Rocky Mod - Klumpfritt

Chilhuacle

Well-known member
Nu börjar det likna något!

Kom just på att kaffet ju faktiskt studsar hela vägen ner genom näsan, det borde gå att utnyttja. Självklart, jag vet. :blush: Nåväl, det ledde till en vidare modifiering..

Jag frångick gallerprincipen med nålarna, och lade de "nord-sydliga" nålarna lite längre ner (5mm) än de "öst-västliga", samt en nål öst-väst till precis innan utkastet, resultat: i princip klumpfritt kaffe (något lite sämre än med metoden i förra posten), men utan att det fastnar nånstans på vägen. Förra metoden samlade alldeles för mycket kaffe som man fick knacka loss (inget problem, men inte bra).

Fortsättning följer...
 

rhide

Well-known member
Det slog mig precis att jag har en USB-dammsugare hemma som jag köpt för någon hundralapp på teknikmagasinet. Att sätta in fläkten från den i utloppet borde fungera bra... återkommer när modden är klar :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
För mig handlar det mer om att få en bättre fördelning av kaffet. Minimera riskerna för channeling och liknande.

Smakmässigt vet jag inte, men jag inbillar mig att extraktionerna blir jämnare. Fast det kan ju ha att göra med att man putsat lite mer på tekniken... :huh:

//Stefan (som fortfarande använder sin klumpsil och tycker att den fungerar alldeles utmärkt)
 

rhide

Well-known member
Smaken är svår att bedöma, men man borde hyfsat enkelt kunna få fram någon relation mellan proportionerna. Alltså, exempelvis att temperatursviktning påverkar smaken 5ggr mer än klumpar i portafiltret. (Just den siffran gissade jag bara nu, bara för att illustrera principen).

Säkert är dock att extraktionerna ser mycket finare ut om man tittar på dem genom ett naket pf än om man använder en helt omoddad rocky/demoka. Smaken har i alla fall inte jag experimenterat med särskilt mycket än - trots allt - hittar man en metod som fungerar vill man ju gärna förfina den snarare än att gå tillbaka till en sämre bara för att se hur mycket sämre den var.
 

Fabian

Well-known member
För er som har en Rocky med dosator vill jag upplysa om en teknik för dosering som effektivt minimerar antalet klmupar:

1. Skruva bort "gaffeln" som portafiltret vilar på under utkastet i vanliga fall. För att komma åt behövs "foten" på kvarnen skruvas av, det är enkelt, går på under minuten.

2. Tillbaka med foten. Klart!

När du sedan maler kaffe håller du PF under utkastet och har möjlighet att flytta det fritt för optimal distribuering i filtret. Starta kvarnen, kör dosatorn kontinuerligt, väldigt fort. Det ska verkligen låta twanktwanktwanktwanktwank... under hela malningen tills du är nöjd med mängden i filtret. Tänk på att du kan hålla filtret där det blir en bra hög i mitten när du maler. Resultat: Inga klumpar! Blir ännu bättre om man maler lite grövre, givetvis.

Snacka om att frångå det ursprungliga syftet med en dosator:blush:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Klumpsil v3.0

Har tagit fasta på att många här talar om äggdelare för att avklumpa kaffet från en Rocky. Hittade reservtrådar till en sådan där ostskärare vilka var i samma dimension som på en äggskärare. Jag tror att det är enklare med äggskärare dock, eftersom dess strängar är raka. Tråden jag använde var böjd och det är knöligare att få en bra grid då...

Bilderna visar (från vänster för ovanlighetens skull) den nya klumpsilen, en malning utan WDT samt en 21 sekunders sexa:



//Stefan (som har testat både med och utan WDT och tycker att de liknar varandra hyfsat nu)
 

MartinForsberg

Well-known member
Den här finns att köpa som reservdel till Mazzers kvarnar, kostar ca $18 plus frakt från USA -

mazzer_screen


kanske den kan passa mellan det gjutna höljet på kvarnen och spouten?
 

Edwin

Active member
Första prototypen av klumpsilstratten står klar :D, snygg som bara den, immad utsida dessutom haha

Funkar ganska bra än så länge, det tar inte mycket längre tid än vanligt, kaffet fastnar dock i tratten pga att nätet är för fint med det går fint att skaka ner kaffet i filtret, likt ett saltkar. Mindre klumpar blir det definitivt, hur stor skillnad det egentligen blir på extraktion och smak är dock för tidigt att sia om. Väntar på ett nakenfilter, då blir det mer experimenterande.
 

Bilagor

  • klumptrattsil1.jpg
    klumptrattsil1.jpg
    150.5 KB · Visningar: 182
  • klumptrattsil2.jpg
    klumptrattsil2.jpg
    165.7 KB · Visningar: 161
  • klumptrattsil3.jpg
    klumptrattsil3.jpg
    165.5 KB · Visningar: 138
B

Berra

Guest
Egen lösning

Har funderat på att tillverka en manick för att bli av med klumparna en period nu men den utlösande faktorn blev att min gamla kapade yoghurt bägare gick sönder för en vecka sedan. :mad:

Sen hade jag tröttnat på att vispa med min WDT pinne.;)

Så jag byggde ihop den här av en: basreflexport till en baslåda jag hade liggandes,
en bit aluminiumnät, Plexiglas, alumniumplåt, en gammal filterkorg och några popnitar.

Den fungerar som en floursockerspridare och siktar kaffet genom nätet när det blir runtföst av den roterande plåten som sitter fast i det yttre plaströret.

Det kaffe som hamnar i korgen är totalt klumpfritt, dock kanske det skulle vara aningen grövre nät så att kaffet tog sig igenom snabbare, men i det stora hela är jag nöjd.

Jag kanske letar upp ett grövre nät och gör ringarna på botten (som nu är av plexiglas) i metall då plexiglaset har fått sprickor.

*För dem som inte har timer doserig är den inte lika praktisk då det är svårt att se hur mycket kaffe man mal ner i den.
 

Bilagor

  • Photo-0007.jpg
    Photo-0007.jpg
    25.7 KB · Visningar: 130
  • Photo-0006.jpg
    Photo-0006.jpg
    45.1 KB · Visningar: 167
  • Photo-0006#1.jpg
    Photo-0006#1.jpg
    40.1 KB · Visningar: 154
  • Photo-0002.jpg
    Photo-0002.jpg
    28.2 KB · Visningar: 142
  • Photo-0001.jpg
    Photo-0001.jpg
    45.1 KB · Visningar: 174

dawwan

New member
Sweet lord. Det här blir mitt första inlägg i ett för mig nytt forum.
Det finns mycket kärlek här, det är en sak som är säker. :D
 

rhide

Well-known member
Den där mackapäen ser väldigt intressant ut Berra - framför allt med tanke på resultatet!

Jag förstår inte vad du menar med roterande delar och plexiglas dock, bilderna kanske är något för lågupplösa... Kan du inte posta en film eller ritning så vi får se hur den fungerar? :)
 
B

Berra

Guest
Lessen för att jag är så seg på att svara men jag har flyttat och inte haft internet tillgängligt under en period.
Så mitt forum surfande har varit helt inaktivt :blush:

Jag har använt "makapären" en period nu och den gör det den ska med bra resultat.

Men den har skapat ett annat fenomen, den får extraktionerna att rinna ojämnare trotts att jag aldrig sett så finfördelat kaffe.
Det är troligtvis så att gallret är så pass finkorningt att när metallplattan som sveper runt kaffet på gallret också maler kornen lite på vägen ner.

Så som jag nämde i det första inlägget så ska det vara större galler, kanske dubbla grovleken. Sen är det bara att se till att man inte trycker ner metallplattan så långt att den skrapar i gallret.
På så sätt borde den inte påverka kaffet på vägen ner eller ta lika lång tid på sig att få kaffet att silas igenom.

Nu efter flytten har jag inte tillgång till samma arsenal av verktyg som förut men jag ska återkomma med en ny version som förhoppningsvis funkar bättre.

Angående upplösningen på bilderna är det svårt att göra något åt. De är tagna med min gamla mobil och den hade 1.3 mpix.
Ska kolla upp andra alternativ.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Det här var den nördigaste tråd jag läst på länge! Härligt, mer sånt! :lol:Gillade framförallt experimenterandet med näshår. :D
 

Brantryd

Active member
Haha. Vilken rolig läsning!

I mitt eget sökande efter snygga nakenskott insåg jag att det är wdt som gäller och började vispa runt i portafiltret
med en tandpetare.
Visst, skottet blev vackert, men diskbänken såg ju ut därefter med allt bönspill.

Hamnade på denna tråd i mitt sökande på åtgärd.

Nu har jag också varit innovativ och svarvat mig en tratt och en rörepinne :)

Funkar kalas!
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,719
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp