Byta Till Isolerat Ångrör?

Yirgacheffe

Well-known member
Jag har en E61-maskin som är riktigt bra. -Den fungerar precis som man vill att den skall göra och allt är egentligen frid och fröjd, men det där med mjölk på ångröret stör mig lite grann.
Så vad jag undrar är ifall det är möjligt? Har själv aldrig skruvat isär en maskin med isolerat rör så jag vet inte riktigt var isolering börjar & slutar samt ifall det finns delar att köpa. Föreställer mig att om det går så borde det vara en ganska enkel operation.
 

Bjarne

Well-known member
Quick Mills maskiner Vetrano och Andreja Premium har isolerade rör. Kanske det kan gå att få tag i såna som reservdelar så du kan montera dem istället. De är isolerade från själva vredet ner till munstycket. Så själva röret bränner man sig inte på, men spetsen längst ned ska man hantera försiktigt :)

Fråga killarna på Kaffemaskinen om de kan säga gänga/diameter på Vetrano/Andreja och se om det matchar din maskin
 

Yirgacheffe

Well-known member
Ja jag såg det röret på Chris Coffee's sida. Får knalla förbi K-maskinen imorgon och fråga om de har nått liggande
 

iZappa

Well-known member
Ikke umulig at man kan bruke hele steamarmen med ventil fra en Isomac Alba heller. Den har i tillegg 360 graders roteringsmuligheter.
 

Yirgacheffe

Well-known member
En liten uppdatering.
Idag kom mitt nya ångrör hem och en enklare process kan väl knappast tänkas. Bytet från gammalt till nytt gick på under fem minuter, inräknat uppackning, div rotande i skåp efter verktyg, avlägsnande av gammalt och slutligen påskruvandet av det nya.

Resultatet var mycket trevligt. Inte bara för att det är isolerat, utan även av en massa andra anledningar. Mitt gamla var räfflat ute vid toppen och hade dessutom en kant precis vid munstyckets början. -En riktig gammelmjölksficka som jag inte saknar. Dessutom var röret längre och hålen på det nya större, vilket gjorde att jag kommer längre ner i min kanna och att trycket i den samma blev betydligt bättre.

Det är inget att tveka på, isolerat is the shit!
 

Yirgacheffe

Well-known member
Nej. Jag talade med dem men de hade inget hemma & verkade lite tveksamma (vänliga men tveksamma) varpå jag slängde iväg ett mail till Chriscoffee som jag snabbt fick ett svar på. De säljer Izzo som jag har och hade röret hemma. Sagt och gjort, en vän tog med sig röret och ett La Marzocco trippelfilter hem.

Tror att det är ett QM-rör och K-maskinen kan säkert fixa fram ett.
 

MartinForsberg

Well-known member
Är det så att skillnaden mellan en "No Burn Steam Arm" och en vanlig är att de lagt ett litet silikonrör inuti röret?

Såg en bild på internet och blev förundrad över den enkla lösningen, men det kanske inte är mer än så?

Någon som vet?
 

HeMo

Well-known member
Är det så att skillnaden mellan en "No Burn Steam Arm" och en vanlig är att de lagt ett litet silikonrör inuti röret?

Såg en bild på internet och blev förundrad över den enkla lösningen, men det kanske inte är mer än så?

Någon som vet?

Ja, det är den principiella skillnaden. Sedan är förstås det isolerade röret grövre för att silikonröret ska få plats innuti. Ofta har även de isolerade rören en kulled som gör att de kan vinklas betydligt mer än ett vanligt, men det har ju inget med själva isoleringen att göra.
 

MartinForsberg

Well-known member
Tack för svaret!

Jag såg en bild på nätet där det just såg ut som om det var det som var skillnaden men det stog inget i texten om det.

Letade upp lite tillverkare av silikonrör idag och det var ju rent ut sagt jättebilligt per meter, problemet var att man fick köpa 100 meter som minst! Hittade kromade kopparrör i små dimensioner också men de var inte lika billiga.

Skall kolla på reservdelar på rör och ventiler då den Isomac Millenium jag har inte har ett ledat rör idag utan ett som vara går att vrida runt. De isolerade rör jag sett är inte vinklade på samma sätt som det på min Isomac, men en vinklad koppling kanske kan lösa det - får ta reda på vilken gänga det är på de ledade ångrören respektive på utloppet på min Isomac Millenium. När jag vet vad jag behöver så blir det till att bygga om maskinen!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp