Inbjudan till kaffeprovning

Daffy Duck

Well-known member
Jag kanske också ska ge mig till känna!
Har hängt här på forumet lite till och från ett tag, men inte presenterat mig än.
Känns som att det börjar bli dags för det nu...
Får väl ta och knåpa ihop något i presentationstråden!

Vi ses på torsdag!

/Jerk
 

Wannabe

Well-known member
Tack för trevlig kväll och rolig provning.
Nårgra av kvällens höjdare var förståss själva provningen. Rwandan och Kenya AA var nog mina favvisar.
Kul att jämföra olika metoder för Aeropressen.
Och så förståss skoj att få köra själv med Faeman.

Fint ställe ni har Martin. Lycka till framöver.
Jag rekommenderar verkligen ett besök till Kaffecompagniet.:coffee:
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Kul att få änltligen få koppa på riktigt! Det där med smaker och bedömning är verkligen svårt. Visst känner man tydliga skillnader mellan vissa kaffen, men det krävs nog en hel del provande innan de små nyanserna träder fram och kan uppfattas.

Tack för en skön kväll!
 

Daffy Duck

Well-known member
Ja, det var verkligen trevligt! Kul att snacka lite strunt med andra nördar! Min absoluta favorit på provningen var Hacienda Esmeralda från Panama, som jag tyckte hade en mycket intressant smak som verkligen stack ut från mängden. Otroligt ren och fruktig! Ska bli intressant att se vad min La Pavoni kan åstadkomma med det...

/Jerk
 

Montero

Well-known member
Ja, det var verkligen kul.
Man tog med sig en massa rolig info om bönorna, deras förskaffenhet och om hantverket bakom det goda man köper. Kul att få fråga någon LIVE frågor man inte kommit på att fråga annars. :)

Martin och hans fru har ett superfint ställe och chokladen jag bar med mig hem uppskattades.
Rickard gjorde det fint och vi alla dansade så fint runt bordet under koppningen. Det var kul, det var bara sången som fattades.

Hehe, en höjdare var när Rickard sa att "det här med smak, tjaa alla upplever det olika, det finns egentligen inga fel".. så sa någon, "den här var bitter" var på Rickard svarade "nä, den här har ingen bitterhet". Det var nog inte menat som det lät men vad som är tydligt är att det här med att bli medveten om vad det är man känner för smaker och VAR på tungan man känner dem inte bara är att känna efter, man måste ha lite erfarenhet och veta vad det är man letar efter. Man kan nog lära sig ett slags formatmall för hur man bygger upp beskrivningen av smaker på samma sätt som man kan analyser svar i textform mot "enkla" formler som kan beskriva förståelsen i svaret och gradera hur många nivåer som svaret har givits på.

När man väl fått ett slags "facit" så blir det lite enklare. Om någon säger "svartvinbär" så känner man iaf det tydligt men från det och att kunna mynta smaken så behövs det väl lite erfarenhet (blåbär i Harrar? Jo, när någon säger det så men inte innan :)). Men man börjar väl vid GOTT och INTE GOTT. Sen Robust, syrligt, aromatiskt, runt, sött och med lite mer tur så sitter man helt plötsligt och säger "aha, det finns ett tydligt inslag av viol och svartpeppar" vad det nu skulle vara för slags kaffe. :)

Aeropress var trevligt, en sådan blir det nog... den är som ett roligt partytrick och gott kaffe gjorde den också. Helt klart ett alternativ på fjällvandringen. ;)
 

kaleii

Well-known member
Japp, stort tack för kvällen. Det var grymt roligt och informativt.

Mitt enda problem är att klockan är kvart i fyra och jag ska upp om 3 timmar och åka till jobbet. Som tur är så har jag i alla fall haft lite tid att påta med bloggen. Men helt ärligt så är det ju sjukt att koffeinet påverkar en så här pass mycket.

Natt natt.
 

Englund

Well-known member
Tack för en trevlig kväll, vi hade minst lika roligt som er andra! Det var kul att få ansikten på några som skriver här på forumet.

Jag såg att det var några som tog bilder. Om ni orkar får ni gärna maila dem till info@kaffecompagniet.se vid tillfälle.
 

kafei

Well-known member
Håller med, det var rätt klurigt men väldigt kul att koppa! Roligt att få göra det med ett pro.
Sen att få leka med Faeman va ju sjukt mysigt.. :)
Men roligast va nog ändå att få träffa lite andra kaffetokar!

Hoppas det blir fler liknande tillställningar framöver.
 

AJ

Well-known member
Lät som ni hade en schysst kväll. Avundsjuk, tråkigt att inte kunna vara där. Ser dock framemot sånt i höst när vi kommer hem.
/A
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Måste också tacka Martin med fru(tror jag att det var) och Richard för en riktigt trevlig kväll, men så handlade den om kaffe också och då är det svårt att misslyckas.;)

Publicerar lite bilder när jag hinner.... Nu ska jag försöka hinna med att testa Bezzeran jag hämtade igår också.:D
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp