Ny Maskin - La Spaziale S1 Mini Vivaldi II

lunkens

Member
Har nu beställt min första espressomaskin och valet föll på denna mini Vivaldi II. Ingen idé att börja i fel ände med lågprismaskiner och efter vad som står i denna tråd verkar valet vara gott.

Jag har kikat efter tamper, och har tänkt mäta filterkorgen vid leverans och sedan beställa en custom från regbarber. Som knockbox blir det en grindstein. Till mal har jag funderat kring Macap M4D.

Sedan blir det väl någon pitcher för skummning. Räcker en 35cl till 2st cappu?

Jag skulle vilja ha tag på ett nedsvarvat portafilterhandtag. Eller går dessa att få tag på här i Sverige? Det verkar inte finnas så mycket tillbehör på svenska marknaden för denna maskin? I fallet att man vill handla sådant är det chriscoffee som gäller?

Är det något mer jag bör tänka på som en förstagångsanvändare i utrustningsväg/tillbehör?
 

Agathorn

Well-known member
Grattis till ett bra val av maskin (äger dock ingen själv)!

Nej en 35 cl räcker inte till 2 cappus. Tänk på att man fyller bara kannan ungefär till hälften (där hällpipen börjar på insidan så att säga). Mitt tips är att köpa en 35 cl kanna och en 70 cl för tillfällena där du ska göra två cappus eller en större latte.
Bra tänk att mäta portafiltret och custombeställa en tamper, jag beställde en standard 58 mm ifrån RB och den hade nog lätt kunnat vara uppemot 58,5 mm till min Gaggia. Smått irriterande nu när det glappar!

Tampermatta är ju bra att ha också, så släng med en sådan i någon kommande beställning. Och några fina koppar, förhöjer upplevelsen rätt mycket att dricka ut tunga härliga italienska koppar!

Hör gärna av dig hur du tycker maskinen är! Jag går själv i köpetankar men kan inte bestämma mig :)
 

lunkens

Member
Gott! Dina förslag skall begrundas. ;)
Jag har en sambo som gillar att jaga porslin och överlåter det gladeligen till henne. (Jag gillar bodum's dubbelväggs-glas blir nog en laddning sådana till mig)

Jag återkommer med intryck efter någon veckas användande. Än så länge väntar jag på leverans, ~2v.
Mina tidigare preferenser gäller Linea 2grp. Det är dessvärre den enda maskin jag kan jämföra Vivaldi'n med. Så direkt lyrisk blir jag väl inte.

Angående pitcher. Är det bara Motta som gäller? Eller skulle man kunna nöja sig med Ascaso?
 

Agathorn

Well-known member
Jag skulle ha köpt Motta om jag köpte ny kanna idag. Bättre utformad med ett klart smalare parti upptill och aningen spetsigare hällpip!
 

Agathorn

Well-known member
Synd bara att den är ful. Funktion före finess i detta fallet då.

Agree. jag har själv en Ascaso eller vad dom heter. Riktigt fina faktiskt! Och jag är väl nöjd eg men ibland så rinner det över lite när jag skummar och en smalare spets hade varit trevligt när man gör latte art.
 

Agathorn

Well-known member
Gott! Dina förslag skall begrundas. ;)
Jag har en sambo som gillar att jaga porslin och överlåter det gladeligen till henne. (Jag gillar bodum's dubbelväggs-glas blir nog en laddning sådana till mig)

Jag återkommer med intryck efter någon veckas användande. Än så länge väntar jag på leverans, ~2v.
Mina tidigare preferenser gäller Linea 2grp. Det är dessvärre den enda maskin jag kan jämföra Vivaldi'n med. Så direkt lyrisk blir jag väl inte.

Angående pitcher. Är det bara Motta som gäller? Eller skulle man kunna nöja sig med Ascaso?

Fått hem mini vivaldin ännu? Intryck? Varifrån beställde du förrsten? Och fick du med ångspetsen med 4 st 0.9 mm hål? Jag frågade espressomania och dom sa att standard maskinen har 3 större hål. Och att 4 mindre hål är något som andra affärer själva utrustar maskinen med. Något jag är tveksam till om det stämmer ...
 

lunkens

Member
Beställde via Espressomania. Men leveranstiden har skenat iväg något kopiöst, så jag har inte fått den ännu.

Jag återkommer när den har landat. Om den landar? :)

Angående pitcher blir det en Ilsa Anno. Klart skönare grepp och mer avvägd än Mottas kanna. Till fördel är också utseendet på Ilsa.

Ps. Maskinen är beställd VII så ångspetsen skall vara 4håls varianten. ChrisCoffee är importören i USA vars samarbete med La Spaziale lett fram till mini VII bland annat. VII har inte tidigare funnits utanför USA, men nu levereras tydligen maskinen och går att beställa även här.

Ifall den inte dyker upp som en VII blir det reklamation och en DallaCorte istället tror jag.
 

hrbrun

Well-known member
Jag valde mellan Mini Vivaldin och DCM. Krav på bänkyta blev avgörande för valet, samt även att det gick att få med lite fler tillbehör till den jag valde. Hur det gick är inte okänt för någon :)
 

lunkens

Member
Det jag kan känna som en avsaknad hos DCM är tillgången till varmvatten. Jag skulle inte kunna tappa upp någon mervattenbaserad dryck genom DCM. Så vid dessa fall skulle jag behöva konsultera en vattenkokare eller liknande.
Sedan spelar DCSM i en helt annan prisliga än Mini Vivaldi. Den kostar nära dubbelt så mycket, men då får jag ju varmvatten. :)
 

treefinger

Well-known member
Kräver inte fast vattenanslutning. Vibrationspump, men jag tycker den är rätt tyst jämfört med min gamla Gaggia Classic.
 

hrbrun

Well-known member
DCM är bra tyst för att vara vibration. Välbyggd och bra dämpad. Kopparna på värmning skallrar inte när jag gör kaffe eller skummar mjölk.

Vatten kan man värma med ånga :) Tycker att det är lite större problem att det saknas varmvattentapp när avkalkningen ska göras.
 

ekim

Member
Är också intresserad av erfarenheterna av Mini Vivaldin.
Har sökt efter fler leverantörer än Espressomania, då de verkar lite svajiga. Generellt vill jag inte gärna beställa av någon där man inte kan ha en telefonkontakt.

Någon som vet någon annan som säljer maskinen?
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp