Köpråd kvarn

splix

Active member
Hej!

Jag gör min debut här på forum med att be er experter om lite hjälp.

Har sökt en del i forumet men känner att jag inte riktigt hittat tillfredsställande svar.

Saken är att jag har insett att jag verkligen behöver en kaffekvarn till att börja med. Den ska kunna mala till espresso och bryggkaffe men då budgeten är strikt begränsad vet jag inte riktigt vad jag ska välja!

De tidigare tipsen jag hittat om billiga kvarnar är att kolla på Dualit eller Solis Scala 166. Är det möjligvis så att Saeco har satt sitt namn på den kvarnen också? http://www.amazon.com/dp/B000V64IRO?smid=AGRO36SJYWHFN&tag=dealtime-kitchen-mp-20&linkCode=asn
Billigaste jag har hittat är 860:- inkl. frakt.

Hur är dessa kvarnar mot t.ex. en Nemox Lux (eller Inox heter den ju också).
De är ju bra mycket snyggare iaf! :)
Billigaste jag har hittat är 1100:- plus frakt från USA.

Finns det andra i prisklassen upp till 1000:- (som jag nog egentligen måste hålla mig till) eller kanske ett par hundra till som är bättre?
Har även kollat annonser på tradera och blocket men det har inte gett något ännu...

Skulle man kunna göra nån slags uppställning typ bästa kvarnen för max 500:-, max 800:- och max 1100:- typ?


Jag tackar på förhand! Skål! :unsure:
//Andreas
 

U1

Well-known member
Jo precis som du säger är kvarn viktigt. Dock är dom ju inte billiga om du ska ha en som klarar av att mala till espresso.
Beställer du från USA så är risken överhängande att du åker på tull och då var det genast inte lika billigt längre.

Jag ger dig tipset som jag fick när jag började här för ett tag sen(och jag hade också begränsad budget):
Blocket.se! Finns många möjligheter att göra klipp där.
Själv fick jag mig en Gaggia Classic + Gaggia MM för 1500kr(och hemleverans :D). Kvarnen är väl i snålaste laget, men fungerar tills pengarna trillar in igen.

Förslag på maskiner får någon annan ta. :) Men Rancilio Rocky är ju alltid trevlig!

Lycka till :)
 

splix

Active member
Problemet är väl mer att jag inte hittat något på blocket än, Gaggia MM tycker jag är ful rent ut sagt ;) och det är ju en sak som också väger in, för mig i alla fall.

Tips på kvarnar man kan få begagnat runt 1000-lappen?

*Dags för bingen nu*
 

U1

Well-known member
Problemet är väl mer att jag inte hittat något på blocket än, Gaggia MM tycker jag är ful rent ut sagt ;) och det är ju en sak som också väger in, för mig i alla fall.

Tips på kvarnar man kan få begagnat runt 1000-lappen?

*Dags för bingen nu*

Ja den är varken supervacker eller supereffektiv men den funkar för tillfället. ;)

Vad kvarnar ligger på beg. och vad som man ska leta efter får gärna någon annan tipsa om :)
Kan dock säga att det kan vara lite knepigt att bara hitta kvarn utan att behöva köpa maskin sammtidigt ;)
 

Yirgacheffe

Well-known member
Hm, du tänker väl på att en kvarn från USA inte fungerar i Europa? Ligger mycket i det U1 säger om att kvarn/maskin går hand i hand på Blocket, men du kan å andra sidan skicka iväg ett par mail till de som säljer paket och fråga om ett köp av enbart kvarn är möjligt.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag tror inte att du får tag på en kvarn som är tillräcklig för 1k. Om du inte går på beggat, då.

Det enda som står dig till buds är väl Solis, MM och de där andra som du inte verkar vara så sugen på. Jag tror att du måste upp (minst) en tusing till annars.

När jag var i samma situation så fann jag en kvarn som jag inte vet ett skvatt om (försäljaren sa att det var skivor, men det kan ju lika gärna vara knivar) som kanske kan funka: Art Cuisine. Risken är väl bara att dess "espresso-läge" inte är tillräckligt fint...

//Stefan (som satsade lite mer slantar på en Rocky och som inte ångrat sig alls)
 

Jorre83

Member
Jag har använt en MM för att mala till min Silvia idag och fick först mala bönorna till pulver och sedan köra pulvret genom kvarnen en gång till för att få bra bryggtid. Vid "vanlig" malning på finaste inställning så nådde jag aldrig över 20s bryggtid trots stenhård (jag lovar!) tampning.

Har istället beställt en Demoka M203 från Tyskland. Då kommer man undan med 1800 spänn.
 

splix

Active member
Hm, du tänker väl på att en kvarn från USA inte fungerar i Europa? Ligger mycket i det U1 säger om att kvarn/maskin går hand i hand på Blocket, men du kan å andra sidan skicka iväg ett par mail till de som säljer paket och fråga om ett köp av enbart kvarn är möjligt.

Nja, det är ju bara adaptern som inte funkar och sådana kan man hitta billigt! Det jag är lite orolig för med import från USA är framförallt tullen men också fraktpriserna. Det blir nog inte så mycket billgare ändå vid närmare eftertanke! :nowink:
 

splix

Active member
Jag tror inte att du får tag på en kvarn som är tillräcklig för 1k. Om du inte går på beggat, då.

Det enda som står dig till buds är väl Solis, MM och de där andra som du inte verkar vara så sugen på. Jag tror att du måste upp (minst) en tusing till annars.

När jag var i samma situation så fann jag en kvarn som jag inte vet ett skvatt om (försäljaren sa att det var skivor, men det kan ju lika gärna vara knivar) som kanske kan funka: Art Cuisine. Risken är väl bara att dess "espresso-läge" inte är tillräckligt fint...

//Stefan (som satsade lite mer slantar på en Rocky och som inte ångrat sig alls)

Alright... :( Har precis köpt en kockkniv för dryga 1000-lappen. Kanske skulle vänta med att köpa en kvarn då... Å andra sidan kan jag inte riktigt se att jag skulle lägga mycket mer pengar på en kaffekvarn även om jag väntar...

*Beslutsångest har jag ärvt av min mamma* :unsure:


Edit: Förresten, hade du testat Art Cuisine? Någon som vet något om den? Är ju definitivt i min prisklass, verkar ligga runt 5-600:-!! =)
 

splix

Active member
Jag har använt en MM för att mala till min Silvia idag och fick först mala bönorna till pulver och sedan köra pulvret genom kvarnen en gång till för att få bra bryggtid. Vid "vanlig" malning på finaste inställning så nådde jag aldrig över 20s bryggtid trots stenhård (jag lovar!) tampning.

Har istället beställt en Demoka M203 från Tyskland. Då kommer man undan med 1800 spänn.

Mmmmmmmm... Demoka M203 är ju snygg som 17 också!! Kan inte någon vänlig själ sälja sin till mig för 1000:-? :nowink:
 

Brölar

Well-known member
Mmmmmmmm... Demoka M203 är ju snygg som 17 också!! Kan inte någon vänlig själ sälja sin till mig för 1000:-? :nowink:

För 1700:- typ får man ju en sprillans ny från Tyskland. Över Din tänkta budget men jag skulle nog försöka ha lite is i magen och spara till en sådan hellre än att köpa beggat. I kvarnsammanhang är det inte mycket pengar och M203 behöver ju ingen närmre presentation direkt.
 

sungam

Member
Jag har använt en MM för att mala till min Silvia idag och fick först mala bönorna till pulver och sedan köra pulvret genom kvarnen en gång till för att få bra bryggtid. Vid "vanlig" malning på finaste inställning så nådde jag aldrig över 20s bryggtid trots stenhård (jag lovar!) tampning.

Det här verkar ju helt knas, :( Jag har en MM, i väntan på uppgradering, som jag använder till min Silvia. Jag kan inte mala på de tre finaste lägena. Då blir kaffet för finmalt och Silvian klarar inte av det. Att köra genom redan malt kaffe genom kvarnen verkar dessutom vara en dum idé.

Som jag ser det är nackdelen med MM att den inte är tillräckligt stabil i sin malning. Jag kan uppleva stora skillnader om jag justerar mellan exempelvis brygg och espresso, när jag ska hitta tillbaka. Dessutom väsnas den ju något ohyggligt. Men, trots detta går det utmärkt att mala espressokaffe i den. Fördelen är väl priset :) och att den är så pass liten och lätt att den som tycker den är ful kan ställa in den i ett skåp mellan användningarna :D
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Vore jag dig skulle jag ta ett medlemslån i facket på 3000kr (typ ränta på 6-8%, behöver vara medlem i nåt fackförbund) och köpa en Compak K3. Se tråden nedan i samma forum om Compak K3.
 

Brölar

Well-known member
Hur betalade ni kvarnen? Har de någon webbshop som jag inte har hittat?

/Johan

Det finns ingen webshop eftersom man handlar direkt av fabriken. Man kan antingen efter överenskommelse maila sina kontokortsuppgifter eller få deras bankuppgifter och betala in den vägen (antagligen smartast och smidigast om man betalar via nätet). Själv chansade jag lite och mailade mina uppgifter.
 

splix

Active member
Vore jag dig skulle jag ta ett medlemslån i facket på 3000kr (typ ränta på 6-8%, behöver vara medlem i nåt fackförbund) och köpa en Compak K3. Se tråden nedan i samma forum om Compak K3.

Tack men nej tack.

Vare sig man tar ett lån eller inte så kostar maskinen lika mycker (eller iof mer om man tar lån). Att min budget för en kaffekvarn inte är mer än ca 1000:- beror inte på att jag har mer pengar än så, jag vill däremot inte lägga mer pengar än så på en kaffekvarn.

//Splix
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp