Nån som handlar sitt kaffe på kaffemaskinen?

A

Anders76

Guest
Var inne på kaffemaskinens hemsida och hittade ca 55 st olika sorters förpackningar av espressokaffe 250g-1000gr. Måste vara svårt att hålla med färskt kaffe när man har så många sorter? Nån som har erfarenheter av deras kaffekvalité? Man vill ju inte få hem gammalt kaffe. Nån sort som ni har handlat där som ni kan rek och har varit färsk ? Är det nån sort som jag inte bör beställa där?
 

lupoo

Well-known member
Varför tittar Du inte in till Cheffalo & Co på Storgatan 41 och kollar utbudet och färskheten? Trevligt ställe.
Varför gå över bron efter vatten?(orkade inte "göra en Bjarne" och göra en kafferelaterad ordvits av den liknelsen ;) ) Du bor ju i Göteborg!

EDIT: Deras egna blanding De Sica (rostad av J&N) tycker jag kan vara fin.
 

theseal

Kaffeterroristen
Jag handlar där minst en gågn i veckan och har aldrig upplevt som att det går att få annat än färskt kaffe.
Jag tror spontat att det största hotet ligger hos grosisten, som tar hem strora mängder för att hålla transortkostnaderna nere.

Kan rekomendera Kaffemaskinens egen Visconti som också den rostas av J&N.

Så kort sagt, KM rekomenderas varmt.
 
A

Anders76

Guest
Varför tittar Du inte in till Cheffalo & Co på Storgatan 41 och kollar utbudet och färskheten? Trevligt ställe.
Varför gå över bron efter vatten?(orkade inte "göra en Bjarne" och göra en kafferelaterad ordvits av den liknelsen ;) ) Du bor ju i Göteborg!

EDIT: Deras egna blanding De Sica (rostad av J&N) tycker jag kan vara fin.

Jo, men man vill ju inte "köpa grisen i säcken", som det heter i Borås:blush:

Stär ju sällan rosningsdatum på förpackningarna....Däremot bäst före, men det säger ju inte så mycket, eller hur? Kan ju inte ens lita på köttfärsen på Ica längre
 

treefinger

Well-known member
Jo, men man vill ju inte "köpa grisen i säcken", som det heter i Borås:blush:

Stär ju sällan rosningsdatum på förpackningarna....Däremot bäst före, men det säger ju inte så mycket, eller hur? Kan ju inte ens lita på köttfärsen på Ica längre
Säger väl exakt samma som rostningsdatum, förutsatt att man kan räkna baklänges. Fråga de som jobbar på kaffemaskinen, de vet ju hur det står till.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Säger väl exakt samma som rostningsdatum, förutsatt att man kan räkna baklänges.

Förutsatt att man vet vad just det rosteriet vill ha för X-värde i sin kalkyl. ;)
Annars säger inte bäst-före-datum mycket om rostningsdatumet, det kan vara allt från 2 månader till 2 år efter rostningsdatumet.

(X = hållbarhetstid)
 

treefinger

Well-known member
Förutsatt att man vet vad just det rosteriet vill ha för X-värde i sin kalkyl. ;)
Annars säger inte bäst-före-datum mycket om rostningsdatumet, det kan vara allt från 2 månader till 2 år efter rostningsdatumet.

(X = hållbarhetstid)
Förutsätter också att man kan prata, dvs ställa en fråga till personalen för att fråga vad rosteriet har för X...

kom igen, så svårt är det inte..
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Förutsatt att man vet vad just det rosteriet vill ha för X-värde i sin kalkyl. ;)
Annars säger inte bäst-före-datum mycket om rostningsdatumet, det kan vara allt från 2 månader till 2 år efter rostningsdatumet.

(X = hållbarhetstid)

Vad jag vet och den erfarenheten jag har av KM är det inget problem, svårt att vara seriös om man handlar med bluffare....
Jag vet inte många industrier som har möjligheten att lagra på det viset heller, dom större packar och skickar direkt för att hålla logistiken flytande.
 
A

Anders76

Guest
Förutsätter också att man kan prata, dvs ställa en fråga till personalen för att fråga vad rosteriet har för X...

kom igen, så svårt är det inte..

Varför är man är så otrevlig i tonen här på forumet..? Jag ville veta typ. Hej Jag heter Pelle och jag brukar köpa dom och dom bönorna, och dom har varit färska och trevliga! Sänk garden och umgås på forumet istället.

Det Kg skrev är ju rätt. Bäst före datum säger ju inget om när det är rostat... Ville ju bara ha tips på bra kaffe.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jajja, men bäst-före-datumet i sig säger inte mycket om rostningsdatumet.
Jag tror fortfarande att det enda skälet till att inte skriva ut rostningsdatumet är för att folk inte ska lägga märke till eller få reda på hur gammalt kaffet är. (från rosteriernas sida alltså, det är ju de som märker upp påsarna)

Sedan ska jag ta och rodna lite också, jag såg inte att tråden handlade om Kaffemaskinens butiksbutik. Handlar man via nätet så kan man inte fråga lika lätt, om man blir fundersam över X-värdet när påsen dimper ner i brevlådan. (dessutom var jag nyss i en tråd som handlade allmänt om kaffets hållbarhet, trodde att jag var i den tråden nu också...):lol:
 
A

Anders76

Guest
Ja, det handlade inte om att kaffebutiken hade gammalt kaffe, såg bara risken med så många sorter, och ville få tips...
 

Yirgacheffe

Well-known member
Personalen på Kaffemaskinen är riktigt bra, så om det är något speciellt kaffe du undrar över så är väl det lättaste för dig som bor i Göteborg helt enkelt att bara gå in och fråga. Vill du ha så färskt kaffe som möjligt så borde de Svenska & danska rosterierna vara något för dig.
 

mts

Well-known member
haha, ja inte är det lätt att fråga om sånt här bland tokar som lägger ner en halv årslön på maskin + kvarn :)
Skulle rekommendera att ta en utflykt till gbg, finns bra trådar här i forumet om olika ställen att gå på, de flesta säljer kaffe och man får chans att strosa runt i en koffeindimma i jakten på just det kaffet som passar bäst. Att köpa över nätet har jag också varit inne på iom att sortimentet är rätt tråkigt här där jag bor, men nä, hellre gör jag en utflykt och får en upplevelse istället för att handla från en webbutik och betala en massa frakt.

kaffen jag funderat på att köpa från km är cremador, de sica, del doge och single estate från J&N
 
A

Anders76

Guest
Personalen på Kaffemaskinen är riktigt bra, så om det är något speciellt kaffe du undrar över så är väl det lättaste för dig som bor i Göteborg helt enkelt att bara gå in och fråga. Vill du ha så färskt kaffe som möjligt så borde de Svenska & danska rosterierna vara något för dig.

Jo, men jag brukar lita mer på kunder än försäljare. Men svenska kaffet förutsätter jag är hyfsat färskt, men vill även testa importkaffe
 

theseal

Kaffeterroristen
Har inget att anmärka på dom kanske 25 kg jag köpt därifrån, samtidigt som jag inbillar mig att skulle det vara det MINSTA problem med det jag köper så får man en refound fortare än man hinner säga trippelfilterkorg.
 

barenfeld

Member
Kan ju fälla in att da Matteos påsar brukar ha ett rostningsdatum. Kanske fler som har det, men har inte sätt någon annan. Är ganska ny inom det här.
 

wesaft

Well-known member
Välj vilken sort som helst, de verkar ha bra snurr på bönorna.
Dra dit till butiken helst såklart du kan du klämma, dofta, kolla datum, få bra råd.
De har absolut ingen säljattityd, de är ärliga.
 
A

Anders76

Guest
Har inget att anmärka på dom kanske 25 kg jag köpt därifrån, samtidigt som jag inbillar mig att skulle det vara det MINSTA problem med det jag köper så får man en refound fortare än man hinner säga trippelfilterkorg.

Tack för dessa svar! Var sådana svar jag hade hoppats på, och inte en massa beska och syrliga kommentarer jag fick i början av tråden.....
 

Wannabe

Well-known member
Var inne på kaffemaskinens hemsida och hittade ca 55 st olika sorters förpackningar av espressokaffe 250g-1000gr. Måste vara svårt att hålla med färskt kaffe när man har så många sorter? Nån som har erfarenheter av deras kaffekvalité? Man vill ju inte få hem gammalt kaffe. Nån sort som ni har handlat där som ni kan rek och har varit färsk ? Är det nån sort som jag inte bör beställa där?

Funderingen är helt berättigad tycker jag. Nu handlar jag inte så ofta från KM, men jag har varit nöjd hitils. Min erfarenhet av dem är att de håller god service och kan sin sak för att få nöjda och trogna kunder och jag kan inte tänka mig annat än att du får pengarna tillbaka om du inte är nöjd.
Om jag förstått det rätt levererar de väldigt mycket kaffe till företag vilket borde medföra snabb lgeromsättning.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp