Novis inom kaffevärlden, all hjälp är väkomna!

Naviid

Member
Hej alla kaffe-älskare!

Jag är en novis inom kaffevärlden, som rubriken säger...Och i stort sett vill jag ha det allra enklaste, men ändå bästa tipset på vad jag skall ersätta min enkla kaffebryggare med.

Så bara berätta allt för mig, berätta vad jag ska ha som en nybörjare, berätta allt för att få mina morgonkoppar och kaffekoppar i allmänhet att bli såå mycket godare, ungefär lika goda som Era koppar!! Please!!

Helst ska det inte kosta mycket, så inga avancerade maskiner á 5 papp eller något :lol::lol:

Snälla, hjälp mig!
 

Yirgacheffe

Well-known member
Naviid, vad är det du vill ha och hur mycket kan du spendera? En kvarn + presskanna, alt Aeropress +kvarn kan du få för inte allt för mycket pengar. Dessa kan ge dig fantastiskt kaffe, förutsett att du skaffar dig bönor av en god kvalitet. Men skriv gärna och berätta mer om vad du är ute efter.

Välkommen hit.
 

Naviid

Member
Hej Yirgacheffe,

Det jag vill ha är något där man under lika kort tid som en kaffebryggare eller mindre tid skapa grymt god kaffe, vet ej hur kaffepress fungerar, men om det skulle finnas något alternativ till press, om det skulle finnas något i den vägen? :)
Hur mycket jag kan spendera? Alltså, något runt 500krsgränsen för själv kaffe-"skapar-delen". Sen får jag mer eller mindre vara tvungen till att införskaffa kvarn ändå så, enligt vad ni tycker är bäst!

Vad kan du tipsa mig? :D Ge mig helst flera alternativ så jag får suga på karamellen och se efter vad som verkligen är okej! Tänk bara på att jag är helt ny inom denna världen också :)!
Sen vill jag fråga vad det är för bönor jag bör införskaffa, vad som inte kostar för mkt & är lätt att få tag på?
 

Naviid

Member
Hmm, mokabryggare låter faktiskt intressant!
Några frågor ang. mokabryggare:

- Kan man få lite av det där skummet på toppen med en sådan?

- Är det en enkel process att få ut bra kaffe, om man nu jämför med det jag kört hittills, vanlig elbryggare?

- Rent teoretiskt, kan man få bra kaffe med mokabryggare, och sedan hälla över skummad baristamjölk eller liknande och få bra/bättre kaffe än uteställen ?

Skratta inte åt mig om jag låter löjlig, är ny på det hära...:)
 

bchi

Well-known member
Hmm, mokabryggare låter faktiskt intressant!
Några frågor ang. mokabryggare:

- Kan man få lite av det där skummet på toppen med en sådan?

- Är det en enkel process att få ut bra kaffe, om man nu jämför med det jag kört hittills, vanlig elbryggare?

- Rent teoretiskt, kan man få bra kaffe med mokabryggare, och sedan hälla över skummad baristamjölk eller liknande och få bra/bättre kaffe än uteställen ?

Skratta inte åt mig om jag låter löjlig, är ny på det hära...:)

- Om du menar riktig "crema", så nej, det får du inte med en mokabryggare.

- Ja, en ganska enkel process.

- Jag anser inte att du får bättre latte eller capuccino med mokabryggare och vispad mjölk än på ett vanligt café.

Mitt tips är liknande alla andras. Skaffa en bra kvarn. Börja med mokabryggare/aeropress/pressokanna och planera ett framtida inköp av en espressomaskin.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag läste precis en bok om espresso. I denna stod det, på flertalet ställen, att det finns en moccabryggare i varje italienskt hemman. Till frukost görs det kaffe i moccabryggaren och i denna hälls det - på spisplattan - värmd mjölk. Caffè Latte.

//Stefan (som lär sig nya saker om kaffe varje dag)
 

Naviid

Member
Jag läste precis en bok om espresso. I denna stod det, på flertalet ställen, att det finns en moccabryggare i varje italienskt hemman. Till frukost görs det kaffe i moccabryggaren och i denna hälls det - på spisplattan - värmd mjölk. Caffè Latte.

//Stefan (som lär sig nya saker om kaffe varje dag)

Whoa, måste jag bara säga!

Hittade en gammal mokabryggare (Som förövrigt inte använts mer än ett par ggr, men sedan dess legat och samlat damm under, ptja, 15 år? Står 1993 på bryggaren Syrran inköpte en sådan från Tyskland för längesen) som jag hämtade från syrran, och hittade lite tips om hur man använder en sådan.
Och sh*t alltså! Fy farao, vilken skillnad det är!! Så grymt god kaffe!!
Nu använde jag det som fanns, dvs Zoegas Espresso-variant, men ändå, vilken skillnad!
Nu hade jag tänkt, till en början, köpa typ gott färdigmalet kaffe från något kaffehak i Malmö och se hur det smakar(Sen skall en grym kvarn inhandlas såklart, men till en början), men jag vill även inhandla en kanske nyare mokabryggare, då det kanske utvecklats i tekniken på 15 år möjligen?
Läste lite om Bialetti Brikka, som klarar av högre tryck, upp till 9 bar, är en sådan bäst att inhandla av de som finns tillgängligt just nu?
Jag bor i Malmö, var kan man handla en sådan bialetti??

(Jag e lite på en koffein-rus just nu, damn vilken god kopp!)

EDIT: Hah, packningen smälte precis efter att jag hade bryggt för andra och sista gången med den gamla bryggaren! Woho...

...MEN! Jag slängde iväg en beställning på Bialetti Brikka + 4 st packningar, den beräknas komma redan på fredag, oh lucky me! ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp