Hur gör jag "vanligt kaffe" i min Gaggia?

mr335

Member
I morse var frugans bryggkaffe slut och jag erbjör mig då glatt "det fixar jag!" Tänkte att jag kan få till en "vanlig kopp kaffe" genom att göra en enkel som jag bara "späder på liksom". Det blev så där ärligt talat så nu frågar jag er mina kära kaffekompisar, hur gör jag en vad är det man säger "Americano"?? eller rättare sagt en god kopp kaffe som påminner om bryggkaffe.
TACK på förhand!
 

Wannabe

Well-known member
Det är svårt att hitta det där sura och beska med en Espressomaskin, som bryggaren levererar. Smaken är ju förståss olika. Jag gillar Amerikanos, men jag gör det på dubbeshots, gärna lite kort. Fast detta är förståss inte för att nå byggkaffesmak. Jag vill ha Americano.
 

ake_l

Well-known member
hur gör jag en vad är det man säger "Americano"?? eller rättare sagt en god kopp kaffe som påminner om bryggkaffe.
TACK på förhand!

När mina svärföräldrar vill ha "vanligt" kaffe brukar jag göra en dubbel espresso i en vanlig kaffekopp och köra ångpipen i tills det blir en full kopp. De brukar bli nöjda.
 

Fabian

Well-known member
När det väl händer att någon beställer en på mitt jobb brukar jag göra en dubbel med ungefär lika mycket vatten. De har varken klagat eller berömt, men det händer kanske en, två gånger i månaden bara. Nu blev jag sugen på att labba fram en med lagom vattenmängd jag tycker smakar bra så jag vet vad det är jag säljer :) annat vore ju oansvarigt och oseriöst...
 

rhide

Well-known member
Jag har testat mellanrostade bönor i min maskin, men resultatet har varierat någonstans mellan dåligt och kasst.. Använd bara espressobönor och gör något av ovanstående för att få svagare kaffe i maskinen anser jag.
 

Ignatius Riley

Well-known member
Jag har gått över till att börja med vattnet när jag gör americanos, sedan en kort dubbel espresso. Creman blir kvar och jag tycker att det blir godare.

EDIT:
Ooops!
Jag blev just varse att det jag har börjat gilla inte alls är americanos, det är ju för bövelen Australian long black i koppen!
Ungefär så fel som det kan bli, fel världsdel...

Jag ska aldrig mer skratta när en Amerikan uppvisar bristande geografikunskaper.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,716
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp