Ny Maskin - La Spaziale S1 Mini Vivaldi II

Ante

Well-known member
Kan tillägga att det inte tar många sekunder innan Dallacorten får upp trycket efter man skummat nog med mjölk till sina 2 första Cappuccinos.
 

tobake75

Well-known member
Varför denna och inte Dalla Corte Mini? Jag antar att du har prövat Minin?

Det blev en La Spaziale(har inte provat den). Men läst väldigt bra om den.


Varför inte Dalla Corte. Jag kan inte på något sätt motivera att Dallan skulle vara värd 2000:- mer än La Spaz:en. Dessutom ville jag ha ett lite mer proffsmaskininspirerat utseende :). Ångspakens utformning var också ett plus i mitt val. Möjligheten att stänga av enbart ångkokaren är också rätt så bra tycker jag.

Ca två veckors leveranstid. Kommer kännas som en evighet!!!
 

Lars

Well-known member
La Spazialen är utan tvekan helgrym och du kommer säkert att bli väldigt nöjd med den. Jag personligen tycker att både La Spazialen och Dalla Corten är snygga. Jag är dock lite mer tänd på Dalla Corte:s konstruktion där gruppen och bryggkokaren sitter ihop. Sedan tycker jag att Dalla Corte:ns avsaknad av varmvattenkran är en klar brist.
 

tobake75

Well-known member
Ja, jag tror att jag kommer bli duktigt nöjd med den. Jag gillar Dalla Corte också. Ingen av maskinerna är väl några direkta fröjder för ögat om jag ska vara ärlig :)

Om jag inte är helt fel ute så är gruppen och bryggkokaren ihopbyggda på La Spaz också. Det är i varje fall inte någon vattercirkulation som håller gruppen varm som på E61.
 

Lars

Well-known member
Japp, de är ihopkopplade på S1:an också enligt vad jag har läst på Coffeegeek, men inte riktigt på samma sätt. Saxade följande:

"The most important aspect to me is the fact that the Dalla Corte has a completely integrated brew boiler and grouphead. Some - in particular La Spaziale S1 owners - have argued that the E-61 group on the Expobar Brewtus is simply not suited for a dual boiler setup. The group is fully exposed, fairly remote from the boiler and massive, and is thus likely to idle substantially lower than the desired brew temperature despite the thermosyphon. This is no problem in a HX setup, where you have superheated water coming through as part of the cooling flush and passively through the thermosyphon. In a dual boiler, however, the group will only be fed and thermosyphon water from the dedicated brew boiler, which will ultimately mean either a high offset (losing temperature stability) or a rather long warming flush. On the La Spaziale this is somewhat different, yet the S1 group is still separate from the brew boiler, although they are flanked together in a horizontal setup."

från http://www.coffeegeek.com/forums/espresso/machines/303831

I vilket fall som helst är det ju helt uppenbart att det inte skall vara E61 om man skall ha dubbla kokare ;-)
 

tobake75

Well-known member
Det första som kommer hända när jag har packat upp den ur kartongen är att öppna upp monstret och kolla hur den ser ut på insidan :)
 

Lars

Well-known member
Jag har bara sett en bild från insidan av Minin (La Spaz) och det såg ganska trångt ut där. Det ser mycket luftigare ut i DC Mini:n.
 

Minutmannen

Active member
Epoca

Jag har en Epoca och jag kan säga att skumma det kan den. Har aldrig märk tillstymmelse till tryckfall. Bara att köra på. Här hemma gör nästan bara mjölk baserat. Jag håller med om utseendet. Jag önskar att den skulle vara mer som S24an. Eller helst mer åt de riktigt äldre modellerna.

Jag har i alla fall haft min i snart ett år och prestandan gör att jag förlåter det virriga intrycket framsidan ger med sina texter och logos till synes utslängda utan eftertanke och "estetiska" kurvor som jag antar skall tilltala en bredare publik.

Thomas
 

Maglite

Well-known member
Du kommer att bli kanonnöjd, det är jag säker på! :)

Kul att det blir två (minst, kan ju finnas fler som jag inte vet om) LaSpaziale-ägare på forumet!
 

wesaft

Well-known member
Grattis till ett bra köp tobake75, LaSpaziale gör grymma grejer.
Ska bli kul att höra vad du tycker om maskinen sen, framförallt ångspaken, verkar smart.
Att kunna stänga av ångkokaren känns som ett givet miljövänligt val för oss som gillar espresso i första hand :)
 

hrbrun

Well-known member
Maglite, tobake75, hur har året med La Spaziale varit?

Går själv i uppgraderingstankar och på hemmafronten faller inte e61-maskiner i bra gjord. Epocan eller La Spaziale är just nu de hetaste kandidaterna.

Har ni några bilder på era kaffehörn så det går att bilda sig en uppfattning hur de ser ut i hemmamiljön?
 

Maglite

Well-known member
Jag är kanonnöjd med Vivaldi II:an, det är snart två år sedan jag fick den levererad!

Jag har ju inte så många maskiner att jämför med så jag kan inte ge några direkta jämförelser.

Några + och -:
- Lite känslig för överfyllning av portafiltret. Och vissa kaffesorter får man inte alls fylla mycket innan det blir problem.
+ Man får oftast ett bra skott, även om man provar nya bönor och inte har hunnit jusera kvarnen.
+ Massor med ånga, jag har aldrig saknat kapacitet.
+ Massor med hetvatten till te för dom som vill ha sådant.

Men du bor ju Linköping, så vi kanske kan ordna en liten demo. Skicka ett PM så får vi se om vi kan få ihop något.
 

Agathorn

Well-known member
Jag har kollat runt på maskiner men inte hittat någon som verkar närmast "kompromisslös", denna maskinen verkar dock helt underbar!

*Rotationspump
*Dubbla kokare
*Bra ångkapacitet med flera hål i steamwanden
*Fin professionell design (imho)

Bara att börja spara :=)

Förresten hur lång tid tar uppvärmningen ifrån att maskinen varit helt avstängd t.ex. över natten?

EDIT: Var visst vibrationspump läste jag nu. Någon annan version jag läste om kanske som har rotationspump.
 

Maglite

Well-known member
Det tar ca 10 minuter innan båda kokarna är uppe i temperatur, och jag skulle säga att det tar ytterligare 10 minuter innan temperaturen är någorlunda stabil i bryggdelen.

Vivaldi II har rotationspump.

Mini Vivaldi har vibrationspump. Men den är ju svår att få tag i II-variant, om det nu ens går, tror att det bara är Chris Coffee som har den i 110v utförande. Men det kan ha ändrats sedan sist jag kollade.
 

Maglite

Well-known member
OK. Du har rätt. Det verkar också som om La Spaziale har uppdaterat informationen på sin hemsida så att Minin har version II specen. Den är alltså allmänt tillgänglig nu. Det var ju en sådan som tobake75 trodde han skulle få (en II:a alltså), men han fick en I:a.
 

Agathorn

Well-known member
Enl. Chric Coffee så ser det ut som att mini Vivaldi II har portafilterhandtag med bara en ränna ifrån, både på enportions och tvåportions handtagen. Blir ju lite jobbigt att göra två espressos då? Eller som jag, jag gör en dubbel fast använder bara halva av den till en cappu.
http://www.chriscoffee.com/products/home/espresso/minivivaldi

Fick ni också handtag med bara enkla "sputs" (vad det nu översätts till eg. i svenskan)?
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,698
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp