Ny Maskin - La Spaziale S1 Mini Vivaldi II

tobake75

Well-known member
Vibrationspump
0.45 liter bryggkokare
1.2 liter kokare för hetvatten och ånga.
3 liter tank
Separat hetvattenutgång
Programmerbara doseringsknappar
Elektroniskt reglering av bryggtemperatur
Inbyggda säkerhetstermostater
Indikator som varnar vid låg vattennivå i tanken
Knapp för "infusions"

Ångspak istället för vred. (se bilden)
http://www.espressomania.se/prod_show.php?art_no=950630


Mitt maskinval blev helt plötsligt svårare igen, fan!! Jag som trodde att jag hade bestämt mig för denna redan(http://www.tobiasphoto.com/epocared.jpg)

plus/minus för LaSpaz jämfört med Epocan

+Dual Boiler
+Inställbar temp
+Mindre format
+Smart påfyllning av vatten
+Mindre kokare, snabbare uppvärming
+Avstängbar ångkokare. Sparar energi och miljö.
+Den nya spaken för ångan verkar trevlig.

- 3000:- dyrare.
- mindre ångkokare. Fast jag har börjat fundera om det verkligen är någon nackdel. Om man skall ånga en mindre mängd mjölk(1-2 cappos) kanske det blir för mycket "oumpf" med en 4liters kokare. 1.2 liters dedikerad kokare kanske räcker gott och väl.


Ser ut att bli mer plus än minus :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag tror att den kommer att tappa trycket rätt snabbt, med den lilla ångkokaren... Men ska man bara skumma mindre mängder och inte är skumtokig så är det förmodligen ingen fara på taket. Vill man skumma större mängder så tror jag den storknar.

Du har många + på mini LaSpaz, då ska väl inte 3000:- kännas som alltför stort hopp i pengar... väl?

Den har förresten funnits länge på Hasbean, men prisskillnaden är rätt så liten och det är inte värt besväret att beställa därifrån (i alla fall nu, när den finns i sverige till det här priset).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
1,5 liter.

Det går bra att skumma nu när jag böt till munstycke med mindre hål, men det känns som om det går sakta...

Något som också oroar mig är den relativt låga effekten på ångkokarelementet, 1200W... Samma som på Brewtusen.
 

Ante

Well-known member
Dallacorten har 1,5 och den tappar tryck rätt fort, speciellt när man kör med 4 hål i ångtippen.
 

tobake75

Well-known member
Min gamla Unico hade rätt vekt ångtryck. I varje fall jämfört med min kompis ECM Giotto, som jag tycker trycker på riktigt bra med ånga.

Hur tror ni LaSpaz:en är jämfört med Giotton på ångfronten?
 

Nickeh

Well-known member
Synd att ångtanken var så liten, hade spanat in mig på den men kanske det är mer värt att köpa S1:an.
Iofs. så gör jag sällan mer än 2 cappuccino här hemma så frågan är om det är värt de extra slantarna.
 

tobake75

Well-known member
Synd att ångtanken var så liten, hade spanat in mig på den men kanske det är mer värt att köpa S1:an.
Iofs. så gör jag sällan mer än 2 cappuccino här hemma så frågan är om det är värt de extra slantarna.

Precis, det gäller ju att sätta detta i rätt kontext. Den borde ju utan problem klara att skumma mjölk till 2-4 cappos utan att tappa tryck. Det händer ju väldigt sällan att jag skummar mer mjölk än så på samma gång.

Jag hade gärna tagit S1:an men jag har inte möjlighet till vattenanslutet i dagsläget. Så det blir tankversioner för min del.
 

mag

Well-known member
Min gamla Unico hade rätt vekt ångtryck. I varje fall jämfört med min kompis ECM Giotto, som jag tycker trycker på riktigt bra med ånga.

Hur tror ni LaSpaz:en är jämfört med Giotton på ångfronten?

Borde väl inte vara så stor skillnad, giottons volym ska väl ligga på 2,0 liter.
La Spazialen är schysst- bra specar, hade det inte varit så otroligt mycket plast i den hade jag nog köpt en själv... ;) Lycka till!

PS, det borde väl gå att köra S1:an på dunk?
 

treefinger

Well-known member
Fattar inte varför man vill skumma mer mjölk än till två cappus, alt två latte. Man har ju fortfarande bara en grupp att jobba med? Varför skulle då inte 1.2 liters ångtank räcka?

//jag är iof van med Gaggia Classics taskiga tryck.
 

tobake75

Well-known member
Hmm, läst just vad Chris på chriscoffee skrev om maskinen.

"1.2 Liter Steam Boiler but same 1250 watt heater. It's a steaming power house."

Det räcker för att övertyga mig !!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmm, läst just vad Chris på chriscoffee skrev om maskinen.

"1.2 Liter Steam Boiler but same 1250 watt heater. It's a steaming power house."

Vad är det för volt på apparaten han har testat?

För övrigt så minns jag tydligt som faaa-n att folk övertygade mig att 1,5 liter och 1200W på Brewtusen räckte och blev över. De kunde ånga på i evigheter och den klarade av att bibehålla trycket. "Steams like a train!" och andra kraftuttryck användes... japp. De övertygade mig om att Brewtusen var en monterskummare.

Grejen var bara den att många av dem hade visst fått en Brewtus med en ångspets med bara ett litet hål (gammal version av Brewtus, utan isolerade ångrör)... och ja då tappar den säkert inte trycket! Men att den är ett monster på att skumma och skummar som ett freakin expresståg är sinnessjuka uttalanden.
 

gabrtr

Member
Om man skall ånga en mindre mängd mjölk(1-2 cappos) ... 1.2 liters dedikerad kokare kanske räcker gott och väl.

Jag tror att de flesta kan hålla med om att en 1.2 liters kokare med 1200 W med hyfsad ångtipp räcker gott och väl om man bara skummar till 1-2 koppar cappuccino åt gången. Om man så matar ut kaffe, två åt gången från början till slut, så hinner ångkokaren utan problem återhämta innan det är dags för nästa omgång.

Själv använder jag bara 0,35 liters kanna trots att jag utan problem skulle kunna skumma större mängder åt gången. Det är ju roligt att skumma, det gör man gärna flera gånger om det behövs!
 

Maglite

Well-known member
Om man vill läsa mer om mini:n så kan man surfa in:

http://s1cafe.com/

Där kan man läsa det mesta, och enligt några inlägg där så verkar det inte vara så stor skillnad på mini och orginal-VII:an vad gäller ångkapacitet. Och om det nu stämmer så kan jag säga att ånga finns det så det räcker och blir över!

Och som mag skrev så går det bra att köra orginal-VII:an på dunk och då kan jag lova att ånga inte är något problem. Det blir några tusenlappar dyrare dock...
 

Lars

Well-known member
Synd att ångtanken var så liten, hade spanat in mig på den men kanske det är mer värt att köpa S1:an.
Iofs. så gör jag sällan mer än 2 cappuccino här hemma så frågan är om det är värt de extra slantarna.

Varför denna och inte Dalla Corte Mini? Jag antar att du har prövat Minin?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp