Vilka/vilken maskin <20 000 har bästa mjölkskumningsegenskaper?

treefinger

Well-known member
I denna tråd bortser vi från fakta kring att det i slutändan alltid i stor utstreckning rör sig om att det kan vara skit bakom spakarna som ställer till det.

Vilka maskiner i skiktet mellan 10 000 - 20 000 har de bästa mjölkskumningsegenskaperna? Bättre med två hål i utblåset eller är tre eller fyra att föredra? Är bättre (menar högre tryck, redigerat) tryck alltid bättre? Hur står sig dubbelkokarna mot traditionella HX? Vilka dubbelkokarmaskiner finns i detta skikt?

Hur stor är skillnaden att skumma mjölk på en Zork FB-70 eller Linea jämfört med de bättre HX, dubbelkokare i den efterfrågade prisklassen? Det känns på något sätt som att det är mot den kvalité FB-70 o Linea erbjuder man strävar efter, eller?

Vore väldigt roligt att få lite feedback från folk som arbetat både med traditionella HX samt mer professionella bar-maskiner.
 

inline

Well-known member
Det skulle vara trevligt att få veta om någon har provat Rancilio Epoca S1 eftersom denna borde vara en maskin som är bra på att skumma mjölk i och med den stora kokaren på 3.9 liter.

Den ligger 13 150:- på espressomania

/Johan
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Den viktigaste egenskapen måste väl ändå vara volymen på kokaren, tätt följd av wattantalet på ångkokarens elvärmare.

Hur många hål det är i munstycket spelar egentligen ingen roll, eftersom man kan byta ut munstyckena till valfritt antal hål (så länge apparaten inte tappar andan för snabbt, om man byter till för många hål). Och jag antar att det är mest frågan om personlig smak, hur många hål man vill ha alltså (och villka mängder mjölk man ska skumma, på en servering vill man säkert ha mer fart än man behöver hemma).

Hehe, och jag kan bara inte låta bli... Ja. Bättre tryck är alltid bättre tryck. (annars hade den inte varit bättre ;) ).
3,9 liters kokaren lär vara grym på att skumma, borde inte tappa andan i första taget!:eek:hmy:
 

iZappa

Well-known member
Den viktigaste egenskapen måste väl ändå vara volymen på kokaren, tätt följd av wattantalet på ångkokarens elvärmare.

Enig!

Samtidig er vel en stor HX restaurantmaskin bedre til å steame kontinuerlig gjennom en hel dag enn maskiner med to kokere. En 3 grupps FB70 har en steamtank på 11 liter og 4800 w som standard, mens feks Nuova Simonelli Aurelia 3 grupps har en steamtank på 17 liter med 5000 w. Men her er det vel igjen muligheter for forskjellige modifikasjoner.

Min erfaring med antall hull i steamdysen er at det kun er en vanesak. Profesjonelle maskiner er generelt så kraftige og tørre i steamen at perfekt melk kan lages etter kun få forsøk. Selv liker jeg 4-hulls best med kun on eller off på steamen (altså ingen hjul for gradvis regulering). Men dette har selvsagt med vane å gjøre, så andre foretrekker sikkert noe annet.
 

Dogbert

Active member
Jag använder en batteridriven lattevips inköpt på IKEA för 15:-. (Vet de 17 hur dom lyckats få ned den till 15 SEK).

Om den har den bästa mjölkskumningsegenskaperna vet jag inte, men jag föredrar den framför ångmetoden. I vart fall hamnar den under 20000:- som var övre gräns.
Nu hamnar den också under 10000:- vilket var nedre gräns, men det kan man naturligtvis lösa genom att köpa minst 667 stycken. Ett problem här kan bli att man får åka till IKEA flera ggr innan man lyckats köpa det antalet. Dom lagerhåller nog inte så många. Batterier ingick nog inte så det sänker naturligtvis antalet.
 

Pac

Maskindoktorn
Dogbert,
när man skummar mjölk med ånga sker det en kemiskreaktion som tar fram sötma i mjölken. Hur får du till det med en lattevisp? :nowink:
 

inline

Well-known member
Dessutom blir det ju två moment med lattevsipen; Först värma mjölken och sen vispa, o det vill man ju inte :)
 

Dogbert

Active member
Dogbert,
när man skummar mjölk med ånga sker det en kemiskreaktion som tar fram sötma i mjölken. Hur får du till det med en lattevisp? :nowink:

Om det finns en smakskillnad så har jag missat den. Hittills. Jag får väl prova till helgen.

Hm, man kanske kan ordna sötman genom att dricka latten på bit. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
när man skummar mjölk med ånga sker det en kemiskreaktion som tar fram sötma i mjölken.

Gör det? Alltså... är det något specifikt som bara sker om man ångar mjölken, och är det någon som vet vad det är i ångan som gör det?:huh:

Är det inte bara att mjölken piskas omkring och blir uppvärmd till X antal grader samtidigt... är det inte det som tar fram sötman? Om det är så det är så borde man väl kunna få fram i princip samma smak med en visp och en kastrull (kanske inte lika homogen art-mjölk, men ändå)?

Lite lösa funderingar bara, har inte tänkt på ångan som något specifikt för smaken, bara som ett smidigt sätt att skumma och värma mjölk. Men vattenångan i sig kanske tillför något som ändrar smaken? Hmmm...:unsure:

Offtopic, men ett intressant sidospår (inte för att jag har planerat att börja skumma med lattevisp, men kunskap är en lätt börda).

:coffee:
 

HeMo

Well-known member
Hur man värmer mjölken har nog mindre betydelse just för sötman. I alla fall tycker jag mig få fram en viss sötma när jag t ex stuvar makaroner. Har svårt att se att ångan i sig skulle påverka mjölkens sötma.

(detta är förstås fullständigt OT)
 

treefinger

Well-known member
Ni får gärna i all välmening fortsätta den intressanta diskussionen i en annan tråd. Jag vill gärna höra lite vad folk har för erfarenheter av skillnader i skumning på olika maskiner i klassen 10-20000.
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Hallå ja

Det här med mjölkskumning är roligt. Det lustiga är att det är mycket roligare att skumma mjölk hemma än på en kaffebar. Det blir ett annat lugn hemma och man kan fokusera på ett annat vis. Jag kör ju som bekant med en BCF hemma, och när jag står bakom bar har jag framför allt erfarenhet från LM GB5, FB80 och Linnea. Jag har även kört den del med Brasiliamaskiner, tyvärr inte så mycket med Faema, men däremot väldigt mycket med Electra.

Börjar vi med de stora maskinerna står LM i en klass för sig när det kommer till mjölkskumningen. Man får helt enkelt inte samma känsla när man kör med tex Electran. Med LM går det att reparera ett misstag i början av skumningen på ett betydigt bättre sätt en med Elcectran.
Skulle anta att Synesson har ungefär samma känsla som LM (har inte skummat på den än).

När jag jämför LM och min egen hemmamaskine är den en stor skillnad. En skillnad som är viktig att poängtera att jag nästan enbart avänder 0.35 kanna hemma och 0.5-1l kanna på jobbet.
Kvaliteten på mjölken skulle jag säga blir lika bra hemma som på jobbet. Jag skummar inte med samma teknik och det tar längre tid hemma. Hemma vill jag att det ska tid, det roliga hade tagit slut för fort om jag hade haft en Linnea i köket.

Jag har kört på Lars Giotto en del och det är en annan känsla i den skumningen jämfört med min BFC. Lars maskin är skönare att skumma med, dock får vi samma resultat.
Jag har provat att höja och sänka mellan 1.0-1.2 bar och har inte märkt någon gigantisk skillnad. Men kom ihåg, jag är ingen expert på såna här grejer som tex mrjohan, Lars och Fredrik.

Nu ska jag gå och borsta tänderna!
 

treefinger

Well-known member
Tackar så väldigt för din input Stenis! Känns som att diskussionen tar fart igen! Vore väldigt roligt att få höra lite åsikter från skummarproffsen mrjohan, Lars o Fredrik också!
 

Lars

Well-known member
Vi får inte glömma att Dan är grym på att skumma mjölk. Det är bara när jag kör min egen maskin som jag kan komma i närheten av den nivån. Jag tycker att det är betydligt svårare att skumma på Dans BFC, men det går bevisligen att få samma slutresultat. Jag skulle dock säga att det går fortare att skumma på Giotton. Jag har även skummat på QM Vetrano (samma kokare som Andreja) och jag upplevde att den tappar flåset fortare än Giotton. Skulle vara kul att testa en Vibiemme Domobar Super. Den har helt klart förutsättningar för att vara en bra skummare med sin lite större kokare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp