Är detta en för "het potaits"? Vad är ett forumtroll, och hur ska vi hantera dem?

Vilken metod tror du fungerar bäst mot forumtroll?

  • Åderlåtning i litervis mängd.

    Röster: 5 20.8%
  • Rycka-ut-nätverkskabel-metoden.

    Röster: 0 0.0%
  • Metod 1.

    Röster: 10 41.7%
  • Metod 2.

    Röster: 3 12.5%
  • Metod 3.

    Röster: 6 25.0%
  • Annat, som jag beskriver i ett inlägg här nedanför.

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    24

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har svårt att 2 och 3 fungerar något vidare.

2:an är en kass metod (och egentligen är den väl som ett försteg för trean, annars blir det oändligt med modererande...).

Men om man aldrig bannar troll (alternativ 3) så blir man ju aldrig av med dem?

De kommer att förstöra nöjet för andra och i slutändan få andra forumister att lämna forumet, det finns roligare saker att göra än att irritera sig över idioti dagarna i ända.

Och det kommer alltid att komma newbies som inte vet vad ett troll är, de låter sig irriteras och sedan är karusellen igång igen... Vet redan att en forumist (förmodligen) har lämnat riktigtkaffe pga det gamla trollet, han som gav sig på zix bland annat. Jag ignorerade honom i ett försök att "köra en etta", men eftersom han får hålla på som han gör så fungerar inte nummer 1.

Låter man honom sprida desinformation utan att bemöta det med fakta så förstör han forumet som kunskapskälla. Ska man bemöta honom och hans dumheter gång på gång... ja då håller man honom road och kan ge sig f-n på att han inte kommer att lämna forumet i första taget.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
/*forumet som aldrig sover...*/

3:an säger jag. Dock ska detta föregås av "skärp dig"-varning/ar (max en två-tre sisådär) från admins/medarbetare.

1:an är megasvår att lyckas med.
2:an ställer ruskiga krav på admins.
3:an det enda långsiktiga alternativet. Visst, IP går att fejka osv. Men om admins är tålmodiga kommer trollet ge upp och söka sig till forum där det får härja friare.

Både 1 och 2 skapar förstämning under tiden det pågår, vilket i värsta fall leder till att bra forummedlemmar sticker. (har redan skett här tyvärr enl min bedömning)

3:an är enl mig enda lånsiktiga troll-alternativet, föregånget av varning naturligtvis.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Gillar knappen "Anmäl" som jag sett men atagligen inte märkt av förrän nu. Bra i trollbekämpningssyften så vi forummedlemmar kan hjälpa att tipsa admins om skumma saker.
 

LP

Member
Känner mig manad att kommentera vissa saker du tar upp, kanske som representant för den efterfrågade "gemene forummedlemmen", då i egenskap av person som hellre läser än skriver.

Kaffegalningen sa:
... till slut kommer de att komma med personangrepp igen, det kan de själva inte komma ifrån, det är inbränt i deras innersta väsen.
Man kan inte förneka sitt rätta jag i evigheter, inte ens om man är ett listigt gammeltroll.


Mycket humoristiskt... Det är dock lite svårt att förstå när du slutar skämta. Vad är egentligen seriöst menat i ditt inlägg?

Kaffegalningen sa:
... listiga som rävar smyger de i bakgrunden ett tag och snappar upp ett och annat om specialämnet. Så att de kan svänga sig med fackuttryck och till och med lura i andra forummedlemmar att de skulle vara intresserade av ämnet ifråga.


Paranoia. Om man är mottaglig finns det hjälp att få.

Kaffegalningen sa:
Notera väl att jag inte har utpekat någon medlem och tänker inte göra det heller.


Nåja... Du menar bortsett från de upprepade gånger du kallat andra medlemmar för "troll"? Och vad jag kan erinra mig så har det även hänt att du uppmanat andra medlemmar att "ignorera" personer som du inte kommit överens med, som nåt slags backseat admin.

Kaffegalningen sa:
De kommer att förstöra nöjet för andra och i slutändan få andra forumister att lämna forumet


Domedagsprofetens profetia? Skön bild du målar upp men hur vore det med lite verklighetsförankring?
Jag har lite svårt att se vad som egentligen är problemet här. Jag har läst många trådar på det här forumet och i stort sett aldrig stött på något trolltyg.
Om det fanns ett reellt trollproblem så hade den här tråden varit befogad, nu känns det mer som att du inte fick leka ghost busters tillräckligt när du var liten.
Uppriktigt sagt så tror jag att du har skrämt bort fler människor från detta forum än vad eventuella troll har gjort, inte minst när du med äkta Svenne Lantis-maner proklamerar dina åsikter om invandrare, "fjolliga" män och annat som åtminstone jag skulle vara glad att slippa behöva läsa på ett Kaffeforum.


Anders76 sa:
Är väl därför man har ett forum? Hade ju varit väldigt tråkigt om alla tycker lika.

Kanske det enda vettiga som sagts i den här tråden.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Mycket humoristiskt... Det är dock lite svårt att förstå när du slutar skämta. Vad är egentligen seriöst menat i ditt inlägg?

Det mesta.


Snarare en verklighet, ett faktum.

Alla som är forumtroll är inte lika lätta att avslöja, och de vill såklart få roa sig med att reta upp andra så länge de bara kan. De skickligare lyckas dölja sig bättre genom medveten manipulation och genom att blanda rena troll-inlägg med normalare inlägg. Alla är inte lika klumpiga (vilket känns naturligt).

Om du tror att hela "troll konceptet" är ett påhitt så kan du läsa mer om forumtroll bland annat här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Nåja... Du menar bortsett från de upprepade gånger du kallat andra medlemmar för "troll"? Och vad jag kan erinra mig så har det även hänt att du uppmanat andra medlemmar att "ignorera" personer som du inte kommit överens med.

Jag prata givetvis om att jag inte tänker utpeka någon i den här tråden.

Det har ingenting att göra med om jag kommer överrens med någon eller inte, det har att göra med hur de lägger fram sina åsiukter, om det finns kunskap bakom deras uttalanden (eller som minst referenser till vad de baserar sina uttalanden på, argumentation och inte bara gnäll), personangrepp och försök att förstöra och förvirra.

Ju fler det är som hjälps åt med alternativ 1, desto större är chansen att man lyckas.

Domedagsprofetens profetia? Skön bild du målar upp men hur vore det med lite verklighetsförankring?

Jag antar att du inte är så van med forum än? Det kommer, och ju mer du är på forum och på diskussionssidor desto bättre bild av internet-troll kommer du att få.

Troll är ingen fantasi eller domedagsprofetia, de är ett faktum. Precis som det är ett faktum att det finns mobbare i skolor och på arbetsplatser så finns det troll på internet. Och ibland i djupa skogar (de brukar skrika "Bränn, bränn, bränn!" och jaga små tomtar).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Självklart är inte allt troll, det är en balansgång. Men ju tålmodigare man är destå längre får gammeltrollen hållas (och destå mer hinner de förstöra/irritera innan de sparkas ut).

Är man bara tillräckligt tålmodig så är det förmodligen inget problem alls att byta IP-nummer och åtrerkomma. Jag menar... om man behöver göra det en gång per halvår som gammeltroll, så är det inte särskilt jobbigt och avskräckande. Med den metoden jagar man inte iväg några troll från forumet, utan samlar istället på dem. ;)
 

Jemo

Well-known member
jag håller med KG om att det är irriterande när folk ger sig in i diskussioner med det uppenbara syftet att sabotera diskussionen eller provocera någon. men som jag ser det är metod 1 det enda rimliga vapnet mot sådant ofog. hela poängen med ett forum är ju att man väljer själv vilka inlägg man vill besvara och vilka inlägg man fäster vikt vid. om någon skriver rent trams eller oförskämdheter mot någon annan så är det ju bara att hoppa över vederbörandes inlägg (så länge det inte går över gränsen till vad som är olagligt för då bör man ju såklart anmäla det så det kan plockas bort). om någon skriver trams/provokationer gång på gång så kan man ju använda ignorerafunktionen (det har jag bara gjort med ett par medlemmar hittills sen jag började hänga när, så jag upplever inte problemet som jättestort).

jag tror inte de som är intresserade av seriösa diskussioner om kaffe skräms bort för att en eller två eller en handfull "troll" härjar runt då och då. jag tror risken att folk tröttnar är betydligt större om man inför sträng censur och åsiktskontroll (alltså t ex om någon "expert" eller i alla fall mer kunnig/erfaren ska "överpröva" relevansen och riktigheten i allt som skrivs och plocka bort inlägg som han/hon uppfattar som felaktiga/vilseledande). det är likadant överallt på nätet, korrekt information blandas med felaktigheter, och det måste man nog stå ut med. man får ta på sig de kritiska glasögonen och sålla själv helt enkelt.

jag tycker alltså bara att moderatorerna ska rycka in när det skrivs saker som de riskerar att få stå till svars för (jag tycker det sköts mycket bra på detta forum, även om det på senare tid gjorts en del ingrepp som jag inte riktigt har förstått). det är dels en fråga om att låta en fri och frukbar diskussion få leva och dels en fråga om arbetsinsats. för det värsta som skulle kunna hända är ju att moderatorn tröttnar och forumet läggs ner.
 

LP

Member
Kaffegalningen sa:
Jag antar att du inte är så van med forum än? Det kommer, och ju mer du är på forum och på diskussionssidor desto bättre bild av internet-troll kommer du att få.

Om du tror att hela "paranoiakonceptet" är ett påhitt så kan du läsa mer om paranoia här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Paranoia

Jag tror du missade min poäng lite. Att det finns gott om troll på andra forum innebär inte att du behöver jaga dem här.
Det finns inte folk här som försöker lära sig de rätta termerna för att sedan "slå till". Det finns helt enkelt inget problem bortsett från att du kallar folk för troll hit och dit och försöker sprida nån bild av att forumet kommer gå under. Wannabe-admin.
 

wesaft

Well-known member
Jag upplever det inte som ett problem, kanske för att jag inte märker att de är "troll".
Låt de skriva vad de vill, om folk svarar är det ett tillräckligt bra ämne/fråga att prata vidare om.

Jag tycker det är jobbigare att läsa att folk skriver trolltråd mm än själva trollen :)

Trollen om det nu finns några? får gärna driva med mig, någon måste väl underhålla dessa stackarna.

Mr. ibland dömmer du för fort tycker jag.

Sen gillar jag den liberala frispråkiga vänliga stämningen här inne, även om det på senaste tiden blivit lite hårdare/bättre? tag.
Det är en naturlig utveckling att det blir striktare ju populärare forumet blir.
 

cango

Well-known member
en beskrivning av vad "troll" gör verkar vara att de "saboterar" en diskussion.
Hur definieras det? Är OT sabotage? Tråden glider ju jäkligt lätt ur fokus då, och kan ju tolkas som sabotage.
Är någons avsikt att glätta upp stämmningen i en tung diskussion att sabotera den? (brukar ju inte gillas av de som vill prata allvar)

Jag vet vad som avses som troll (i VISSA fall - de mest uppenbara, antar jag) men tycker att definitionen av troll här är lite för vagt för att man skall jaga ner folk/troll (eller påstodda sådana)

Missförstå mig inte: skitbra om man kan få "trollen" härifrån, men var försiktig med definitionen - ha en klar sådan, så inte allt å alla till slut blir ett fall för troll-polisen.
(detta är en allmän observation är inte riktat till nåt enskilt inlägg här)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
en beskrivning av vad "troll" gör verkar vara att de "saboterar" en diskussion.
Hur definieras det? Är OT sabotage? Tråden glider ju jäkligt lätt ur fokus då, och kan ju tolkas som sabotage.
Är någons avsikt att glätta upp stämmningen i en tung diskussion att sabotera den? (brukar ju inte gillas av de som vill prata allvar)

Jag skulle definiera "troll-likt beteende" som något som är beroende av syftet. I vilket syfte man skriver det man skriver.

Om syftet med ens inlägg enbart är att skapa irritation/bråk. Eller att sprida desinformation/osanningar och smutskasta dittan och dattan i syftet att få folk att reagera så att de kan få mothugg, som man sedan försöker avfärda lite högfärdigt. Om sabotaget i sig är målet med ens inlägg, sprider man mest dynga omkring sig (istället för att söka efter information/hjälp eller hjälpa andra som söker information/hjälp), då är man ett troll. Enligt mig.

Glider man OT, bara för att diskussioner ofta glider OT, så är ju syftet inte att skapa irritation. Då har ju diskussionen bara glidit iväg, syftet har ju "inte varit elakt", så att säga.

Om syftet är att lätta upp stämningen och skoja lite... så är det ju inte direkt en elak plan. Jag menar... skoj ska det väl vara i ett forum? Men det är klart, kommer man in med vilda skämt som inte har något att göra med tråden i sig så är det inte direkt passande. Om man i en tråd diskuterar... tja vi säger tex hur storleken på kokaren påverkar kapaciteten att skumma mjölk? Så kommer någon som inte har varit i tråden tidigare med "Har Ni hört den här? Det var två tomater som skulle gå över gatan, den ena..." Gör man det gång på gång i mängder med olika trådar, då är man helt fel ute enligt mig.

Sedan tar vi ett exempel där jag tycker att man sprider dynga:
(OBS, detta är en påhittad situation för att skapa ett exempel. Mig veterligen har ingen klagat på en Moccamaster, och en King of Coffee finns att köpa i europa)

Vi säger att vederbörande tex i en tråd om bryggare plötsligt slänger in: "Äh, Moccamaster, de är ju värdelösa och ger för låg temperatur. Det är ju bara en vanlig kaffebryggare, det är ingen skillnad alls mellan en bryggare från Ikea för 79:-, en King of Coffee och en Moccamaster. Det är samma grejer med ett annat klistermärke på bara."

Och så låtsas vi att apparaten som kallas "King of Coffee" inte ens har kommit till europa än (och inte finns testad någonstans än överhuvudtaget). Då kallar jag det för kvalificerat skitsnack, för en Ikeabryggare och en Moccamaster är det skillnad på, det vet alla som har provat (vilket uppenbarligen denne person inte har gjort). Och att uttala sig en en bryggare som inte finns att köpa än... det är också att sprida dynga, helt ovetandes om hur apparaten är går man och kastar dynga. Utan referenser, utan att argumentera. Och när vederbörande (trollet alltså) får mothugg så svarar han kanske med "Jag tror inte att du förstod, de gör för kallt kaffe. Moccamaster är felkontruerade, hade de kunnat göra bra kaffe så hade de varit något att ha. Eftersom de inte kan det är de värdelösa."

(Nu är det rätt allmänt känt att Moccamaster är bättre än en Ikeabryggare för 79:-, men jag tog det bara som ett exempel. För att visa det självklara och okunniga smutskastandet.)

Alltså, uttalanden utan ett uns av sanning, baserat på vilda fantasier (i ett ställningstagande där man vet att man får mothugg, för mothugg och irritation är ju det man vill ha), smutskastanden, dynga. Gör man detta gång på gång på gång, ifrågasätter sina forummedlemmars rätt att vara på forumet för att de är så dumma och inte begriper något, man är allmänt otrevlig och försöker vinkla allt så att andra forumister ska bli "kanstötta" och insinuerar att andra minsann inte kan ett dugg, i alla ens inlägg... Det klassar jag som ett troll, de bidrar inte med något vettigt, positivt, med varken kunskaper eller med åsikter (i alla fall inte ärliga åsikter).

--------------------------------

Puh, sådär. Då hoppas jag att det är lite mer klart om vad jag anser är troll och trolleri. Men det är något man får bedöma från fall till fall, det finns ingen enkel mall eller helt exakt definition som passar in på alla. Jag har försökt att skapa en definition så gott jag kunnat.

Ingen är ofelbar, och visst har en del personer ett troll-nät som är tätare än andra. Men det är bättre än att inte ha något troll-nät alls (tycker jag), eller att ha ett som är så grovt att alla utom de mest klumpiga amatörtroll slinker igenom.

Det fanns ett troll på riktigtkaffe som till slut blev avstängd, minitaskie (hans användarnamn), som härjade som ett extremt klumpigt amatörtroll på riktigtkaffe för ungefär ett år sedan. Och då menar jag extremt klumpigt.
Till slut blev han bannad.

:coffee:
 

augusto

Well-known member
Sabotage eller inte?

Perfekt exempel på sabotage: att skapa irritation med en steril debatt om imigranter, i syftet att få folk att reagera negativt, är lika med att sabotera den mycket vänliga stämningen vi har här i Riktigtkaffe.


Att, sedan, säga att man inte är rasist hjälper ingenting, speciellt om man inte ens vet vad rasism är.
 

Montero

Well-known member
Att entydigt kunna svara på vad ett forumtroll är omöjligt. Det handlar ju om kulturen i communityn (herregud, försvenska detta åt mig någon!) i fråga.

Om man har lurkat och deltagit, smått doppandes sina fötter ett tag i ett community, så förstår man vad som kan räknas till forumtrollande.

Alla communitys kommer då och då råka ut för borderline trolls eller trolls och för det mesta brukar det bara fungera som en sammankallande/samlande faktor. Det är i dessa situationer som communitys runt om sluter sig närmare varandra (ibland med krismöten och eldiga trådar som följd) och klarare kan se sitt communitys identitet och kultur vilket i sin tur ger de som i slutändan skall hålla de värst intra-kulturellt "missanpassade" stången, en tydligare bild av vad de bör tolerera för just att deras communitys identitet och kultur skall överleva och utvecklas på "bästa" sätt.

Just här på riktigtkaffe upplever jag att det är ganska högt i tak och därmed kan de som administrerar leva lugnare men sedan är nog medelåldern något högre här än på ign.com's spelforum. ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Perfekt exempel på sabotage: att skapa irritation med en steril debatt om imigranter, i syftet att få folk att reagera negativt

Augusto, tråden du tänker på var inte tänkt som en debatt om imigranter överhuvudtaget. Den var tänkt som en debatt om antalet som får permanent uppehållstillstånd, och om de följder det eventuellt kommer att ge i längden (eftersom det ökar befolkningen i sverige i mångdubbelt snabbare takt än vad befolkningen i övrigt ökar).

Jag gjorde mitt bästa för att försöka förtydliga att det var det som jag ville diskutera, alltså imigrationspolitiken.
Jag är definitivt ingen rasist, och vet mycket väl vad ordet betyder.

Syftet var inte att få folk att reagera negativt, jag gjorde mitt bästa för att få folk att diskutera istället för att anklaga varandra för olika saker och bara skrika rakt ut i frustration.

Vill du diskutera vidare om immigrationspolitiken, och eventuella effekter av det i framtiden, så kan vi ta det via PM.
Så behöver vi inte riskera att den här tråden låses pga att vi diskuterar ett "no-no-ämne". :)
 

cango

Well-known member
Undrar om USA:s indianer hade samma diskussioner på sina "communitymöten" när 1-2 miljoner svenskar immigrerade unders slutet på 1800/början på 1900-talet... och om de följder detta skulle få i framtiden... ;-)

(hängde inte med i första tråden, och kunde inte hålla mig att kommentera nu. Sorry. :) )
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, jag vore väldigt tacksam om vi kunde ta fortsättningen om den diskussionen via PM, admin har gjort klart att dylika diskussioner inte ska föras här på forumet. Det ska vi givetvis respektera.

Tråden som Augusto pratar om kan hittas här (om någon missade den): http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=4472

Den tråden ledde till en tråd om tråden, den kan hittas här: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=4474

Bägge trådarna är låsta, vidare diskussioner tar vi via PM. OK?

:coffee:
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Tänk på Molarins inlägg om att vi sitter i hans vardagsrum och då blir det inge bra ifall man spiller vin på soffan... PM är alltså ordet... Ingen politik eller dyl, så är det bestämt.

Tillbaka till tråden.
Hur som haver så har vi ett högt tak här på forumet upplever jag. Det är något som absolut är positivt och värt att värna om! Men min alldeles egna uppfattning (och det var ju den vi skulle dryfta här) är att det kunde vara lite stramare tyglar på dem som kommer med osakligaskitinlägg och bemöter kritik med personliga angrepp snabbare än man hinner säga espresso. Det är MIN personliga uppfattning, men med det säger jag inte att jag har rätt och andra har fel eller tvärtom för den delen heller. Det är bara min uppfattning alltså...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp