Adado - Yirgacheffe

Calobra

Alnö Kaffehus
Köpte en påse helt nyrostad Adado på News. Enligt Costas och påsen är det alltså en Yirgacheffe från Misty Valley. Smaken som espresso var fylligt, söt och endast svagt syrlig. ?? Väldigt trevlig. Men jag trodde att Yirgacheffe alltid var citronsyrlig som espresso. Hur kommer det här sig???:unsure:
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
När jag har provkoppat Yirgacheffe så smakar de olika naturligtvis. En del säger att det finns gräsliknande smaker/dofter, aprikos, citron osv osv. En del kan gå åt Hararrens lite blåbärsaktiga smak också. Men sedan påverkar rostningen som du vet hur syrligt/friskt/örtigt kaffet blir också. Snabbare/Lättare rostat kaffe är friskare i sin karaktär än ett långsammare/hårdare rostat kaffe som istället får en fylligare och djupare botten samt sötare smak...

Visst ja, en del anser även att Yirga ska rostas relativt mörkt. Jag säger ljust (eftersom man ska ta den då friskheten är tydlig). I presskaffe går det utmärkt med ljusare rostning, jag dricker bara Yirga så just för tillfället. Men för espresso måste man bränna på Yirgan mer då den annars bara smakar (citron)surt som espresso.
 

treefinger

Well-known member
Men jag trodde att Yirgacheffe alltid var citronsyrlig som espresso. Hur kommer det här sig???:unsure:

trodde jag också tills jag testat adadon. Yirgor verkar skilja sig väldigt mycket beroende på var de vuxit, höjd, förädlingsmetoder, vilken metod som används för att tvätta, torka bönorna osv..

Ett som är säkert är i alla fall att Etiopien är ett otroligt spännande ursprung.
 

Axel

Well-known member
Yirgacheffe naturalprocess på Koppi, Adado då. Hela lokalen luktar Jordgubb, ett måste att testa. Utan tvekan det bästa kaffet jag smakat.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Yirgacheffe naturalprocess på Koppi, Adado då. Hela lokalen luktar Jordgubb, ett måste att testa. Utan tvekan det bästa kaffet jag smakat.

Naj, nu går det för fort för en trög norrlänning!
Naturalprocess på Koppi , adado då. Vad betyder det?
Koppi - kaffeställe ok!
Naturalprocess??
Vad betyder egentligen Adado?:unsure:
 

mumrik

Well-known member
Adado är ett kooperativ i Yirgacheffe har jag hört. Men naturalprocess på koppi har jag aldrig hört om heller. Det är väl bra men esmeralda är väl en annan division? Inte naturalprocessat på koppi i alla fall..
 

AA

Skottjägare
Yirgacheffe = regionen i Etiopien där bönorna odlas
Adado = Kooperativets namn
"Natural processed" = Kaffefrukten torkas med köttet kvar som sedan tas bort med maskin eller för hand.

Det som sker på Koppi är endast rostningen (och tillagningen och inmundigandet i vissa fall) ;)

/AA
 

treefinger

Well-known member
Yirgacheffe = regionen i Etiopien där bönorna odlas
Adado = Kooperativets namn
"Natural processed" = Kaffefrukten torkas med köttet kvar som sedan tas bort med maskin eller för hand.

Det som sker på Koppi är endast rostningen (och tillagningen och inmundigandet i vissa fall) ;)

/AA
fint, tackar för klargörandet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,633
Inlägg
155,476
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp