DIY LED-sling

shogun

Well-known member
Inget snack om saken. Det där ser hur fabrikstillverkat ut som helst.
Mycket bra gjort och dessutom snygg design i all sin enkelhel.
Bravo!
 

MartinForsberg

Well-known member
Man skulle haft en maskin med genombrutna/perforerade sidor så man hade kunnat modda den inuti så den såg ut som en del moddade datorer!

Finns ju allt man behöver inom datorvärlden för att få snygga lampor och/eller lysrör!

Får fundera på det till dess det blir modifieringsdags av min maskin - får be någon plåtverkstad skära upp hål i metallsidorna och montera glas där så man kan se innanmätet och sätta ljus i det!

Frågan är bara om man skall tillsätta något i vattnet så det fluorescerar också? Får leda ut en ljusledare i bryggruppen då....

Hur snyggt men nördigt blev det på en skala nu då????

attachment.php
attachment.php
 

Bilagor

  • isomac.jpg
    isomac.jpg
    46.3 KB · Visningar: 200
  • 5.jpg
    5.jpg
    43.7 KB · Visningar: 198

Ante

Well-known member
Kul att folk gillar modden, blev faktiskt lite förvånad själv över att slutresultatet blev så bra.

Angående dator/kaffemaskins-moddning så tror jag man ska passa sig för att "pimpa" sin maskin. Kan lätt bli lite väl mkt "the fast and the furious" vibbar över den.

Själv sätter jag inte in något i maskinen om jag inte känner att jag verkligen behöver det eller som på något sätt underlättar arbetet vid maskinen.
 

Gholam

Well-known member
Den här tråden har jag missat helt. Skulle just börja en ny tråd om "maskinbelysning" då jag ändrade mig och sökte på ämnet i stället. Hursom haver, har just satt ihop en batteridriven LED-lampa á la endoskopislang som jag ska köra in i Vivaldin. Bilder kommer inom kort (när jag kommit hem).
Kommer inte att bli lika proffsiga som Antes lösningar men hoppas ändå lysa upp arbetsplatsen...
 

Ante

Well-known member
Kan informera att alla leds fortfarande lyser starkt efter mer än 2 år i bruk, dom har säkert tappat lite styrka men jag upplever då ingen större skillnad.
 

Gholam

Well-known member
Här

är lite bilder på hur det blev...
 

Bilagor

  • IMG_5472a.JPG
    IMG_5472a.JPG
    166.5 KB · Visningar: 107
  • IMG_5473a.JPG
    IMG_5473a.JPG
    186.9 KB · Visningar: 99
  • IMG_5474a.JPG
    IMG_5474a.JPG
    161 KB · Visningar: 97

Ante

Well-known member
Lysande (yes jag gorde det). Snabbt och enkelt sätt att nå det resultat du var ute efter. vars hittade du lampan?
 

Gholam

Well-known member
Dioden satt i en läslampa som jag hade fått gratis. Jag köpte bara högtemp.kabel (medelhög) och en batteridosa och kopplade sedan ihop allt med en vippströmbrytare och stoppade in i en aluminium låda jag böjt ihop. Lådan sitter bakom maskinen.
Det som var bra med den här lösningen var att jag slapp skruva upp något på maskinen och att jag inte är kopplad till nätström och slipper oroa mig för vad som kan hända om kabeln skadas. Enkelt och billigt.
 
Topp