Espresso-synsk.

Essenzatjejen

Well-known member
Klart du orkar! :)

Hur ska jag känna igen dig då? vi måste j komma på något hemligt. Så inte alla på forumet påstår att dom är du. Skicka meddelande med utseende baskrivning snarast :lol:
 

wesaft

Well-known member
Så här ser jag ut ungefär, fast både systersonen och jag har nog gått upp 3-4 kilo senaste halvåret :p

Hoppas jag inte har någon lookalike nu bara.
Adam_Sam_Midsommar_2007_640.jpg
 

johey

Well-known member
:p Nä... Ingen arkitekt och ingen macchiato. Med risk för att det kan förändra förutsättningarna i undersökningen genom att tillföra annan information än utseendet kan jag avslöja att jag är programmerare.
 

Essenzatjejen

Well-known member
du ser dubbel espresso ut vid första anblicken.

men i o m att du frågar anar jag en viss djärvhet och detta får mig att tvivla på dubbel espresso (det är bara sådana som låtsas vara häftiga som tar en sån :)) och tro att det är något mer "speciellt"

Cappuccino scuro måhända?
 

johey

Well-known member
Du ska nog lita på det första intrycket. En enkel eller dubbel espresso beroende på humör. Helt enkelt. :)
 

Montero

Well-known member
Är lite beklämd över att jag inte studerade det hela lite närmare. Jag visste inte att Essenza var ett ställe, kanske essentiellt inrednings och kaffeställe. Hade jag vetat det hade jag kanske inte gissat sötsaker i kaffet. ;)

Nästa gång i Gbg så ska jag kliva in och beställa "kaffe" så får vi se vad jag får. Hohoho. :)
 

Jutta

Well-known member
Typiska kaffekunder på Marmelad och de flesta andra ställen

Cappuccino: liten=tant, stor=snubbe med sedelbunten i bakfickan.
Dubbel Macchiato (INGEN beställer enkel): kille 30+ med lätt stockholmsbrytning.
Latte Macchiato: gravid tjej, eller hennes kille i sympati.
Cortado: trendig och trevlig tjej 20-30.

och till sist...

Stor latte: alla andra.
 

Essenzatjejen

Well-known member
Hej du! Har sett dig på marmelad :D Beställde inget då tyvärr... stället passade tyvärr inte mitt sällskap.

Är nyinflyttad majorna-bo så jag kommer in en dag å testar kaffet.

Å jag må dricka Latte Macchiato men jag är icke gravid. Har aldrig varit för den delen heller! :)
Fast sen så ligger ju den enkla espresson varmt om hjärtat.

Vilka beställer espresso på marmelad?
 

rhide

Well-known member
Det här var en ganska rolig tråd :)

Man bör kunna se vad personen ska beställa genom att se vad han/hon tittar på och hur de beter sig när de kommer in och ställer om sig till caféets miljö. Själv tittar jag aldrig någonsin på menyn (mer än för att se priset) utan ägnar mycket mer tid att njuta av den sköna atmosfär som i princip alltid finns på caféer! Personer som tittar länge på menyn och inte kan bestämma sig väljer nästan alltid det de alltid druckit i alla fall - det vill säga en cappuccino eller latte :p

Vad säljer ni mest av på caféer? cappu? Baserat på min attityd, vad tror ni jag dricker då? :p
 

AJ

Well-known member
Lite off topic, men vad är skillnaden på en cortado och en macchiato. Trodde cortado var det spanska ordet/benämningen för dess italienska motsvarighet - macchiaton?
/A
 

rhide

Well-known member
I avsaknad av baristor just nu så hittade jag detta på engelska wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cortado

"However a Cortado is made, it is important to distinguish it from the Italian Cafe Macchiato which is an espresso with a small amount of foam/steamed milk added. The Cortado should always be served in a 150–200 ml (5–7 fl oz) glass and the milk is steamed only - maybe a little foam settles to the top but the essence of the drink is milk based."

Med andra ord verkar det vara en vanlig cappu som man "avbrutit" genom att helt enkelt tillsätta lite mindre mjölk.
 
A

Anders76

Guest
Nån som fått nån beställning på "cafe au lait i bouleskål på 2000-talet........:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,657
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp