Ny maskin!! "Brasilia Century med inbyggd kvarn"

Roberth

Member
Renovering av "Brasilia Century med inbyggd kvarn"

Då har man köpt sig "maskin" då..

Planen har varit att skaffa en silvia men jag kom över en bättre begagnad Brasilia Century.. Enligt säljaren så höll den inte riktigt värmen och/eller trycket.. Den har tydligen stått rätt länge och knappt varit använd så jag tänkte börja felsökningen med att kalka av den och sanera den rejält.. Dock så behåller jag planen att skaffa silvian för brasilian är tyvärr lite för stor att ha i köket.. :(
Så jag får nog ha brasilian i garaget istället =)

Bifogar lite bilder..

/Roberth
 

Bilagor

  • brasilia1.jpg
    brasilia1.jpg
    83.3 KB · Visningar: 274
  • brasilia2.jpg
    brasilia2.jpg
    84.4 KB · Visningar: 141
  • brasilia3.jpg
    brasilia3.jpg
    94.1 KB · Visningar: 168
  • brasilia4.jpg
    brasilia4.jpg
    70.8 KB · Visningar: 131

Tobbe_L

Well-known member
Välkommen hit :)

Trevligt men ännu en som gillar att renovera kaffemaskiner :D

Lycka till med renoveringen :coffee:
 

wesaft

Well-known member
Välkommen Roberth!
Kul maskin du hittat, alltid skoj med bilder.
Alltid roligt med fler Mölndalsbor.
 

GLC

Well-known member
Kul! Jag har eventuellt en brasilia på G också för renovering. Vet dock ej vilken modell det är på den. Mycket bilder tack! :D
 

Ante

Well-known member
Grattis till ett roligt projekt och välkommen till forumet. Hoppas på bilder och rapporter under arbetets gång. ;)
 
C

crema

Guest
Hallå skoj med en till Brasilia meckare. kolla gärna in min sida så ser du mitt första projekt. har oxå en Brasilia Century med kvarn men med 2 gr som kommer som mitt nästa projekt
 

Roberth

Member
Tackar för välkomnandet =)

Ser fram emot att försöka få liv i henne.. Visst är det väl en hon? ;)

Ska försöka hålla tråden uppdaterad med info och bilder..
 

durand

Member
Haha, verkligen inte liten :p

Måste ju helt klart vara en hon. Räknar med en inbjudan sen när du har sanerat klart och listat ut vem jag är :)

// David
 

Roberth

Member
Haha, verkligen inte liten :p

Måste ju helt klart vara en hon. Räknar med en inbjudan sen när du har sanerat klart och listat ut vem jag är :)

// David

Listat ut vem du är gick nog rätt fort ;)

Har precis kopplat in den (henne) och provkört lite.. Det kommer snart lite mer bilder och kommentarer...

/ Roberth
 

Roberth

Member
Så då har jag testkört lite..

Fyllde vattentanken med vatten och startade igång den. Ingenting hände mer än att den röda lampan började lysa bredvid startvredet.. Tryckte på en av knapparna och pumpen började gå och det kom vatten ut grupphuvudet. Tyckmätaren gick upp till a nio och pendlade fort mellan sju och nio bar.

Däremot verkar det inte bli någon värme i maskinen. Den högra röda mätaren har inte rört sig något och vattentanken är helt kall.

Sammanfattningsvis är den inte helt död iaf och antingen är det helt enkelt värmelementet som är trasigt eller oxå får det inte spänning pga något elektronikfel som t.ex säkerhetstermostaten.. Eller ni kanske har andra tips?

Dock har jag inte multimetern hemma så jag kan inte mäta och felsöka mer för tillfället :(


Bifogar några bilder..

//Roberth
 

Bilagor

  • brasilia_01.jpg
    brasilia_01.jpg
    74.5 KB · Visningar: 93
  • brasilia_05.jpg
    brasilia_05.jpg
    86.1 KB · Visningar: 76
  • brasilia_04.jpg
    brasilia_04.jpg
    82.3 KB · Visningar: 67
  • brasilia_03.jpg
    brasilia_03.jpg
    96.1 KB · Visningar: 75
  • brasilia_02.jpg
    brasilia_02.jpg
    74.4 KB · Visningar: 81
  • brasilia_06.jpg
    brasilia_06.jpg
    82.7 KB · Visningar: 80

MaZ

Well-known member
...lite för stor att ha i köket.. :(
Så jag får nog ha brasilian i garaget istället =)


Det ser jag fram emot. :D
Frågan är hur vi löser vattentillförseln, för bygga en liten tank kanske? Jag skall ju ändå sno ihop lite rostfritt så det går nog att fixa en snygg blank med väggfäste. Avloppet får väl bli nåt liknande. :unsure:
 

Roberth

Member
Det ser jag fram emot. :D
Frågan är hur vi löser vattentillförseln, för bygga en liten tank kanske? Jag skall ju ändå sno ihop lite rostfritt så det går nog att fixa en snygg blank med väggfäste. Avloppet får väl bli nåt liknande. :unsure:

Som du kanske kan se på några av bilderna så är det en tank/vattenrenare med. Fyllde den med vatten igår och den sög så fint upp vattnet så det är redan löst :)
 

Roberth

Member
Ja då var det dax för en uppdatering..

Har fått igång den och provkört lite. Igår backflushade jag den 3ggr och det kom ut massa svart skum.. Körde i lite cintronsyrevatten o lät det stå tills idag.. Har nog kört igenom 20 liter vatten och nu är det nästan rent..

All elektronik verkar fungera och den värmer och fyller kokaren som den ska.

Gjorde ett par försök med kaffe, dock pumpade inte pumpen mer tryck än 6bar.. Igår när jag körde med tomt PF så pulserade trycket upp till nio bar men idag var det mer stabilt men inte mer än 6. När pumpen pumpar in vatten i kokaren så ligger det på ca 3bar.

Har även testat att skruva lite på skruven som sitter på pumpen men utan framgång..

Några tips på vad det kan vara? Behöver pumpen renoveras eller är det något annat?

Bilder kommer..

/Roberth
 

Roberth

Member
Nån som har tips om trycket från rotorpumpen.. Kan det vara så att jag behöver skruva upp trycket nu eftersom jag inte kör med direkt vattenanslutning utan bara från vattentanken? Kan det vara så att pumpen är inställd på 6bar + 3bars vattenledningstryck?

/Roberth
 
C

crema

Guest
är ju inte 100 men till höger längst bak sitter det en grå plåt låda den ställer man oxå trycket med den skall stänga av sig när trycket kommer upp till rätt tryck. men som sagt är inte 100 men kan vara värt att testa
 

Roberth

Member
är ju inte 100 men till höger längst bak sitter det en grå plåt låda den ställer man oxå trycket med den skall stänga av sig när trycket kommer upp till rätt tryck. men som sagt är inte 100 men kan vara värt att testa

Tror jag vet vad du menar men den styr värmaren.. Så när trycket i kokaren blir ca 1,2bar så slår den ifrån och bryter strömmen till värmeelementet.

Tack för tipset!

/Roberth
 

Roberth

Member
Ja värmen i kokaren styrs av trycket i kokaren inte trycket från pumpen.. När vattnet i kokaren blir varmt blir det övertryck så man kan t.ex skumma mjölk.. Det trycket ska ligga på ca 1,2bar. När trycket kommer upp till 1,2ca så bryter relät strömmen till värmaren..

Värmen i maskinen är okej..
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp