DIY LED-sling

Ante

Well-known member
Var på news för ett tag sen och la märke till det schyssta ljuset dom hade vid bryggrupperna på La Marzoccon. Det var vanliga tunna LED spottar från Ikea som satt där och självklart började jag fundera på om det var nått som jag kunde fixa till Dallacorten.

Hittade lite olika alternativ på Clas Ohlsson Och Kjell & Co men inget som riktigt passade in storleksmässigt på min maskin plus att dom var så jäkla dyra.

Så varför inte bygga nått själv, man har ju vart fjorton och moddat datorer en gång i tiden så några lysdioder ska nog inte ställa till några större problem.

Det jag använde mig av var 5st Ultravita 3mm lysdioder från Clasohlsson, en gammal batterieliminator till en minidisc och en bit pvcslang.

IMG_7902.jpg


Jag visste sen tidigare att jag hade ca 23cm att spela på bakom brygghuvudet, så det var bara att kapa till en bit av pvc-slangen och börja löda ihop dioderna.
IMG_7903.jpg


Sen var det bara att trä in diodslingan i pvc-slangen
IMG_7906.jpg


Slutligen så lödde jag fast kablarna från batterieliminatorn i varsin ände av diodslingan och provkörde den. Allt fungerade lysande =) och det lurigaste med hela projektet var nog att montera slingan på maskinen.

Jag valde att inte använda självhäftade tejp eller något annat som kan bli besvärligt att ta bort om man nu vill göra det. Istället så lossade jag på chassiet lite och klämde fast kablarna mellan chassit och maskinen. Funkade perfekt och inga kablar syns.
IMG_7977.jpg


Och så här blev slutresultatet
IMG_7910.jpg


Ska även försegla slangen med lite genomskinlig sillikon i varje ände när jag hittar igen tuben.

Var lite sugen på att ta spänning från nån punkt inne i maskinen men den här lösningen kändes säkrare.
 

Ante

Well-known member
Cool effekt! Men ser inte creman lite sjuk ut i kallt ljus?

jo lite orolig kan man bli ibland... men å andra sidan så är det ju nästan som julafton varje gång man tar ut kopparna i det "vanliga" ljuset.

sen finns de ju varmvita leds också om man vil ha en annan färgtemp.
 

lupoo

Well-known member
Mark Prince (Coffeegeek) gjorde denna mod med IKEA slingan på sin Linea. Han var mycket nöjd med ljuset som den slingan leverarade. (orkar inte leta fram just den länken...)
 

Bjarne

Well-known member
Min kaffehörna är lite mörk, så ljus i maskinen skulle sitta riktigt fint - men hur i bängen gör man det snyggast på en E61:a utan att sabbar hela designen på maskinen...hmmm
 

andcar

Well-known member
Riktigt schysst!
Synd att det är svårt att få plats med något slags ljus på en E61 bara... Har nämligen samma problem som Bjarne.
 

Bjarne

Well-known member
För min del så är det snarare avsaknaden av lämpligt "överhäng" runt brygghuvudet att placera lyset i. Det hänger liksom i luften :)

100-257QUICKMILLVETRANO8CM%20kopiera.jpg

Bild norpad från Kaffemaskinens hemsida
 

majkeloak

Well-known member
Snygg modd!

För e-61 är det ju aningen värre.
Antingen sätter man en list i cirkel på undersidan av den tunna cirkulära ytan runt om e-61 gruppen - svårt att få snyggt och sitter lite utsatt när man skall sätta i PortaFilterHållaren.

Eller så sätter man två "spottar" på ångröret repektive hetvattenröret...
Vem blir först? ;)

Inte helt seriösa förslag - men det är ju Fredag och då får man väl skojja lite! :)

/Mikael
 

Ante

Well-known member
Det skulle gå att sätta dit två didoer bakombrygghuvudet och välja ett par med hög spridningsvinkel istället.

DVS att man sätter dom som prickarna på ett Ö, men kabeldragningen är ju en annan femma.
 

Bjarne

Well-known member
Snygg modd!Inte helt seriösa förslag - men det är ju Fredag och då får man väl skojja lite! :)

Klart man får! Utav spån kan det bli bra idéer som ev. ger flis ;)

Undrar om man skulle kunna få fast en svanhalsmodell av LED á la den som har USB-kontakt och ska sättas fast på laptops...hmm..."where to drill tha hole I wonder"
 

Chilhuacle

Well-known member
Med så mycket blanka ytor som en e-61- maskin generellt har borde det väl räcka med en eller två spotar en bit ifrån för att skapa massor av ljus som dessutom låter kaffemaskinreflexerna prägla resten av köket en smula.:)
 
C

crema

Guest
Bjarne tror att det skulle bli snyggt om man satte led under maskin typ som förstabils raggarna har :D
 

Kaktus

Well-known member
För min del så är det snarare avsaknaden av lämpligt "överhäng" runt brygghuvudet att placera lyset i. Det hänger liksom i luften :)

100-257QUICKMILLVETRANO8CM%20kopiera.jpg

Bild norpad från Kaffemaskinens hemsida


Kanske bygga en droptray i plexiglas och led-bestycka den?

.. fast det kanske inte går på vetranon..
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp