Ny Maskin - La Spaziale S1 Mini Vivaldi II

Agathorn

Well-known member
Det blev en Izzo Alex Duetto i mitt fall trots allt! Inte hemkommen ännu dock.
Hade kunnat bli en La Spaziale men strulande leverantörer och olika budskap osv är ju inte direkt någon fjäder i hatten.
 

Gholam

Well-known member
Har just beställt en Preinfusion Chamber som ska kunna skruvas på efter kokaren men innan bryggruppen. Jag har inte varit helt övertygad med kvalitén i extraktionerna och det händer ofta att inte hela pucken är lika blöt. Det är inte det att jag får kanalisering (även om det kan förekomma då jag är slarvig) utan vattnet når inte alltid hela pucken. Därför hoppas jag att preinfusion ska kunna avhjälpa detta. Återkommer med installations bilder om ett par månader (ingen direktbeställning).
 

Gholam

Well-known member
En sen uppdatering: "Preinfusion Chamber" visade sig vara en otrolig bra investering. Jag får nu alltid en lagom torr puck med en bättre extraktion som resultat (eller omvänt...).
 

Gholam

Well-known member
Jag tog inga bilder för det var inte så bildvänligt. Dosan som man skruvade fast var inget märkvärdigt. Men jag måste öppna hela maskinen ikväll, kan då passa på och ta en bild med PI dosan på plats.
Jag har efter en avkalkning fått lite kalkrester (om jag har rätt) i bryggenheten och dessa stoppar flödet. Nu verkar det som att jag har inget annat val än att öppna upp både ångkokaren (när jag ändå håller på) och bryggkokaren. Jag har läst att man borde byta packning vid ett sådant ingrepp men jag hoppas att jag slipper.
 

Gholam

Well-known member
Bilder

Här är de utlovade bilderna. På bilden från framsidan (tredje bilden) ska det gå att se "Preinfusion chamber". På en av bilderna går det att se muttern på botten av ångkokaren. Öppnar man den så kan man tappa kokarn på allt vatten och löst sediment. Bryggruppskokaren är den med mässingringen. Då är det tänkt att man ska använda en haknyckel (sista bilden tror jag) för att vrida upp den men det kan man glömma. Den satt hårdare än, ja, jag vet inte, berget kanske... Bilden med vippor är från transformatordelen.
 

Bilagor

  • IMAG0775.jpg
    IMAG0775.jpg
    89.1 KB · Visningar: 75
  • IMAG0779.jpg
    IMAG0779.jpg
    96.6 KB · Visningar: 81
  • IMAG0780.jpg
    IMAG0780.jpg
    92.8 KB · Visningar: 66
  • IMAG0781.jpg
    IMAG0781.jpg
    89.4 KB · Visningar: 60
  • IMAG0782.jpg
    IMAG0782.jpg
    72.1 KB · Visningar: 52
  • IMAG0784.jpg
    IMAG0784.jpg
    82.7 KB · Visningar: 50
  • IMAG0785.jpg
    IMAG0785.jpg
    55.4 KB · Visningar: 52

BloodyMezzo

Well-known member
Nåt jag undrar är, hur kan det vara för lite med en ånkokare på 1,2-1,5 liter? Den vanlig enkelkokare som silvia har väl dyp en fjärdedel av det? Om den duger för att göra en latte åt gången så borde väl en som är fyra gånger så stor (typ dalla corta, brewtus, duetto osv) kunna jobba på jäkligt bra för hushållsbruk? Jag är ännu ganska ny på min Duetto och sjukt nöjd när den funkar (bytte pump igår) men har ännu inte hunnit testa att göra tolv latte i rad.

Kan tyvärr inte hjälpa till med maskinvalet. Är det La Speciale S1 som har möjlighet till enkel avkalkning med tömningsventil i botten? Det är det enda jag känner att jag saknar på min maskin. När det gäller ångan så tror jag att spak är att föredra, kan irritera mig på att det inte går tillräckligt fort att stänga av ångan när jag vill, men jag har hittills bara testat maskiner med vanlig plastkran.
 
Senast ändrad:

Gholam

Well-known member
Nåt jag undrar är, hur kan det vara för lite med en ånkokare på 1,2-1,5 liter? Den vanlig enkelkokare som silvia har väl dyp en fjärdedel av det? Om den duger för att göra en latte åt gången så borde väl en som är fyra gånger så stor (typ dalla corta, brewtus, duetto osv) kunna jobba på jäkligt bra för hushållsbruk? Jag är ännu ganska ny på min Duetto och sjukt nöjd när den funkar (bytte pump igår) men har ännu inte hunnit testa att göra tolv latte i rad.

Kan tyvärr inte hjälpa till med maskinvalet. Är det La Speciale S1 som har möjlighet till enkel avkalkning med tömningsventil i botten? Det är det enda jag känner att jag saknar på min maskin. När det gäller ångan så tror jag att spak är att föredra, kan irritera mig på att det inte går tillräckligt fort att stänga av ångan när jag vill, men jag har hittills bara testat maskiner med vanlig plastkran.

Tja, man tar ju även varmvatten från ångkokaren och då räcker det med två koppar för att den ska behöva en si sådär 15-20s för att återhämta sig. Annars är det när man ska ånga upp en halvliters kanna som man märker att ångkraften sviker och räcker inte hela vägen fram. Jag brukar göra två cappus (dubbla) åt gången och då räcker både tiden och ångan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,655
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp