Verner & Verner begärs i konkurs

wesaft

Well-known member
gp.se sa:
Göteborgsföretaget Verner & Verner Svenska AB har begärts i konkurs. Företaget, som säljer köksredskap vid ett antal butiker runt om Sverige, har ett 20-tal anställda.

Som skäl till sin konkursansökan pekar ledningen på dålig lönsamhet samt svårigheter att kräva in fordringar. Moderbolaget driver fem Verner & Verner-butiker i Sverige. Även tre dotterföretag med säte i Umeå, Örebro och Stockholm begärs i konkurs.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=132&a=395385
Kanske går att fynda någonting, typ en ny kanna, kopp eller någonting annat.

edit:
finns det bara 5 verner&verner butiker, det lät lite
ja, de kanske redan lagt ner butiker.
Jaja, någon kanske ville veta.
 

Ante

Well-known member
Umeåbutiken klappade igen för rätt länge sedan, han aldrig gå förbi på utförsäljningen dock.
 

doppio

Well-known member
Den i Nordstan fanns kvar i julas iallafall. Måste varit snabba svängar i så fall.

Tycker det är lite trist, bästa stället att köpa sina köksredskap.
 

Satyricon

Well-known member
Butiken i Kalmar fanns i alla fall kvar i julas. Man borde kanske ta en sväng ditåpp och fynda nu.

Jag köpte min första Gaggia på Verner & Verner i Malmö 1999. Morsan körde den till tippen just i går.

Det är trist att V & V försvinner, Zone Danmark eller vad det heter är skittrist i jämförelse, som en sorts Lagerhaus fast dyrare. Och inga espressomaskiner, kaffebönor eller nåt annat kul har de heller.
 

wesaft

Well-known member
Fel av mig, jag var inne i butiken i Nordstan i fredags. 40% på ett fåtal produkter.
Fanns inget av intresse i kaffeväg.
 

Zalve

Well-known member
De "fristående" systerföretagen skulle tydligen oxå omfattas... vilket är lite tråkigt, då vi i Örebro inte har så mycket i seriösare hushållsbutiker... ;(
 

Molarin

Well-known member
Jag tror att V&V har tagit stor skada av att Cervera och Duka breddat sitt utbud från att vara rena porslinsaffärer till kompletta hushållsvaruhus.
 

Molarin

Well-known member
Här har de iallafall helautomater och nespressomaskiner. Men det fullkomligt dräller av brödrostar, stekpannor och elvispar... Sånt som man hellre vill köpa hos V&V...
 

Ignatius Riley

Well-known member
Jag tror att V&V har tagit stor skada av att Cervera och Duka breddat sitt utbud från att vara rena porslinsaffärer till kompletta hushållsvaruhus.

Och Åhlens.
Och Coop Forum.
Även ICA Maxi har piffat upp sitt sortiment en hel del.

Att de andra kedjorna "vaknat" kan nog delvis förklaras med de senaste årens störtflod av matlagnings- och heminredningsprogram på tv.

Sen spelar det säkert in att både hyror och kostnaderna för att synas ordentligt har ökat ganska mycket jämfört med tidigare.

Och då blir det svårt om man inte erbjuder något som konkurrenterna saknar...
 

roccster

Well-known member
V & V finns fortfarande på Fröundatorg (strax utanför Gbg), och ingen utförsäljning så långt ögat kan nå...
 

wirre

Active member
Fick lite panik när jag läste tråden, hade ett presentkort på 1000 kr från i julas :eek:hmy: så jag drog ner till nordstan illa kvickt. Som tur var visade det sig att V&V i nordstan och i frölunda var fristående och att mitt present kort var handlat där efter moder bolaget kursat så jag fick handla :)

Butiken i nordstan och frölunda kommer finnas kvar.

Var dok inte någon rea på espresso relaterade produkter tyvärr...
 

TMC

Active member
Ja, håller med - knivar (Global), brödrost (Dualit) och bryggare (Moccamaster) har funnit sin plats i vårt hem via V&V bland mycket annat smått och gott. Visst, det går alltid att hitta en och annan sak billigare via webshopping, men hur skulle det se ut om man bara köpte allt på nätet hela tiden och samtidigt önskar butiker att gå och njuta i och se vad som finns, känna och ta...? Någon gång måste man gynna även de butiker som existerar reellt och inte bara som hemsida...(när det gäller nätet är Richards www.culina.se stor favorit....!)

Dock försvann ju "vår " V&V i Kungsmässan här i Kungsbacka under 2007 och Zoom som tog över butikens läge är ju rena skämtet, det känns ju för katten som att gå in och hitta likformiga köksprylar med "no-name-fabrikat" istället för det man letar efter...å andra sidan var ju ambitionsnivån mellan V&V på Frölunda Torg skyhög (och verkar vara fortfarande) jämför med tidigare butik i Kungsmässan...jag frågade om köpråd för espressomaskin där innan jag köpte min nuvarande och beroende på hur jag frågade blev jag rekommenderad alltifrån helautomatisk till halvautomatisk beroende på hur diskussionen led och när jag frågade om helt manuell maskin fick jag omgående svaret att "den mycket kände kompisen jag har som är en av Göteborgs mest erfarna baristor menar att det är omöjligt att vinna någonting på en manuell maskin"...men jag fick helt klart känslan av att dom inte kunde fixa en LaPavoni eftersom det var det jag frågade efter och då blev rekommendationen en POD-maskin istället...men att man snart skulle gå över till att bara jobba med Isomac eftersom dom var bäst på kaffemaskiner oavsett vad man sökte för modelll..tjena..oavsett om det varit Isomac eller annat fabrikat dom pushat för kändes det helt klart att det bara handlade om att få kunden till avslut oavsett vad man frågade efter och oavsett vad man hade för frågor...

Så där har ni min erfarenhet...V&V i Kungsbacka ser jag som positiv förlust, V&V på Frölunda Torg hoppas jag finns kvar i samma skepnad - oavsett namn i framtiden!
 
Topp