Rocky Mod - Klumpfritt

rhide

Well-known member
Bah :S Inget av följande fungerar ens i närheten av bra - avreådes starkt!



Kaffe fastnar i hela malverket, allt går åt helvete och folk dör.



Näsan fylls upp och kaffe kastas inte ut





Samma princip som första bilden, bara att dessa inte fungerar ALLS
 

Ante

Well-known member
Utloppet i doseringshuset på min mazzer, har även samma tråd i utloppet från kvarnen och det blir då inte stopp för mig så jag säger som KG tunnare tråd

IMG_8183.jpg

IMG_8019.jpg
 

rhide

Well-known member
Jepp.. nästa gång jag börjar modifiera kvarnen köper jag nog en mazzer direkt istället :)

KGs ide var bra! KLART bäst resultat hittils!

 

rhide

Well-known member
Eller köpa en mazzer ;)


Edit: Och tack för inspirationen! Det är verkligen kul när man får till det bra!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Mmmm, eller snygga till äggdelarna och sälja den för dyra pengar (custom eggmodd..., lägg till lite neaoljus i näsan och under kvarnen så...).

Köp en Mazzer för en del av pengarna du har tjänat på din custom-Rocky, lägg resten på fonder och bli rik.:cool:
 

rhide

Well-known member
Haha, ja om jag skulle lyckas med det vad skulle då inte din bönkylare säljas för? :D Förmodligen skulle kärnvapeninspektionen komma och ta den ifrån dig innan du ens hann lägga ut den på marknaden :p
 

Edwin

Active member
Det är ju många av oss som använder toppen från en petflaska som tratt när vi maler för att minska spillet. Vore det inte ypperligt att sätta ett nät med eggdelartråd i botten på tratten. Därmed får vi lite spill och mindre klumpar :). Har själv tyvärr ingen möjlighet att prova och se hur det skulle fungera. Problemet kan väl i så fall va att tratten kanske fyllls utan att det går igenom, men med lite wiggle så funkar det säkert. Eggdelartråd verkar ju funka alldeles utmärkt iaf.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Så var den då klar: klumpsil (KGs emminent myntade namn på denna mod) version 2!

Satt och testade med att skapa ett nät med tunnare tråd (jag hade två tjocklekar att tillgå och jag använde den tjockare till första versionen), men kunde inte riktigt få det att bli bättre än version 1. Sedan slog det mig. Edwin nämner ju PET-flaska och jag bara råkade ha en mini PET-flaska liggandes. Fram med kniv, tång, ståltråd (jag använde den tunnare denna gång) och gaffa och sätta igång.

Jag vet inte riktigt om det blev helt hundra och jag har justerat nätet lite grann sedan jag tog bilden, men det verkar fungera iaf. Skillnaden från version 1 är liten, men jag tycker att upphängningen blev bra på denna; blev ganska propert trots allt... ;)

//Stefan (som tycker att det ibland kan vara bra för moddandet att barnen blir lite sjuka)
 

Bilagor

  • klumpsil_2_0_front.jpg
    klumpsil_2_0_front.jpg
    23.7 KB · Visningar: 184
  • klumpsil_2_0_under.jpg
    klumpsil_2_0_under.jpg
    26.1 KB · Visningar: 204

zix

Well-known member
i M3:an, denna kvarnreferens för oss hemmamoddare, så är det en moj som roterar i utloppet för att jämna ut klumparna (och för att skrapa loss kaffe från innerkanterna av utloppet, men det behövs ju inte här).
En bra sak vore om du kunde jorda det där gallret. Ska kaffet avklumpas så behöver det bli mindre statiskt också.
Jag skulle också tro att du behöver betydligt tunnare ståltråd, hårt spänd, precis som sån tråd som finns på äggskärare. Skulle antagligen gå att testa med att helt enkelt stoppa dit en äggskärare.
edit:sorry, tydligen hade rhide redan visat den varianten...
 

Chilhuacle

Well-known member
Efter att ha testat med näshår som jag successivt flyttade längre och längre ner i ner i näsan så tog näsan slut. Fortsatte då som Gurux föreslog med en enkel näsförlängning (4cm) och piercade näsan (5mm från utloppet) med rostfria insektsnålar som prototyp. Ska testa, återkommer med bilder och resultat. Jordning, hmm, ska väl inte vara alltför svårt.

Svårt att låta bli att nörda sig med näsan när så många håller på att pilla i den.

Tejp är också bra!:D
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Version 2.1

Har dragit om trådarna. Det verkar som om tendensen med fastnande kaffe minskar om gallret ligger vridet (45 grader någonstans) mot utloppet.

Hittade pianotråd som jag vävde ihop i hålen. Resultatet är väl inte slående mycket bättre än tidigare, men inget kaffe - eller iaf väldigt lite - verkar fastna i gallret nu (vilket det inte heller gjorde när jag hade den tjockare ståltråden; se version 1)...

-> jojo: Är det värt det? Nja, om det inte vore för att jag inte vill göra åverkan på grejjorna, så hade jag nog borrat hål direkt i "näsan" (som det är nu kan jag återställa allt i originalskick utan vidare). Men för att få mindre (både i storlek och i antal) klumpar är det ett - imho - ganska lågt pris att betala. Nästa variant för min del blir en "näsa" i metall. Fast det dröjer nog ett tag...

//Stefan (som helt klart tycker att denna mod är helt OK både till utseende och funktion)
 

Bilagor

  • klumpsil_2_1_under.jpg
    klumpsil_2_1_under.jpg
    37 KB · Visningar: 116

Stefan Böna

Mr Microtext
Kanske det... Tänk, att ha en näsa på Rockyn som en historisk person...

Rocky Brahe, kanske... :lol:

Nääh, tänkte nog mest på att man kanske slipper det statiska då...

//Stefan (som inte kan så där särdeles mycket om historia)
 

roccster

Well-known member
Stefan,

Märker du någon skillnad på shotarna då? Jag har varken sett någon channeling eller för snabb extraktion för att jag fick lite klumpar i PFet.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Stefan,

Märker du någon skillnad på shotarna då? Jag har varken sett någon channeling eller för snabb extraktion för att jag fick lite klumpar i PFet.

Nja, jag vet inte; inbillar mig att det blir jämnare och bättre extraktioner nu. Men detta kan ju lika gärna ha med träning att göra. En annan sak jag däremot upplever är att jag får bättre kontroll vid malningen nu. Det blir inte lika "hoppigt" med kaffe lite varstans...

Desutom är det ju väldigt roligt att konstruera lite; att få låta de små grå få jobba lite! :D

//Stefan (som nog har lite uppfinnardrömmar trots allt)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp