Ny maskin!! "Brasilia Century med inbyggd kvarn"

Trase

Well-known member
Nån som har tips om trycket från rotorpumpen.. Kan det vara så att jag behöver skruva upp trycket nu eftersom jag inte kör med direkt vattenanslutning utan bara från vattentanken? Kan det vara så att pumpen är inställd på 6bar + 3bars vattenledningstryck?
/Roberth

Jepp så fungerar det vad vi vet!
 

RobertHood

New member
En nyfiken fråga

Har själv precis fått nys på en likadan Brasilia maskin. Tänkte höra med dig om du vet vilket tillverkningsår det är på din och vad du fick betala.

:cool:

Starkt och hett skall det va´
 

Roberth

Member
Har själv precis fått nys på en likadan Brasilia maskin. Tänkte höra med dig om du vet vilket tillverkningsår det är på din och vad du fick betala.

:cool:

Starkt och hett skall det va´

Nej jag vet inte vilket tillverkningsår det är på den men det sitter en klisterlapp på panelen med knappar och där står det november 2004. Antingen är den från -04 eller så är panelen från -04..

Nu hade ju tidigare ägaren haft lite problem med den och det verkar vara lite problem både med pumpen och värmeelementet så jag gav 800:- för den vilket jag tyckte var helt ok :)

Va ska du ge för din då?
 

RobertHood

New member
Jag tycker att det var ett mycket OK pris du fick. ;-)
Den jag kollar på begär de 8000:- för, och den är tillverkad 2000. Skall vara mycket lite använd, det kan ju vara både positivt och negativt. Däremot ser den väldigt välskött ut på bild. Men för att vara säker måste jag nog titta på den mer noggrant. Har du några tips på något jag bör titta särskilt på?
Nu har de försökt sälja den ett tag så jag tänkte försöka pruta ned den till 6000:-
 
C

crema

Guest
jag tror jag har sagt det innan. det första jag kollade när jag köpte min maskin senats var kontrollkorten. så nu är det 2 av 3 maskiner jag har kollat i var rostiga kort. kolla min sida
 

Conny Hysén

Active member
Jag tycker att det var ett mycket OK pris du fick. ;-)
Den jag kollar på begär de 8000:- för, och den är tillverkad 2000. Skall vara mycket lite använd, det kan ju vara både positivt och negativt. Däremot ser den väldigt välskött ut på bild. Men för att vara säker måste jag nog titta på den mer noggrant. Har du några tips på något jag bör titta särskilt på?
Nu har de försökt sälja den ett tag så jag tänkte försöka pruta ned den till 6000:-

Ett tips; Be säljaren lämna den till en seviceman som går igenom maskinen innan du köper den. Då har du 3 mån garanti på utförda arbeten från serviceverkstan och du vet att maskinen är okej. Ett litet tips bara.... Bättre servad maskin än prutad som inte funkar....
 

Roberth

Member
Då var det dax med en liten uppdatering såhär ca 6 år senare :)

Jag konstaterade att det var kortis i värmelementet sen hände det inget på några år. Idag har jag dock köpt ett nytt element så hoppas kunna montera det inom kort och testa vidare.

DSC_0324.jpg
 

TheDude

Well-known member
Det är alltid kul att komma igång och renovera en gammal maskin. Jag ser fram emot nya uppdateringar om hur arbetet skrider framåt.
 

Roberth

Member
Det nya värmelementet gjorde susen och nu blir den varm som den ska! Tappar jag ur varmvatten går pumpen igång och fyller kokaren igen.

Dock kommer det inget vatten ur grupphuvudet, pumpen går men det kommer inget. :( Detta fungerade när jag körde maskinen senast för typ 6 år sedan.

Är det solenoiden/ventilen som sitter på grupphuvudet som kan ha fastnat? Går det få isär den för rengöring eller måste man isf byta hela?
 

Roberth

Member
Jag har haft av solenoiden och skruvat isär den, fick för mig att den satt fast. När jag monterade ihop den igen körde jag den på 230v "löst" och det hörs lång väg att den slår av/till. Monterade tillbaka allt och provkörde men inget vatten ur gruppen. :( Det känns/hörs att den slår till/från när man försöker brygga. Så vad kan det vara för fel då? Någon som har något tips?
 

Roberth

Member
Sådär då har jag lyckats få vatten ur gruppen.. :D Det var tätt mellan solenoiden på sidan av gruppen och skruven uppe på gruppen, blåste med lite tryckluft och nu kommer det vatten i gruppen! :D

Tyckte dock att flödet var lite dåligt men ska testa vidare. Skam den som ger sig. :)

/R
 

Lucifer

Well-known member
Just det var jag också med om efter en avkalkning för inte så länge sedan, det kanske är dags att göra en tråd för mina kaffeexperement med min ECM Michelangelo 2, mycket är fixat men alldrig blir det helt klart.
 

Freddy

Active member
Hej!
Tänkte äntligen ta steget från kapselvärlden och är därför en nybliven ägare av en Brasilia Century AM Plus.
Hoppas kunna lära mig en hel del om riktigt kaffe här :)

Iaf, jag har nu kört två koppar med maskinen och baren ligger på 9 resp 1 vid bryggning vilket jag tror är OK men går det att få upp temperaturen på vattnet? Vore inte fel att få det lite varmare.

Skulle inte ha emot att få kaffet lite starkare heller men får kanske programmera om vattenmängden alt testa andra bönor.
Är som sagt helt grön på området :blush:

Hur ofta byter ni filtret?
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp