Kanske OT. Optimal arbetshöjd på arbetsbänk.

tobake75

Well-known member
Jag ska beställa en arbetsbänk/bord av en kollega på jobbet som är hemmasnickare. Funderar bara på vilken höjd det ska vara. Ska jag göra det högre än diskbänkshöjd. Får man en bättre ergonomi i baristautövandet då?
 

Lars

Well-known member
Diskbänkshöjd känns rätt optimalt tycker jag. Är du väldigt lång, så kanske högre är bättre, men annars är det nog ganska optimalt med diskbänkshöjd.
 

Ante

Well-known member
90 cm är väl standard och rätt okej enligt mig, har 93 cm från marken på min bänk.
 

Nickeh

Well-known member
Det är en balans mellan att ha en hög bänk där det är lätt att se vad som händer under doserhus och brygg huvudet med eventuell ingyggnad eller en låg arbetsbänk som har en ergonomiskt riktig arbets höjd.
Så med andra ord är det väldigt presonligt som jag ser det.
Men kring 90 är ett ganska säkert mått även om jag kanske skulle vilja justera upp det någon decimeter eller två.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Ska ordna ett kök så småningom och då lär det bli 90 cm:s bänkhöjd. Men spisen tänkte jag ha lite lägre, 80 kanske, då man vill se ned i kastruller osv när man håller på. Jag skulle inte göra bänken högre än 90 om jag nu inte skulle vara väldigt lång (vilket jag inte alls är). Tror nästan att det går att applicera spisresonemanget här, men som sagt, 90 borde räcka. Fast å andra sidan är det ju du som ska jobba vid din bänk och då spelar det ingen roll om jag skulle vilja ha den 90 eller 83,225 cm...
 

tobake75

Well-known member
Det blir nog någonstans mellan 90-100 tror jag. Hade tänkt ha den som kombinerat barbord då kan det vara skönt att den är lite högre.

Tampningen kanske blir lite obekväm med högre höjd, men å andra sidan behöver man inte kura ihop sig så mycket när man skall se hur kaffet rinner ur det nakna filtret(Den s.k kaffenördpositionen)
 

Ante

Well-known member
varför inte köra bänken i 90 och ha en liten "kub" eller en förhjning under själva maskinen. På så vis får man tampa i vettig arbetshöjd och man behöver inte kura ihop sig som skalle-per för att se sina shots.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Eller en tvådelad arbetsbänk kanske?

Ena sidan låg, med kvarn, tamper och knockbox. Andra sidan hög, med espressomaskin, mjölkkanna + diverse attiraljer.
 

wesaft

Well-known member
Jag är 188, skulle gärna ha lägre än 90 för att kunna tanpa ner mot höften istället, men det är bara jag.
Smart med två olika nivåer.
Men hur är det med skummningen, då vill man inte ha kannan för högt upp kan jag tänka mig?

Gå hela nördlinan ut, höj och sänkbart bord!
:)
 

rhide

Well-known member
Jag har faktiskt 2 olika nivåer just nu, hehe :) Jag bor i en student-etta så jag har löst det med ett tv-bord kombinerat med ett datorbord. Höjderna tycker jag är perfekta för mig som är 1.92, och de är
Tampning: 75cm
Maskin: 115cm

Jag kan slänga in ett inlägg till med en bild

Edit: Jag lägger in bilden direkt i detta inlägget istället.

 

arto

Well-known member
Beror även lite på maskinen såklart :) Tycker min Achille med hävarm sitter för högt nu. Med den skulle det duga gott med 70-80 cm bänkhöjd, tom kanske ännu lägre. Om man nu ser till själva tryckandet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp