Nu börjar det närma sig maskinköp.

tobake75

Well-known member
Min kära Unico Splendor dog före jul. En smärre elbrand tog död på stackaren. Försäkringsbolaget kommer att ersätta mig kontant så nu har jakten på en ny maskin börjat.

Jag hade preliminärt redan bestämt mig för en Dalla Corte mini. Men idag bläddrade jag in på kaffegrossisten.se och ser att de säljer Rancilio Epoca S1 för 13500:-. 3.9 liters kokare och byggd som en pansarvagn.

Nu blev det plötsligt svårt. Dalla Corten är 5000:- dyrare. Det känns som att man får mer "bang for the buck" med Rancilion.

Vag göra??
 

mag

Well-known member
Om du är mjölkdrickare så kan jag förstå din tvekan men om du gillar espresso är ju dubbla kokare oslagbart. F ö skall Dalla Corten vara väldigt lätt att skumma med plus att den tar mycket mindre plats.
Och inte för att Dalla Corten kommer vinna ngt designpris, men Rancilion ser ju faktiskt ännu värre ut i min mening, alldeles för mycket plast i höljet.
Sedan jämför du ju butikspris med grossistpris, kanske inte helt rättvist, men jag vet inte om det finns nån grossist som tar in Dalla Corten eller om den är billigare utomlands?
Lycka till med köpet!
 

Large

Well-known member
Är man typen som hellre kör Land Rover Defender än Alfa Romeo eller föredrar Blåkläder framför Massimo Dutti så varför inte ?
13500:- för en sprillans proffsmaskin är inte på något vis dyrt, den lär ju hålla resten av livet om den enbart körs i hemmiljö och ges lite grundläggande skötsel.
Jag har själv varit sugen flera gånger men det faller alltid på att den helt enkelt inte får plats i köket.
 

tobake75

Well-known member
Jag håller helt klart med om att Epocan inte är speciellt snygg. Inte någonstans igentligen :) Men den är djäkligt FET, vilket jag tycker är ballt. Sedan har den varmvattenuttag som lär vara ruggigt effektivt iom den stora kokaren. Sedan är den trots allt 5 papp billigare.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Dalla Corten har dubbla kokare, har Rancilion det? (tror inte det)
Den är värd 5 papp mer, tack vare de dubbla kokarna. Tycker i alla fall jag...:cool:
 

tobake75

Well-known member
Rancilion har värmeväxlare, en nackdel jämfört med dallan. Men jag tror att Rancilion är bättre kvalitetsmässigt.
 

inline

Well-known member
Epoca

Rancilio Epoca S1 lär ju vara överlägsen om man ska göra många mjälkbaserade drycker på raken eftersom den har mycket större kokare och därmed högre ångkapacitet? Men jag kan ha fel... :)

Den ligger ju bra i pris i alla fall. 13100 på espressomania.

/Johan
 

tobake75

Well-known member
Idag fick jag pengarna från försäkringsbolaget, nu måste jag bara bestämma mig vilken maskin det skall bli.

Jag ringde espressomania.se för att kolla om de hade Epocan på lager. Då fick jag veta att de skulle få uppdaterade modeller av Epocan. Skulle upp på websidan i veckan. INTRESSANT.

Sedan har jag just hittat Izzo Alex, E-61 med cirkulationpump och med möjlighet att välja mellan att köra på den interna tanken eller via vattenledning. INTRESSANT.

Fy fasen vad svårt.
 

gabrtr

Member
Om du kan tänka dig att åka till Köpenhamn och inte tycker det är helt nödvändigt att ha handlaren kring husknuten kan det hända att Kontra fortfarande har rea på Dalla Corten (14500 SEK). Det hade de i fredags, hur som helst!
 

AA

Skottjägare
Jag hade lätt valt Rancilion. Jag har klämt på en S24 (föregångaren) men inte spakat bakom den men den gav intryck av att vara väldigt välbyggd.
Enligt vad jag hört så är denna inte sämre utan snarare bättre.

Lycka till i jakten och glöm för allt i världen inte att posta bilder!

Ha de´

/AA
 

tobake75

Well-known member
Om du kan tänka dig att åka till Köpenhamn och inte tycker det är helt nödvändigt att ha handlaren kring husknuten kan det hända att Kontra fortfarande har rea på Dalla Corten (14500 SEK). Det hade de i fredags, hur som helst!

Fast med tanke på att jag bor i Luleå och att det kanske är 250 mil till Köpenhamn så tror jag inte det blir direkt mycket billigare :-D

Det mesta talar för Rancilion!!

Bilder kommer så klart. Från paketmottagande till espresso i kopp :)
 

gabrtr

Member
Fast med tanke på att jag bor i Luleå och att det kanske är 250 mil till Köpenhamn så tror jag inte det blir direkt mycket billigare :-D

Det mesta talar för Rancilion!!

Bilder kommer så klart. Från paketmottagande till espresso i kopp :)

Aha! Nej, då är det väl lite väl långt att åka för bara den sakens skull. Rancilion är nog en jäkla stabil maskin, same same som de dyrare Promac-maskinerna under skalet, efter vad jag har förstått.
 

Large

Well-known member
Det är knepigt att prisskillnaden på vibrationspumpsmodellen är så stor mellan Promac- och Ranciliomaskinen, till Rancilios fördel. Vill man ha rotorpump så är det tvärtom, då är Promacen billigare.

Jag antar att Rancilio vill ha en del av semiproffsmarknaden genom att locka presumtiva köpare med en fullproffsmaskin för samma pengar och på så sätt slippa utveckla en helt ny storasyster till Silvian.

Oturligt nog för Rancilio så köper många spekulanter i den här kategorin också maskiner för deras utseendes skull och Epocans uppenbarelse kan väl knappast kallas något annat än möjligtvis "bruksig".

Skall bli spännande och se vad de har ändrat på inför Epoca MkII.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp