Är detta en för "het potaits"? Vad är ett forumtroll, och hur ska vi hantera dem?

Vilken metod tror du fungerar bäst mot forumtroll?

  • Åderlåtning i litervis mängd.

    Röster: 5 20.8%
  • Rycka-ut-nätverkskabel-metoden.

    Röster: 0 0.0%
  • Metod 1.

    Röster: 10 41.7%
  • Metod 2.

    Röster: 3 12.5%
  • Metod 3.

    Röster: 6 25.0%
  • Annat, som jag beskriver i ett inlägg här nedanför.

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    24

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Är detta en för "het potaits"? Vad är ett forumtroll, och hur ska vi hantera dem?

OK, då chansar jag igen då, och tar en het potatis i handen.
Vågar vi ta tag i den här potatisen och diskutera? Alltså diskutera, inte skrika, bråka eller anklaga. Det här ämnet har i alla fall med forum att göra, och till och med forumet riktigtkaffe (det har i alla fall jag sett under min lupp, och jag vet att jag inte är ensam om det).

Ett forumtroll (ibland även kallad "onämnbar" på nätet) är enligt mig:

En person som har som huvudmål att skapa irritation. Helst bråk, skrik och ett sk. "flamewar", där folk till slut bara gormar idiotiska saker till varandra utan att det någonsin leder till något vettigt. Detta är ett forumtrolls våta dröm, nirvana, dess kvällsnöje. De florerar på internet under främst kvällar och helger, de går från forum till forum och när de blir bannade kanske de skapar ett nytt konto med ett annat användarnamn eller så lämnar de det forumet ifred ett tag och bråkar vidare i ett annat forum.

Ofta har de ingen aning och inga kunskaper om specialämnet som forumet för dagen råkar ha i rubriken. De skriver ut saker de vet inte stämmer, och försöker få det att låta "som sanningar", i syftet att få folk emot sig (vilket i sig är början till argumentation, och ett eventuellt framtida flamewar, alltså ett virtuellt ordkrig).

De nämner i princip aldrig några källor till sin information (eftersom det är "hittepå" alltihop) och de kommer sällan med motiveringar om varför något skulle vara på ett visst sätt. De försöker att få det att låta som om "det bara är så". För det skapar grunden till en argumentation och är källan till irritation hos folk som vill ha reda på (eller känner till) sanningen.

Hela trollets inneboende vilja skriker efter att snärja in folk i trådar som skapats i syftet att skapa irritation, att knuffa trevligt folk i ryggen när de står högst upp på trappan, helst ska de då snubbla och rulla nedför idiotins sluttning.


De klumpiga, okunniga och amatörmässiga trollen är lätta att avslöja. De går hårt ut och ökar takten... sedan blir de förvånade när de avslöjas.

Men det finns lurigare typer, listiga som rävar smyger de i bakgrunden ett tag och snappar upp ett och annat om specialämnet. Så att de kan svänga sig med fackuttryck och till och med lura i andra forummedlemmar att de skulle vara intresserade av ämnet ifråga. Men tillslut avslöjas även dessa, när de har vaggat sig själva in i den falska trygghetens sömn. När de blir för tydliga och våldsamma i sina anklagelser och insinuationer... ja då avslöjas även de mest erfarna gammeltroll. Ofta bannas de då från forumet, men ibland överlever de moderatorernas vrede och kan få fortsätta. Då tar de det lugnt ett tag innan de gasar på igen. För till slut kommer de att komma med personangrepp igen, det kan de själva inte komma ifrån, det är inbränt i deras innersta väsen.
Man kan inte förneka sitt rätta jag i evigheter, inte ens om man är ett listigt gammeltroll.

Sedan finns det halvtroll , folk som faktiskt har lite kunskaper i specialintresset. Folk som till och från skapar normala trådar och skriver normala inlägg. Inte i ett syfte att dölja sitt rätta jag, utan för att tangenterna råkar falla i just den ordningen idag. Men till och från kommer dess rätta väsen fram, och då skapar de idiotiska trådar för att skapa irritation, de slänger ur sig kommentarer i befintliga trådar som går tvärt emot allt sans och vett. Ofta toppar de det med ett snärtigt personangrepp för att försöka få fyr på ett flamewar.

Hur ska man hantera dessa troll?

Det finns olika beprövade metoder, dels kan man åderlåta dem i litervis mängd åt gången (men de moderna modemen gör det svårt för slangarna att nå ända fram) och dels kan man rycka ut deras nätverkskabel (men det är svårt när de har en sådan där med inbyggd spärr, ni vet?). I övrigt så finns följande metoder:

1- Man kan bara låta dem självdö. Om ingen skriver någonting i deras trådar eller svarar på deras personangrepp så tröttnar de till slut och ger sig på ett annat oskyldigt forum. Ofta kan man uppmärksamma andra forumister om att man har fångat ett troll i nätet och försöker med "en etta" genom att skriva "Mata inte trollen" i tråden ifråga. Inget mer, bara en kort uppmaning om att ignorera de onämnbara, svält ihjäl dem så att de kan självdö i tysthet och skrika sig hesa utan att någon lyssnar.

2- Man kan upprepade gånger radera deras inlägg, och uppmana dem att sköta sig bättre.

3- Man kan låsa deras konto och spärra IP numret, "banna dem" från forumet alltså.


Vad har vi då för fördelar och nackdelar med dessa olika metoder?

1- Fördelar: Det är effektivt om alla verkligen ignorerar trollen. Nackdelar: Det är extremt svårt att verkligen få med sig alla, och lyckas man inte få med sig alla så faller hela metoden ner som ett korthus byggt av intvålade japanska plastkort av hög kvalitet.

2- Fördelar: Man får bort idiotiska inlägg från forumet. Nackdelar: Det skapar merjobb för moderatorerna och ger i viss mån trollen det de vill ha. De får ju en bekräftelse på att de verkligen har irriterat någon... Vilket gör att de kanske (förmodligen) bara fortsätter. Eventuellt i lite mildare tonarter till en början (för att försöka undgå att bannas) men senare höjs nivån i allt hårdare personangrepp och med irrationella inlägg för att skapa argumentation och irritation.

3- Fördelar: Man slipper trollet, i alla fall för en stund (tills de har fått ett nytt IP nummer eller liknande, men till slut tröttnar de förhoppningsvis på att skapa nya konton). Nackdelar: Man kan stänga ute halvtroll som eventuellt kunde tämjas till normala forumister. Och man kan eventuellt råka utestänga någon som bara har haft en rent ut sagt för dj-vlig dag och som av misstag låter det gå ut över andra forumister, eventuellt i onyktert tillstånd, eller under påverkan av andra droger. Men detta kan undvikas genom att man delar ut en varning innan man bannar forumisten ifråga, är det frågan om ett halvtroll kanske det tämjs, och är det frågan om en dålig dag så upprepas det förmodligen inte fler gånger.


Notera väl att jag inte har utpekat någon medlem och tänker inte göra det heller. Är det någon som känner sig träffad kan de stanna upp en stund och reflektera över varför de känner sig träffade.

Kan det vara så att de är ett halvtroll som behöver tämjas? Kan det vara så att de känner sig träffade för att de är en av de vanliga forumisterna som bara hade en jäkligt dålig dag en gång? Jaja, det visar sig med tiden.

Jag tänkte skapa en omröstning för att se vad andra tycker, personligen håller jag åderlåtning varmt om hjärtat, men sedan jag tappat bort min koppa (och alla mina iglar har dött) så har jag övergått till en annan metod jag tror stenhårt på.

Kan vi bolla med den här heta potatisen om vi tar på oss vantar och undviker personangrepp, hets, bråk och skrik?

Det är ett intressant ämne i sig, och andra som kanske inte vet vad ett forumtroll är kan ju ta tillfället i akt och snappa upp ett och annat. Så att de kan avslöja trollen i framtiden och ignorera dessa istället för att låta sig irriteras. Med kunskaper om trollen kan man stå stadigt kvar på toppen av den där trappan, hoppa åt sidan och låta trollet själv rulla nedför spiralen, ner i en knockbox av mögliga kafferester och illaluktande puckar. Av ren robusta. ;):cool:


Självklart är det admins och moderatorer som bestämmer hur man ska hantera trollen, men det vore intressant att se vad gemene forummedlem tycker/tror är den bästa metoden. (vilket inte betyder att DET ÄR den bästa metoden, men det betyder att de tror att det skulle vara den bästa metoden i alla fall).

Se det som en tråd i upplysningens anda, och som en intressant undersökning.
 

rhide

Well-known member
Bra inlägg KG!

Jag modererar själv ett forum där attityden är betydligt hårdare än här. Trådar låses snabbare och varningar och avstängingar delas ut med betydligt kortare varsel än här. Dock tror jag att det kan förstöra stämningen här på detta trevliga forum, så något sådant vill jag allra helst undvika.
Att tålmodigt och vänligt använda metod 1 bör vara bäst för forumets anda, och sedan ta till metod nummer 3 när det behövs. Jag röstade dock på åderlåtning! Blod är bra! :cool:
 

Molarin

Well-known member
Flyttar tråden. Har inget med kaffe att göra.

Svarar i ämnet efter frukost. Förresten... Vad är en potaits?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
En "het potatis" är ett ämne som kan kännas obekvämt att diskutera. En diskussion som man gärna släpper/kastar vidare och låter någon annan hålla i.

Men är man försiktig, och vågad, så kan man bolla med den heta potatisen och hålla den i luften.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Haha, såg det inte först! Dessvärre går det inte att redigera rubriker (tror jag), så vi får leva med potaits. ;):lol:

En mix mellan svengelska och franska kanske "A potaits?":cool:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nr. 3 är inte att mata dem, men det beror iofs på hur länge de får gå utan att bannas och på hur många varningar de ska få. Vilket i sig beror på hur pass hård man vill vara och på hur pass tydligt och lätt trollet har varit att avslöja.

Det är knepigt att döma 100% rätt alla gånger...
 
A

Anders76

Guest
Kan ibland vara lätt av avfärda någon som troll om man inte delar någons åsikt. Så länge man inte går till personangrepp, hot, traksserier och rasism så har man väl rätt att tycka något?

Är väl därför man har ett forum? Hade ju varit väldigt tråkigt om alla tycker lika.
 
A

Anders76

Guest
tack! Kände själv att det var ett riktigt löjligt påståeende. Lite Patrik Ekvall på tv-4sporten över det.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
IP-nummer är lätt bytt och sedan är det ju bara att regga ett nytt konto.

Hittils har riktigtkaffe varit relativt skonat från trolleri, men det kanske försvinner sakta ju mer forumet växer?

Om det nu är så så tror jag att det bästa vore att sätta hårt mot hårt från början, det kan ju inte vara så kul att regga nya konton hela tiden. Låter man de bara hållas så kommer det att flockas troll i överflöd här till slut (om de aldrig bannas), vilket vore riktigt trist.

:(

Metod 1 är i princip helt omöjlig att upprätthålla och genomföra om inlägg som "Mata inte trollen", och allmänt prat om troll städas bort av moderatorer. OBS! Inte menat som en "knäpp på näsan", mer som något att fundera på.
 
A

Anders76

Guest
Känner faktiskt Patrick E lite grann...Trevlig kille privat, men gillar att sticka ut hakan på sin blogg....Lite som jag själv efter min korta tid här:)
 

Molarin

Well-known member
Metod 1 är i princip helt omöjlig att upprätthålla och genomföra om inlägg som "Mata inte trollen", och allmänt prat om troll städas bort av moderatorer. OBS! Inte menat som en "knäpp på näsan", mer som något att fundera på.

Det handlar nog mer om trolldefiniering och att fria hellre än att fälla.
 

lupoo

Well-known member
Det handlar nog mer om troll definiering


Kaffegalningen sa:
En person som har som huvudmål att skapa irritation. Helst bråk, skrik och ett sk. "flamewar", där folk till slut bara gormar idiotiska saker till varandra utan att det någonsin leder till något vettigt
När jag läser definieringen så kommer jag att tänka på att jag har två troll(ungar) IRL (som dessutom just nu lyssnar på "Nicke lilltroll" ) här hemma. Skall se om metod 1 funkar, blir ingen lunch idag.;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp