Rancillo Rocky klumpar?

roccster

Well-known member
När jag maler mina bönor (på niva 1), blir resultatet lite klumpigt. Det är väldigt porösa klumpar och de verkar inte påverka slutresultatet (espresson). Men det stör mig. Är detta normalt (oj, lite svider när det kissar varning på den här frågan)?
 

Dunne

Well-known member
Det är nog normalt, kaffet blir statiskt och klumpar sig. Ingen större fara tror jag. Man kan ju dunka pf:et i bordet en gång så brukar det bli oklumpigt
 

roccster

Well-known member
Nivå 1... det var fint det...

Allt över 3 rinner för fort. 1 har visat sig ge mig en dubbel på dryga 25sek, fast kanske är det mer en 1,5a än en dubbel. Jag har jämfört finheten i malningen och den är något grövre (på 1an) än det färdigmalda kaffe som jag fick medskickad maskinen. På min Rocky kan jag inte gå under 0. Det finns markeringar ef. 0 men den stoppar när jag försöker.

Dunn:

Precis som du säger så ramlar klumparna isär om man daskar till PFet.

Jag är nöjd med resultatet på mina espressos, men ändå lite orolig att jag ska komma i situationer där jag vill komma ännu längre ner i malningsgrad.

Tack för era snabba svar (som vanligt). :coffee:
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Att det klumpade sig var det första jag la märke till när jag malde på morsan nya Rancillio Rocky kvarn. Så då är vi två med samma symptom. Jag hade den inställd på 0.
 

Wannabe

Well-known member
När jag maler mina bönor (på niva 1), blir resultatet lite klumpigt. Det är väldigt porösa klumpar och de verkar inte påverka slutresultatet (espresson). Men det stör mig. Är detta normalt (oj, lite svider när det kissar varning på den här frågan)?

Det är ganska vanligt att rockyn klumpar utan dosator.
Hos mig ser det ofta ut som på bilden till höger på den här sidan http://www.home-barista.com/espresso...-features.html
Åtgärdas genom att röra om lite enligt WDT (fast jag kör utan youghurtbehållare) http://www.home-barista.com/weiss-di...que-steps.html
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Att det klumpade sig var det första jag la märke till när jag malde på morsan nya Rancillio Rocky kvarn. Så då är vi två med samma symptom. Jag hade den inställd på 0.

Jag får nog erkänna - trots tidigare utsago - att även min Rocky klumpar kaffet ganska kraftigt...:blush:

Däremot ligger jag aldrig (hittills iaf) lägre än 6-8 på skalan. När jag nollade min kvarn hamnade nollan på minus fyra (-4), så det kanske inte är 1 på din kvarn egentligen roccster. Kolla var nollan är på riktigt, men var försiktig med skivorna!

//Stefan (som tror sig ha fått till det med sina shots nu)
 

Bjarne

Well-known member
Jag tror klumparna från Rocky beror på utloppsdelen från malskivorna. Kaffet "puttas" ut genom öppningen och ramlar ned i "näsan". Så har båda Rocky jag använt betett sig.

Min Mazzer hemma verkar ha större utkastarhål, samt att där sitter ett slags galler som kaffet slungas emot. Därefter ramlar kaffet ner i metalltratten och ner i PF. Plast kan göra kaffet statiskt och mer benäget att klumpa sig. Skulle hellre sett "näsan" i glas istället :)
 

roccster

Well-known member
Däremot ligger jag aldrig (hittills iaf) lägre än 6-8 på skalan. När jag nollade min kvarn hamnade nollan på minus fyra (-4), så det kanske inte är 1 på din kvarn egentligen roccster. Kolla var nollan är på riktigt, men var försiktig med skivorna!

Det blir till att skruva lite när batchen bönor som ligger i är slut :unsure:
 

majkeloak

Well-known member
Jag tror klumparna från Rocky beror på utloppsdelen från malskivorna. Kaffet "puttas" ut genom öppningen och ramlar ned i "näsan". Så har båda Rocky jag använt betett sig.

Detta kan jag bekräfta på min Apollo. Det är när kaffet puttas ut som det till viss del packas ihop och klumpar sig.
Detta fenomen blir större ju finare man maler, efter som flödet/flåset blir mindre vi finare malning. Vid grövre malning brukar det flyga ut bättre och inte klumpa sig lika lätt, speciellt om man börjar med ett helt rent utlopp.

/Mikael
 

rhide

Well-known member
Hur då? Bara ner i en sil och ruska lite?:unsure:

Ja precis, jag köpte en handsil som bara är något större än portafiltret (ca 5-6kr), borrade upp lite större hål i botten med hjälp av en skruv och sedan var det bara att köra. Jag lade upp en video på youtube när jag maler med den, men jag vill helst inte kännas vid den just nu :blush:

Det blir dock väldigt fint direkt, och det är inte det minsta mer ansträngande än att mala ner i en yoghurtburk tycker jag.
 

HeMo

Well-known member
Detta kan jag bekräfta på min Apollo. Det är när kaffet puttas ut som det till viss del packas ihop och klumpar sig.
Detta fenomen blir större ju finare man maler, efter som flödet/flåset blir mindre vi finare malning. Vid grövre malning brukar det flyga ut bättre och inte klumpa sig lika lätt, speciellt om man börjar med ett helt rent utlopp.

/Mikael

majkeloak, har för mig att du har nämnt i en annan tråd att du har moddat Apollon för att förbättra utkastningen och minska detta problem. Eller är jag ute och cyklar nu?
 

Wannabe

Well-known member
Ja precis, jag köpte en handsil som bara är något större än portafiltret (ca 5-6kr), borrade upp lite större hål i botten med hjälp av en skruv och sedan var det bara att köra. Jag lade upp en video på youtube när jag maler med den, men jag vill helst inte kännas vid den just nu :blush:

Det blir dock väldigt fint direkt, och det är inte det minsta mer ansträngande än att mala ner i en yoghurtburk tycker jag.


Jag kör utan yoghurtburk direkt i filtret, men jag rör om med en potatissticka så att klumparna går isär.

Hur gör man om man inte har tre händer:unsure:. En för att hålla filtret, en för att hålla silen, men vem trycker på kvarnknappen?:huh:
 

sungam

Member
Hur gör man om man inte har tre händer:unsure:. En för att hålla filtret, en för att hålla silen, men vem trycker på kvarnknappen?:huh:

:lol::lol:

Men, vad händer om man tampar direkt på klumparna då? De pressas väl sönder då?, och om man använder den tampningsteknik jag läste om i en annan tråd, där man först ställer tampern i filtret, tar upp den och knackar lätt på sidan, och sedan tampar till, så borde detta problem lösa sig? Eller har jag inte förstått omfattningen av era klumpar?
 

roccster

Well-known member
Jag bryr mig inte om klumparna, utan maler direkt ner i filtret, bankar lite lätt på sidorna för att fördela dosen. Sen tampar jag på med mina exakta 15kg tryck ;) Som jag sa inledningsvis så ser jag inte något problem i resultatet utan vill bara försäkra mig om att det är så här det kan set ut :D
 

Wannabe

Well-known member
:lol::lol:

Men, vad händer om man tampar direkt på klumparna då? De pressas väl sönder då?, och om man använder den tampningsteknik jag läste om i en annan tråd, där man först ställer tampern i filtret, tar upp den och knackar lätt på sidan, och sedan tampar till, så borde detta problem lösa sig? Eller har jag inte förstått omfattningen av era klumpar?

Sedan jag förfinade distrubitionen - dela klumpar och köra med en variant av Stockleths och NSEW - märker jag avsevärd skillnad. Dels alltid jämt flöde i båda spoutsgångarna och i princip aldrig chaneling.
 

Ante

Well-known member
En eller två tunna metalltrådar vid utloppet brukar lösa det, man får testa sig fram, ett för tätt nät så blir det stopp och kaffet trycks in i kvarnen igen och för glest så är klumparna kvar fast något mindre.
 

Large

Well-known member
roccster, är det Amadin du har i kvarnen ? Isf kan jag trösta dig med att det kaffet är lite besvärligt att hantera. Jag har aldrig behövt mala finare för något kaffe än för Amadin.

Visst blir det lite klumpar när man mal såpass fint men det är inget större problem tycker jag. Jag brukar banka pf i tampmattan rejält några gånger tills de i stort sett försvinner och kaffet fördelat sig någorlunda jämnt i filterkorgen. Därefter en grundlig tamp så att HELA pucken är jämn och lika vältampad.

Med 0:an som utgångspunkt brukar det räcka att mala 4:a eller som värst 3:a på Rockyn för singlar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp