espressomania.se

embr

Well-known member
Min otålighet dog just, de återkom via mejl som utlovad och produkten jag beställt fanns inte i lager. Väntas igen om 1-2 veckor, vilket jag inte har lust att vänta så jag har bett dem annullera. Beige.
 

shogun

Well-known member
Min otålighet dog just, de återkom via mejl som utlovad och produkten jag beställt fanns inte i lager. Väntas igen om 1-2 veckor, vilket jag inte har lust att vänta så jag har bett dem annullera. Beige.

Ja, du var mig en otålig rackare ;)
Beställa igår och få besked om leveransstaus dagen efter tycker jag verkligen är helt ok tidsrymd.

Sedan att du fick svar på dina frågor inom två timmar efter du hade ringt ser jag som en bra service. Lite tålamod får man allt ha innan en leverantör svartmålas. Det är en dygd vet du...det där...tålamod :D
 

embr

Well-known member
Heh ... Tja, jag antar att jag är lite bortskämd med att handla från större säljare ibland, då blir man van vid att helt enkelt se lagerstatusen, inte behöva beställa och chansa på om grejorna finns eller inte. Jag kan vara nog så tålmodig i vissa frågor, även med onlineköp faktiskt, men just det här var inget jag kunde tänka mig att vänta 1-2 veckor på.

Men jag är nöjd på det stora hela med espressomania ändå, de har varit bra när de har hört av sig. De ska kreditera mitt konto med pengarna tillbaka såklart, och har även förklarat om alternativa produkter som fanns hemma.

Jag är absolut inte främmande för att rekommendera dem, eller handla från dem senare om jag skulle hitta något som lockar och som det inte är samma panik att få fram.
 

brunabönan

New member
1. Jag har handlat en espressobryggare via deras hemsida sommaren 2007
2. Denna bryggare visade sig ha fabriksfel och vara hälsovådlig
3. Jag reklamerade den till dem och skickade den tillbaka i samråd med dem den 1:a mars 2008
4. Sju månader senare fick jag den tillbaka - med samma fel. Säljaren kunde se felet, dock inte deras anlitade reparatör. Under alla dessa månader av väntan vägrade den huvudansvarige återförsäljaren att direkt kommunicera med mig via telefonsamtal - han ville ha enbart mejlkontakt.
5. Återigen fick jag skicka den tillbaka för att de skulle "titta på" den. Samtidigt fick jag deras löfte om att den här gången skulle gå snabbare
6. En månad senare mejlade jag dem och frågade om hur det går
7. Två månader senare - dvs. idag - har jag fortfarande inte fått något som helst svar på min fråga.
 

Ignatius Riley

Well-known member
1. Jag har handlat en espressobryggare via deras hemsida sommaren 2007
2. Denna bryggare visade sig ha fabriksfel och vara hälsovådlig
3. Jag reklamerade den till dem och skickade den tillbaka i samråd med dem den 1:a mars 2008
4. Sju månader senare fick jag den tillbaka - med samma fel. Säljaren kunde se felet, dock inte deras anlitade reparatör. Under alla dessa månader av väntan vägrade den huvudansvarige återförsäljaren att direkt kommunicera med mig via telefonsamtal - han ville ha enbart mejlkontakt.
5. Återigen fick jag skicka den tillbaka för att de skulle "titta på" den. Samtidigt fick jag deras löfte om att den här gången skulle gå snabbare
6. En månad senare mejlade jag dem och frågade om hur det går
7. Två månader senare - dvs. idag - har jag fortfarande inte fått något som helst svar på min fråga.

Så ska det inte vara.
Du har nog rätt att häva köpet. Kolla med en konsumentvägledare.
 

mts

Well-known member
jag tycker att det verkar så snurrigt, har vid ett flertal gånger handlat hos dem och alltid fått snabb leverans och bra bemötande. Min Silvia hade en lite skev filterkorg, något som fler än jag drabbats av. De skickade en ny + ett blindfilter för att täcka min returfrakt eftersom de ville ha tillbaks det defekta filtret.
Det är fler än du som haft negativa upplevelser av dem... märkligt tycker jag. Nåja, om det är som du säger och att du själv inte varit passiv (kolla konsumentköplagen och lagen om distansavtal för vidare tolkning) ska det inte vara några som helst problem att häva köpet.
 
E

Espressomania

Guest
Kära kaffeälskare!

Jag känner att vi behöver bemöta uttalandena enligt ovan. Det här kan bara vara frågan om en specifik kund och vi känner till ärendet mycket väl. Jag ber också på förhand om ursäkt för det långa inlägget.

Kunden har alltså köpt en Francis Francis! av oss och reklamerade maskinen i våras och sade att det var tre fel på varan. Vi lät då skicka in maskinen utan kostnad för kunden till det servicecenter som generalagenten anlitat.

Kunden uppgav följande:
Fel 1) "Övervakningssignalen som ska ljuda för att kaffet inte ska rinna över fungerar ibland och ibland inte".
Fel 2) Det läcker från "podsbehållaren".
Fel 3) Det är metallfällning i vattnet som hamnar i kaffet.

Nedan kommer en redogörelse för förloppet efter reklamtionen:

A) Servicekillarna rengör maskinen och finner inget fel på signalen eller något läckage. De avkalkar också maskinen och får då inte heller några flagor i vattnet. Kunden bor på Gotland där vattnet är ovanligt kalkrikt. De tror att det är kalk hon har fått i koppen.

Servicekillarna testar maskinen många gånger. Eftersom inget fel påträffas kan ingen service utföras - de kan inte laga något de inte hittar något fel på. De provar att dricka kaffe från maskinen och tycker att det blir gott.

B) Kunden talar efter detta själv med personen som har utfört servicen på maskinen och har inte någon speciellt trevlig ton. Han uppger att kunden betvivlar att han är kompetent att utföra servicen, trots att han är en av de bästa på service av kaffemaskiner i Stockholmområdet. Detta är det enda auktoriserade servicecentret för Francis Francis! i Sverige. Kunden insisterar att samtliga fel föreligger.

C) Efter många samtal fram och tillbaka bestämmer vi att vi ska ta maskinen till oss på Espressomania. Det är något mycket ovanligt eftersom vi som regel förlitar oss på vad servicecentret kommer fram till. Vi testar samtliga tre punkter och hittar inget läckage och ser att maskinen stänger av sig automatiskt efter en viss tid (Fel 1 och 2).

Vi provar även att brygga ett 20-tal koppar kaffe och dricker detta. Inte så illa för en maskin med pods i denna prisklass tycker vi själva. Vi ser inga spår av någon metall i vattnet. För att vara riktigt säkra testar vi att simulera användning av maskinen varje arbetsdag under flera veckors tid. Vi sätter på maskinen och låter den värma upp och kör igenom lite vatten i en kopp. Efter all denna rigörosa testning hittar vi inget spår av metall i koppen.

Tillslut hittar vi däremot en liten liten flisa som enbart är någon millimeter stor i den svarta droppbrickan av plast i maskinen. Eftersom vi inte med 100% säkerhet kan säga var metallen kommer ifrån skickar vi tillbaka maskinen till servicecentret. De tror fortfarande inte att det är något fel på maskinen men byter ut kokaren för att vara helt säkra. Det är den enda delen de menar att eventuella metallflagor skulle kunna komma från om de inte kommer från locket av metall till droppbrickan eller själva bryggruppen pga normalt slitage. Detta tar tyvärr lite tid eftersom kokaren inte finns inne som reservdel. Maskinen skickas tillbaka till kunden från servicecentret.

D) Kunden tar emot maskinen, men såvitt vi vet utförs inget test. Kunden hävdar precis som tidigare att maskinen är "hälsovådlig" pga metall som kommer i kaffet och returnerar den till oss efter några veckor. Vi testar maskinen igen efter detta precis som tidigare och hittar inga metallflisor varken i droppbrickan eller koppen.

För att få en "second opinion" låter vi skicka maskinen till Italien i förhoppning om att de ska kunna hitta ett fel på varan så att vi kan få en lösning tillstånd. Maskinen testas väldigt noga i Italien enligt våra anvisningar. Ingen metall hittas och varan är i skrivande stund på väg tillbaka till oss.

Summa summarum kan man alltså säga att maskinen har varit på servicecenter tre gånger och hos oss två gånger och ingen kan hitta något fel, bortsett från den lilla metallflisan jag såg.

Vi har i det här läget bestämt oss för att återkreditera kunden trots detta.

Mvh

Jonathan
Espressomania
 

MartinForsberg

Well-known member
Mycket bra att ni bemötte inlägget!

det är alltid bra att få se båda sidor av en händelse så man kan bilda sig en egen uppfattning om vad som hänt och inte få den filtrerad från ena eller andra sidan.

Ni skall ha en stor eloge för ert svar!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det låter precis som det man kunde läsa mellan raderna i brunabönans första inlägg/tråd. En mardrömskund som inte går att få nöjd.

Tyvärr existerar dessa gnälluskundus dolda i en liten och jämn spridning i samhällskiktet. Men lyckligtvis är de inte lika vitt utberedda som den andra mycket trevligare arten, nämligen nöjduskundus.

:coffee:
 

Kson

Well-known member
Bra initiativ av Espressomania. Det är därför dessa enkelspåriga klagomål/svartlistningar riskerar att bli helt otillförlitliga. Att man krediterar varan förstår jag mer än väl och ibland är det nog omöjligt att få kund nöjd. Det visar ju även på att trovärdigheten hos kunden inte alltid är helt att lita på som det var i detta fallet . I alla fall tenderar jag att ana ugglor när inlägg är så totalt sågande.

Det hade ju kanske varit på sin plats att brunabönan också hade informerat om att maskinen även bli krediterad men som alltid så är det en del som har lätt till ris men längre till ros...

Jaja, hoppas att brunabönan kan få ägna sig åt att dricka lite gottkaffenu istället.
 

tommy.

Well-known member
Tack för inlägget!
Det är helt underbart att ni skriver och bemöter inlägget! Det är sånt här som skapar förtroende!
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Längesedan jag läste denna tråd men vill bara säga att Espressomania lagade min maskin i somras och gjorde ett kanonjobb. Bra och trevligt bemötande, inga kostnader för mig överhuvudtaget trots att över ett år gått. Om jag undrar något nu svarar de fort och alltid hjälpsamt. Kan bara fortsatt varmt rekommendera dom.

Cheers,
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp