Våg att väga kaffet med?

jojo

Well-known member
Hej!

Jag skulle behöva en våg att väga kaffet med. Jag vet inte exakt hur många gram det är när jag gör en enkel eller dubbel shot, och det känns som det skulle kunna vara intressant.

Frågan är då, var får man tag i en våg till ett vettigt pris som visar vikten i 0.1 g intervall?

Någon som har hittat nån bra?
 

Lars

Well-known member
Det finns rätt mycket om detta här på forumet redan. Det är bara att söka.

Själv har jag köpt en billig variant från Jula som klarar upp till 200 gram (0.1g intervall). Pris 199 kr. Inte precis det bästa på marknaden, men den räcker för mina nuvarande behov. Jag använder den i stort sett dagligen för att väga upp kaffe till Aeropressen. Har funkat bra hittills.
 

majkeloak

Well-known member
jag har en liten Fickvåg PS-200 A 399:- på conrad. Samma data på vågen som Lars 200g, 0,1g

Används dagligen till både espresso hemma och Aeropress på jobbet.
Enda "problemet" var att batterierna inte riktigt fick plats i batterifacket, så det var två underdimensionerade flärpar som pajjade...

Men med tejp håller den ihop. ;)

/Mikael
 

jojo

Well-known member
Ok, försökte köpa en på webben (på jula) - precisionsvåg hette den och det låter ju fint! :)

Det var sen 100 kr expeditionsavgift och det kunde jag acceptera. Men sedan hade de ett minsta ordervärde på 500 kr, och jag vet inget annat jag vill ha hos dem. Tips på annan våg?
 

jojo

Well-known member
Vad är conrad? Jag vill gärna ha en butik i centrala stockholm eller en webbshop. Vilket som går bra. :)
 

jojo

Well-known member
hittade www.conrad.se och beställde 1 st Fickvåg PS-200 A

Hoppas den blir bra, tack för hjälpen!

Läste någonstans på något amerikanskt forum att 14 g skulle vara bättre, men det verkar ju som alla överdoserar, inklusive jag själv!
 

roccster

Well-known member
Jag fyller knappt ett dubbelfilter för att göra espresson och den blir väldigt fin. Att hålla på och väga verkar lite overkill, men säkert ett bra sätt att få allt perfekt (även om jag tror att det ska mer till än att måtta allt perfekt). Tycka vad man vill om Per Morberg, men han har en poäng när han säger: att istället för att veta exakt hur många gram eller dl man behöver till ett recept så kan man faktiskt smaka sig fram. Tittar du på lite videos på youtube så ser du att barristorna bara drar fingret över filtret. Tror att man ska försöka hitta känslan för hur mycket som blir bra genom att testa sig fram. Vad gör det om man överdoserar om resultatet blir kanon?

Nu är jag också grön i gemet så lyssna inte så mycket på mig, detta är mina högst personliga tankar och åsikter.
 

GuruX

Well-known member
Leta lite i Blockettråden. Där fanns det länk till nån som sålde precisionsvågar billigt.
 

Wannabe

Well-known member
J&N säljer en våg har jag sett på hemsidan.

Annars hadde Martin på kaffecompagniet (eller Rickard från j&N) en jäkligt cool våg på KC´s kaffeprovning. Inte elekronisk utan en annan variant helt omöjlig att beskriva. Det var om jag minns rätt som två paralella kurvade linaler som stod på kant (som dubbla skridskoskenor för småbarn). Mitt på var ett litet vattenpas. I en änden måttade man upp det man ville ha, i andra änden fanns en motvikt som man förde inåt eller utåt tills bubblan på vattenpasset stod i centrum. Då läste man av på skalan där motvikten befinner sig. (ja just det omöjligt att beskriva).

Ni som var med på provningen, hjälp mig! vad var det för våg?
 

Axel

Well-known member
Vågen J&N säljer använder jag för tillfället! Den funkar upperligt, lätt, liten och du får ett mysigt fodral!
Väger på 0.05 och de räcker ganska väl för kaffeprovningarna. Tror den ligger runt tusenlappen!
Välrekomenderad!
 

Englund

Well-known member
Wannabe: Du pratar om min högst analoga våg från 50-talet? Den har tjänstgjort i många år nu och kan beskådas live när som helst :cool:

Iofs ingen mirakelkonstruktion utan ganska självklart när man ser den, men ack så smart!
 

Wannabe

Well-known member
Wannabe: Du pratar om min högst analoga våg från 50-talet? Den har tjänstgjort i många år nu och kan beskådas live när som helst :cool:

Iofs ingen mirakelkonstruktion utan ganska självklart när man ser den, men ack så smart!

Posta gärna en bild. Den är genial.

Vad heter den, vem är tillverkare?
 

AA

Skottjägare
För den som skall ha tag i en simpel våg så finns det gott om knarkarvågar på Ebay. Tog själv en från UK för ca 150:- inkl frakt (500g/0.1g). Duger den till pundarna på möllan så duger den till mej.

Att köpa en dyr känns som att kasta bönorna i knockboxen.

/AA
 

Englund

Well-known member
Wannabe: Nilsjohan hette de som sålde den i Sverige..."Lillan" har jag för mig modellen heter (har den inte framför mig just nu).
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,352
Senaste medlemmen
Coffeemaster
Topp