Smaksätta kaffe?

Cillalåda

Well-known member
Killen rostar eget kaffe nu... Nu undrar jag kan man smaksätta med tex kaneltsänger o liknande o i så fall när. Bäst är väl o lägga dem i burken efter rostningen?:unsure:
 

theseal

Kaffeterroristen
Välkommen till forumet....

Ta en sväng förbi mahogny grande i Göteborg och beställ en "specialare" av Georg...

Han smäller i massa skumma grejjer i portafiltret och det smakar spännande och gott.
 

theseal

Kaffeterroristen
korrekt, bäst hitintills var dock en lime som pressades ner i portafiltret tillsammans med två teskedar råsocker...
 

Essenzatjejen

Well-known member
Jag är sjukt inspirerad och ska testa en ny kombo på jobbet imon. Men jag behöver veta vad NI har testat att smaksätta med innan?

Måste veta om jag är innovativ och originell eller om jag bara har kommit på något som hundratals har gjort innan mig! :D
 

Essenzatjejen

Well-known member
Kombo #1, Resultat: Hittade inte det jag ville ha till mina experiment på Tempo :( så jag var tvungen att testa med något jag hade i affären.

Kan avslöja att svartpeppar i portafiltret inte är en hit. Trots att jag inte tog särskilt mkt så resulterade experimentet med en hostande Essenzatjej.

Inför nästa försök ska jag ha vatten redo.
 

Ante

Well-known member
Salt är underskattat, kan plocka fram en del häftiga smaker i diverse kaffe-experiment... kanske främst i söta, syrliga historer.
 

Bjarne

Well-known member
Har testat curry och chili. Gör aldrig om det igen ;)

Snällare kryddor är nog mer vägen att gå, som inte dödar kaffets möjligheter
 

roccster

Well-known member
Då jag är en liten sockertopp så lät ju det där med ett par teskedar råsocker direkt i portat jäkligt najs. Är det inte risk att sockret karamelliseras på utblåset (eller vad det nu heter)?
 

theseal

Kaffeterroristen
Som jag ser på det är risken att resterna av sockret sugs upp bakvägen genom grupphuvudet och karamelliseras i grupphuvudet när man släpper på trycket och extraktionen avslutas.

sig G. har inte märkt något på sina E61 maskiner, men "time will tell" man är enna rätt sugen kan man väl säga..

Jag är fna sugen på att samanställa lite recept och testköra lite... Inte alla är ju lost på kaffe, vore kul att frälsa och omvända med smaksatt kaffe....
 
Annars är ju klassikern kardemumma aldrig fel. Se bara till att använda hela kärnor o kossa dem innan du lägger dem i portafiltret. Chaikrydda är inte heller dumt, om man blandar den själv, lite stjärnanis, kardemumma och malen kanel o ett par kryddnejlikor. Krossa o ta lite i filtret o mums. Är väldigt gott till latte.
 

Essenzatjejen

Well-known member
Har lite idéer om mer fruktiga kombos. Det här med kryddor har jag redan testat.

Men hur man ska få fram frukten är en knivigare fråga. Ska man lägga i färsk frukt? Njaa... Marmelad kanske (får bli någon dyr med högt fruktinnehåll.)? Men risken är att det blir klibbigt i maskinen med stärkelsen å så...
 

Cillalåda

Well-known member
inge muck från min sida nu men har hört att kaffe med kardemumma är bränt kaffe med kardemumma. Funkar tydligen alldeles utmärkt att dölja den otäcka smaken brrrr...
 

bchi

Well-known member
Jag provade igår att krossa ett par kardemummakärnor och stoppa ner i filtret.
Det gav en stark kardemummasmak. Jag diggade det inte riktigt till espresson men till en capuccino var det alldeles utmärkt faktiskt, en positiv överaskning som kommer göras om. En tydlig smak av kardemumma men inte sliskigt sött som det kan bli med sirap.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp