Smaksätta kaffe?

Tonzon

Active member
Lite rivet limeskal i botten på espressokoppen, suveränt.

Arrakessens och lite socker i en cappuccino.
 

johey

Well-known member
Går man på Bröderna Ohlsons aka Garlic & Shots så kan man få en kopp vitlökskaffe. Det är en vanlig kopp bryggkaffe med en vitlöksklyfta pressad direkt i koppen. Smakar förjävligt, men det är en spännande variant. :)
 

djneo

Well-known member
fy vad äkligt det var det kommer man inte göra om kan jag säga... vitlöken går inte ihop med kaffet direkt blää säger jag bara...
 

UngtKaffe

Member
Te

Läste genom tråden och såg inte någon som nämde att man kan ha te i sitt pf.


Ta ditt favo te i botten på pf ( se upp så du inte tar för mycket så det täcker hålen bara) sen på med kaffet , sen är det bara tuta och köra.


rock on
 

cango

Well-known member
Läste genom tråden och såg inte någon som nämde att man kan ha te i sitt pf.


Ta ditt favo te i botten på pf ( se upp så du inte tar för mycket så det täcker hålen bara) sen på med kaffet , sen är det bara tuta och köra.


rock on
espresste?

Blir det gott?
(gillar själv inte te, men undrar om de som gillar te gillar den utan att den "drar" å allt te skall göra)
 

Fabian

Well-known member
En grej jag funderar på att göra till julen är att låta råkaffe ligga tillsammans med lite kanelstång och kardemummakapslar och rosta det när det är dags för lite juligt kaffe. Undrar hur pass kapabla råbönorna är att plocka upp smaken?
 

cango

Well-known member
En grej jag funderar på att göra till julen är att låta råkaffe ligga tillsammans med lite kanelstång och kardemummakapslar och rosta det när det är dags för lite juligt kaffe. Undrar hur pass kapabla råbönorna är att plocka upp smaken?

undrar om inte smaken bränns bort i rostningen. Kanske lägga med lite kanel i själva rostningen istället.
 

Bjarne

Well-known member
kanske behövs lite fukt för att överföra smaken från kanelstången till bönorna. Fett är ju inte att tänka på i detta sammanhang, men fett/oljor används ju för att överföra dofter. (Filmen Parfymen är en makaber illustration på nyss nämnda teknik)
 

Fabian

Well-known member
Vågar nog inte slänga in kanel när jag rostar. Men vad kan jag egentligen förlora på att prova lagra med kanelstång och kardemumma redan nu och rosta sen i vinter? Råkaffe håller väl länge? I värsta fall tar det inte upp någon smak liksom.
 

Gholam

Well-known member
Eller varför inte saffran och kardemumma i PF:en så har man dopp i kopp och kan hoppa över saffranbullen! Bra att tänka på inför julen!!
 

wheelie87

Active member
Jag gjorde en ganska enkel variant som jag tyckte blev gott.

Malde glöggkryddor i hushållsmixern. Köpte ett paket av mitt vanliga vardagskaffe. (Löfbergs Harmoni.)
Blandade kryddorna och kaffet och fick nåt man skulle kunna kalla för julkaffe. Smakade rätt gött (=

3388109-origpic-473a65.jpg

2829821.jpg
 

Jonken

Well-known member
Såg https://youtu.be/VEvLjTB1sjo i mitt flöde och blev sugen på att testa chili i kaffe igen. Har i alla fall för mig att jag har provat både som espresso och aeropress förr och inte alls varit förtjust i det hela, men han var ju nöjd så varför inte.

Brukar göra en thailändsk blandning där man rostar torkad chili och limeblad i ugnen. Recept på https://hot-thai-kitchen.com/laab-gai/ (fantastiskt god maträtt också)

Använde 1g till 16g bönor och förväntade mig att det skulle bli på tok för starkt. Det var så att det kändes upp till öronen när jag drack det, men faktiskt ganska gott. Kaffesmaken hamnar i skymundan men jag tror att man tjänar på att använda halvbra bönor som inte är för kärva.

Vill man ha något med en liten kick är det inte så tokigt. Mycket chili-smak. Brukar göra "te" av citron, ingefära, honung och färsk chili vid förkylning - chilispresso kan också vara ett bra alternativ :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp