Kenwood Café Retro

SB

Well-known member
Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig. Jag har haft min maskin i snart 3 år. Ibland har det inträffat att när man kör igång den så har den sackat i pumpningen efter några sekunder. Vid dessa tillfällen har vi avkalkat och det har sedan runnit på i önskat tempo. Det är som om trycket sjunker , fast det gör det inte. Om man kör den utan kaffehållaren så pumpar den med önskat tryck,sätter man då på hållaren igen så avtar pumpningen och man står med någon form av gegga i koppen. Har av denna anledning varit hänvisad till vanligt bryggkaffe den senaste tiden:(.
Är det någon som kan upplysa mig om vad som kan vara fel , har någon haft samma problem?
 

SB

Well-known member
Nja, det är som om kaffepulvret flyter över kanten pga att vattnet inte rinner igenom så fort som det borde. Det blir också väldigt starkt och helt utan crema...
 

fiddlerman

Well-known member
Hur har ni mätt trycket? Ibland behöver man avkalka fler ggr och längre tid med riktigt hårt kalkade maskiner. Har det hjälpt förr tycker jag att ni ska köra en gång till och vänta ordentligt länge mellan intervallerna så att eventuella kalklagringar löses upp ordentligt. Jag hade en Kenwood Retro som första maskin och skickade tillbaka den 3 ggr, fick ny, tills dom gav upp och gav tillbaka hela beloppet. Värsta köp jag har någonsin gjort. Kul att höra att ni har lyckats med den i 3 år.
 

SB

Well-known member
Har rengjort filtret otaliga gånger , det kan inte finnas någonting kvar däri...
Skulle kanske testa en "superavkalkning"... Ska man låte det gå en timme eller nå´t då?
Fiddlerman, vad var det för fel på din maskin?
 

fiddlerman

Well-known member
Jag snackar om att kalka av maskinen och inte filtret. DVS att man kör avkalknings medlet genom hela maskinen. kolla också spridarfiltret, den kan vara igensatt.
Normalt sätt avkalkas maskingen genom att löser upp en påse avkalkningsmedel i 1-1,5 liter vatten som man häller i vattentanken. Därefter kör man igenom ungefär hälften av vätskan genom bryggruppen och genom ångröret.
Vänta en halvtimme och kör igenom resten av vätskan på samma sätt.
Du kan testa att vänta en timme sen kör om och om igen med 10-15 minuters intervaller tills vätskan tar slut. Det finns bra instruktionerna på medlets paket.

Det största problemet som jag hade med min maskin var att den läkte. Blev värre med tiden. Bara man satt på maskinen så började den att droppa. Sen tycker jag att trycket var för svagt. Också dåligt ånga.
 

SB

Well-known member
Jag är ingen mekare direkt ,så jag måste fråga... Vågar man skruva av spridarfiltret och rengöra?
 

SB

Well-known member
Vill kasta ut den genom fönstret i ren frustration. Är inte hemma i helgen och överlämnar den med varm hand till sambon för vidare undersökning...
 

fiddlerman

Well-known member
Hehehe,
Se till att öppna fönstret först, sen är ni tvungen att köpa något bättre.
Hoppas det ordnar sig i alla fall.
 

SB

Well-known member
Vad kan rekommenderas? Är inte på något vis kaffekunnig, tycker bara att det är väldigt gott...
Vad gäller min Cafe Retro så var det designen jag föll för (och att den låg i min prisklass...).
Något stort åbäke med helautomatik blir det inte tal om , vill ha en liten snygg (gärna retro) som gör gott kaffe utan alltför stort mankemang...
 

fiddlerman

Well-known member
Vet precis vad du menar eftersom det var designen för mig också då jag köpte min retro.
Tyvärr finns det ingenting att rekommendera i den prisklassen. Rancilio Silvia kostar 4,500:-
och Gaggia Baby kostar 3,500:-
Finns i olika färger och mer avancerarde om du har lust och råd. Själv har jag en Gaggia Baby Twin för att kunna skumma direkt efter bryggningen och brygga eget utan att behöva sänka temperaturen. Det finns otroligt många trådar om just vad som kan rekommenderas i olika prisklasser så det är bara att söka och bläddra här på RK.
När det gäller Retrolooken och bra maskiner måste man titta mellan 10-15,000:- tror jag.

Finns en maskin som heter FrancisFrancis X1 Ground som är anpassad till malet kaffe men jag vet ingenting om hur bra den är. Kanske någon annan här kan svara. Den har kanske utseendet som du söker och kostar runt 4,500:-
 

SB

Well-known member
Nu har vi vänt och vridit, skruvat och pillat, avkalkat och rengjort. Vi har konstaterat att maskinen fungerar perfekt...tills man lägger i kaffet! Det verkar som om det är mellan de två lagren i ...ja,vad det nu heter där man lägger poden/kaffet, som det är tätt. Det är nämligen först då den inte orkar. Frågan är bara:Vet någon hur man får isär delarna? Filtret sitter ju nedpressat på insidan och det är tajt! Någon som prövat och lyckats?
 

Fabian

Well-known member
En riktigt retro look får man för runt 5000, La Pavoni Europiccola. Såg att den är sjukt billig på NetOnNet just nu.
 

SB

Well-known member
Hmm...Kanske. Köpte färdigmalt som jag inte har använt förut... Jag ska nog testa med det gamla vanliga och se om det blir någon skillnad.
 

Form

Well-known member
Vad köpte du för kaffe som du inte använt förut?
Brukar du köra med Classic från Arvid Nordquist?
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,633
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp