DIY LED-sling

Bjarne

Well-known member
hehe, många härliga tips! Ska se om jag hittar på nå't lämpligt som både är snyggt och underlättar kaffehanteringen. I värsta fall blir det en LED-pannlampa ;)

UV-ljus på espresso låter nästan lite som CSI :) "Jakten på den försvunna smaken"
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Man behöver en sådan där fluffig pensel också. Så man kan pensla med finmalet kaffe i jakten på fingeravtryck på den nyputsade maskinen...:cool:
 

Nickeh

Well-known member
Tycker att det känns helt ok att bedöma creman i kallare ljus, blir mer neutralt än kallt iaf. med IKEA lamperna vi har på jobbet.
Är ju bara en vanesak iofs. så länge man får lite mer ljus så är det ju fint
 

Bat

Active member
Det jag använde mig av var 5st Ultravita 3mm lysdioder från Clasohlsson, en gammal batterieliminator till en minidisc och en bit pvcslang.

Det där ser kul ut. kan du skicka en kopplingsschema. Har för mig att man inte kan koppla lysdioder dirrekt (utan motstånd) till en strömkälla.
Vad ger din batterieliminator för utspänning?

Bat
 

majkeloak

Well-known member
Med så mycket blanka ytor som en e-61- maskin generellt har borde det väl räcka med en eller två spotar en bit ifrån för att skapa massor av ljus som dessutom låter kaffemaskinreflexerna prägla resten av köket en smula.:)

Problemet är att jag vill ha ljuset på utloppet i "spoutsen" för att kunna avgöra när det blondar.
I nuläget har jag rätt mycket ljus från spottar uppe på köksskåp, men det blänker så för****at att det blir motljus, så jag ser inte mycket utav kaffet inte...

Å slaskyta i ledbestyckad plexi lär inte göra den saken bättre... ;)

/Mikael
 

Ante

Well-known member
Det där ser kul ut. kan du skicka en kopplingsschema. Har för mig att man inte kan koppla lysdioder dirrekt (utan motstånd) till en strömkälla.
Vad ger din batterieliminator för utspänning?

Bat

Batterieliminatorn ger 9V 300mA och 5 dioder a 3,2V blir 16V

Så om vi räknar lite för enkelhetens skull för att se hur stort motstånd vi behöver blir resultatet följande...

(9v-16v)/0,02= -350Ohm

så dioderna klarar mer än väl att fixa motståndet själv eftersom jag enligt formeln bör ha ett motstånd på minus 350Ohm

och med tanke på att dom får 7V mindre än vad dom klarar av tror jag att dom håller. Hade en slinga i en gammal dator som var kopplad så här och den håller fortfarande.

Här finns guider osv
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=385632
 

Bat

Active member
Batterieliminatorn ger 9V 300mA och 5 dioder a 3,2V blir 16V

Så om vi räknar lite för enkelhetens skull för att se hur stort motstånd vi behöver blir resultatet följande...

(9v-16v)/0,02= -350Ohm

så dioderna klarar mer än väl att fixa motståndet själv eftersom jag enligt formeln bör ha ett motstånd på minus 350Ohm

och med tanke på att dom får 7V mindre än vad dom klarar av tror jag att dom håller. Hade en slinga i en gammal dator som var kopplad så här och den håller fortfarande.

Här finns guider osv
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=385632

Med risk för OT,

Är det en kolfiber kåpa du har åvan filterhållaren, syftar på din profilbild.
Svårt att se om det är fusk eller riktigt kol. Effektfullt, o så med all belysning:blush:

Bat
 

roccster

Well-known member
Denna tråd är underbar för den finns i alla "entusiast"-forum. Håller man på med att bygga datorer, så nog sjutton är det någon som monterar in LED i sin låda. Håller man på med akvarier, så kommer någon på den underbara idén att köra led-ljus som nattljus. Och om man nu mot förmodan håller på med kaffemaskiner, ja då kan man alltid skicka in lite LED ljus i dem.

LED-ljus är alla entusiasters mirakelmedel :D
 

Chilhuacle

Well-known member
Problemet är att jag vill ha ljuset på utloppet i "spoutsen" för att kunna avgöra när det blondar.
I nuläget har jag rätt mycket ljus från spottar uppe på köksskåp, men det blänker så för****at att det blir motljus, så jag ser inte mycket utav kaffet inte...

Å slaskyta i ledbestyckad plexi lär inte göra den saken bättre... ;)

/Mikael

Batteridriven diod fäst på undersidan av portfilterhantaget kanske kunde vara nåt, åtminstone blir ljusriktningen rätt. Tänkte faktiskt själv experimentera med placeringen med en nyckelringslampa av diodtyp. (19 kr hos classe).
 

Lars

Well-known member
Vad sägs om en pannlampa, då kan man se sina extraktioner samtidigt som man får bra ljus när man häller latteart eller rengör bryggruppen! Inte lika "hett" kanske...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Pannlampa, glasögon med en liten extra förstoringsruta som man "fäller ner" framför ena ögat, knästående ställning och ett nervöst flåsande och ojjande med vilt uppspärrade ögon. Avslutas med ett högt "YESSS!!!" när extraktionen är klar. :cool:
 

Ante

Well-known member
Blev less på det lite halvtaskiga utförandet min LED-slinga fick. Så nu har jag gjort en ny lösning som jag kan leva med.
03.jpg


04.jpg


Det sitter 4 st högintesiva (6500mcd) kallvita dioder där. Testade först med ett par med 17 graders spridningsvinkel men då vart ljuset för fokuserat. Så de som sitter där nu har en spridnings vinkel på 40 grader vilket blev riktigt bra. Får ljuset precis där jag behöver det och det slutar just innan droppbrickans kanter så inget annata än "arbetsytan" lyses upp.

Resultatet blev riktigt bra tycker jag själv men det krävdes en del jobb. Fick montera loss tryckmätaren och hela ångventilen för att få loss frontplåten. Självklart passade jag på att knäppa några bilder på¨Dallacorten när den var strippad också.

02.jpg

01.jpg
 

lupoo

Well-known member
Det där ser riktigt "najz" ut! Mer bilder!!! Gärna på lite stämnings studier på avstånd i mörker för att se hur ljuset faller :).
Snyggt och ambitiöst jobbat!
 

josef

Well-known member
Själv skulle jag nog använda glödlampor i samma storlek. Neddimrat till 90%, för att fördubbla livslängden (man ser knappt någon skillnad i ljusflöde). Varmvitt ljus, framförallt från glödlampan som ger bäst färgåtergivning dessutom, tar fram creman på ett mycket finare sätt. Och svagt glödljus kan se väldigt snyggt och exklusivt ut mot kromet! Nackdelen att använda lysdioder blir att de går väldigt snabbt ned i ljusstyrka om de inte får ordentligt med kylning, en lysdiod är nämligen extremt känslig för värme (espressomaskin = värme). Kall ljusdiod = många fler ljustimmar :) Så varm lysdiod med god kylning eller små glödlampor (som dessvärre får bytas oftare, men håller jämn ljusnivå) skulle jag använda. Får se vad som händer när jag köpt ny maskin!

Måste säga att antes montering var sjukt snyggt utförd dock. Creds!!

/Ljusdesignern.
 

Ante

Well-known member
Det där ser riktigt "najz" ut! Mer bilder!!! Gärna på lite stämnings studier på avstånd i mörker för att se hur ljuset faller :).
Snyggt och ambitiöst jobbat!

Ska ta lite bilder på maskinen i sin helhet imorrn kan slänga upp dom här när det är klart.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp