Rocky Mod - Klumpfritt

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Klumpar eller inte... Jag vet inte hur stor skillnad det egentligen är, men eftersom jag har för mycket ledig tid just nu så provade jag att göra en enkel modifikation av min Rocky. Ett nytt litet rör tejpades ihop och ståltråd trycktes in på sidorna för att fungera som ett slags nät.

Resultatet blev att klumparna försvann och kaffet blev jämt och fint. Strålande med andra ord!

Så nu är bara frågan ifall jag ska gå vidare och bygga ihop något snyggare och smidigare :)
 

Bilagor

  • rockymod2.jpg
    rockymod2.jpg
    140.6 KB · Visningar: 488
  • rockyklump.jpg
    rockyklump.jpg
    173.7 KB · Visningar: 379
  • rockyfin.jpg
    rockyfin.jpg
    167.1 KB · Visningar: 353

Chilhuacle

Well-known member
Ska bli skoj att se hur det utvecklar sig!

Har av någon anledning väldigt lite problem med klumpar från min rocky, själv, men blir det bättre så varför inte.:)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Sporrad av detta med att av-klumpa malt kaffe från Rockyn, snodde jag (bokstavligen) ihop en något smidigare lösning än Henrik. Jag tror att hans lösning ger ett klumpfriare kaffe, men klumparna blir (vad jag kan utröna; bönorna tog slut) bra mycket mindre.

Det fastnar väldigt lite kaffe i "nätet", så jag är nöjd med konstruktionen. Dock är jag säker på att det går att putsa och förbättra den. Det går inte med ett tätare "nät" för då fastnar bara kaffet; det har jag försökt.

Nåväl. Ordet och förslagen är härmed fria! Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten.

under.jpg

Här sett underifrån. Blixten gjorde trådarna helt vita. Det är vanlig ståltråd.

front.jpg

En aning kaffe tenderar att fastna vid den övre högra armen annars funkar det bra.

Så vad tror ni andra?

//Stefan (som härmed ger sig in på ingenjörs- och uppfinnarområdet)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Intressant! Vad är det för grovlek på tråden? "Problemet" med kaffe som fastnar ovanpå tråden/trådarna kanske kan avhjälpas med en tunnare tråd?

En tunnare tråd borde teoretiskt ha lättare för att "skära sönder" klumparna också, och då kanske man skulle kunna ha tex ett ben till i ditt lilla nät? :)

Och den där "knuten" i mitten... fastnar inget kaffe där? Den kanske inte behövs (om man nu är ute efter en optimal "klumpsil", eller vad vi nu ska kalla den här uppfinningen)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Nja, där det huvudsakligen fastnar är uppe till höger i den nedre av bilderna och då talar vi om väldigt små mängder.

Faktum är att det första försöket jag gjorde (gjorde en slinga av tunnare tråd) fick kaffet att fastna helt och fast. Detta fick mig att tänka tvärtemot dina tankegångar, KG. Jag fick för mig att eftersom tråden var tunnare så fjädrar den mer - dvs kaffet tynger bara ned "nätet". Däremot är det ju inte otroligt att det skulle fungera med att sno ihop en "spindel" i den tunnare tråden, eftersom det då blir ett glesare "nät". Men, som sagt, bönorna är slut och det funkar inte riktigt lika rättvisande med malet kaffe... ;)

Den tunnare tråden är kanske 0,5 mm i diameter och den tjockare kanske 0,7.

//Stefan (som ska köpa ett kilo Mauro DeLuxe imorgon och fortsätta experimentera)
 

wesaft

Well-known member
Va nördiga och goa ni är, nästan så jag måste göra något med min kvar nu för att hänga med i stämningen :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
-> wesaft: "Neccesity is the mother of invention" Och jag gillar att se nödvändighet lite var stans... :lol:

//Stefan (som är en nerd antagligen, men tämligen stolt över detta)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Lustigt nog var detta min förebild. Inte nödvändigtvis just den, men principen... :D

//Stefan (som just precis idag fått lön och ska inhandla kaffe)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Stefa Böna,
som man ser på din första bild så är ju hålet ut ur Rockys innandöme placerat i högerkanten på näsan. Kan tänka mig att knuten i ditt nät borde vara placerat rakt under hålet för optimal funktion. Annars är nog äggskärarvarianten bäst.
 

hrbrun

Well-known member
Riktigt intressant läsning. Jag ska fundera lite kring hur man kan fästa ett nät i plasten.

Bra initiativ kring detta :)
 

roccster

Well-known member
Om man vill vara riktigt hardcore så tar man fram ett väldigt litet borr och borrar små hål i underkanten på utblåset. Sen kan man ju dra valfri tråd i princip hur tätt/glest man vill (förutsatt att man har hål så det räcker). Då har man även möjligheten att spänna tråden så att man inte får den där studseffekten som Stefan pratade om.

Fast jag vill inte paja mitt utblås, kanske man skulle försöka få tag i ett extra...
 

Chilhuacle

Well-known member
Har testat att sätta "näshår" av tesiltrådar inuti näsan, vid kaffeutkastet. Inte helt optimalt än, men jag återkommer med beskrivning när (och om) resultatet blir bra.
 

Bjarne

Well-known member
Har testat att sätta "näshår" av tesiltrådar inuti näsan, vid kaffeutkastet. Inte helt optimalt än, men jag återkommer med beskrivning när (och om) resultatet blir bra.

Där är du kanske en smidigare lösning på spåren. Mazzer Mini har nämligen ett litet galler monterat på just den platsen. Förvisso har den kvarnen sån fart att kaffet nästan blåser ut från kvarnhjulen och ut i tratten, för att sen ramla ned i PF udnertill.

Kunde man få kaffet att uppnå lite högre fart ut ur Rocky kanske det skulle funka perfekt med galler vid skarven näsa/kvarnkropp. Ev. är det gummidelen i Rocky:n som slöar ner. Den har till uppgift att leda ut kaffet till näsan, istället för att hamna inuti kvarnens kropp.
 

GuruX

Well-known member
Ytterligare en variant är ju att utnyttja gravitationen om man vill ha ett finare nät. Förläng helt enkelt näsan nedåt och sätt gallret längre ned så att kaffet har fått lite mera rörelseenergi innan det träffar gallret och slås sönder.
 

Chilhuacle

Well-known member
Det verkar som att gummiutkastet redan från början är lite trångt, så jag får blandat resultat med näshåren, dvs. generellt sett mera klumpfritt kaffe, men näshåren stoppar en del och gör att en del (markant färre (ca 3-4 st totalt i en dubbel), men lite större) klumpar bildas. Detta var efter att jag hade glesat ut håren och klippt dem i 4 olika längder.

Provade därefter att flytta näshåren till nedankanten av näskroken (ca 2 cm uppströms näsutloppet. - Resultat: inga stora klumpar, men en del små, ska testa med lite tätare näshår där.
 

rhide

Well-known member
Tjo!

Jag kunde inte undvika att bli inspirerad av denna tråd jag också :) Jag testade fyra olika metoder, men jag blev inte helt nöjd med någon av dem.

Kvarn: Demoka M-203

1. Helt utan behandling


(Referens)

2. Omrörning med tandpetare


(Ganska långsam)

3. Malning ner i halvlitermått och sedan omskakning


(Långsammast)

4. Malning med sil


(Klart bäst malning, men märkvärt långsammare än nr 1 och 5. Ungefär lika långsam som nr 2, om inte något snabbare)

5. Malning med äggdelare


(Lika snabb som ettan)


Efter dessa snabba test verkar bara silen ge vettigt resultat, men äggdelaren är inte långt från, och jag tänker testa lite fler varianter av den. Jag tror att klumparna främst bildas pga statisk elektricitet och ytspänning. Ett nät nära malskivorna, och att dessutom montera ett nära näsans nedre del borde hjälpa till där. Jag återkommer med fler bilder

Chiao
 

rhide

Well-known member
Tusen sjörövare och baniter!!!

Testa INTE att sätta ett filter direkt vid malskivorna! Det stoppar igen hela kvarnen! Men tja, den blev tustare i alla fall :cool:
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp