Varför är kaffenördar så tjocka?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lupoo

Well-known member
Har "bantat" tråden lite. Vill Ni sitta och ROPA UT att någon inte tänker "riktigt bra" så kan jag rekommendera PM funktionen.

Sansad och väl formulerad argumentation är förstås alltid välkommet i trådarna.
//lupoo

EDIT: Nu är tråden flyttad till "Allmänt" också.
 

wesaft

Well-known member
Det kanske kan stämma för vissa? kaffenördar är ofta livsnjutare som uppskattar goda smaker och god mat.
Tror ändå att kaffenördar är rätt normala :)
Samtidigt blir man pigg av kaffe och indirekt kanske gör av med mer energi.

Det märkte jag nu när jag slutade med kaffe. Jag förbrände inte riktigt lika mycket, även om jag försökte gå upp lite samma tid, så det säger väl inte så mycket.
Själv är jag någorlunda normalbyggd, fast med rätt högt BMI (inget bra sätt att mäta på, eller jo, ibland :))
 

GuruX

Well-known member
Knepigt, koffein höjer nämligen ämnesomsättningen med någon procent. Alltså kroppens basala energiförbränning. Nikotin gör likaså. Koffein i kombination med nikotin ger 1+1=3 förbränningsmässigt, ungefär.
 

rhide

Well-known member
GAH! SLUTA!

För tusan! Sluta intala er att ett helt lösryckt påstående från ingenstans skulle vara sant! Hittils har inga som helst fakta lagts fram att påståendet skulle vara sant, alltså ska vi varken avfärda eller verifiera det.

Vad säger då en enkel rimlighetskalkyl?
Unga: Idag är det trändigt med kaffe, och vågen har inte släppt än. Caféer är en plats där man träffar vänner och kanske även nya människor. Rimligen är därför frekventa cafébesökare och kaffedrickare måna om sitt utseende. Det leder mig att tro att unga som ofta dricker kaffe och ofta besöker caféer antingen ligger på eller till och med under snittet.

Medelålders: För några år sedan (fortfarande?) var Sverige en av de största kaffekonsumenterna i världen. Jag har MYCKET svårt att tro att ett vidgat intresse av kaffe, och kanske därför även mat och dryck i allmänthet skulle göra en tjockare - snarare tvärt om. Är man mer intresserad av smaker och lukter äter man gärna långsamare för att känna alla smaker - varför man blir mätt tidigare och kanske äter mindre.

Helt enkelt vill jag dra slutsatsen att påståendet är helt ogrundat och bör kastas åt fåglarna.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ssshhh, akta Er! Alla som är seriösa och kommer med kraftuttryck eller tvivlande åsikter i sina riskerar att få sina inlägg raderade av admins!

(precis som X antal inlägg redan har raderats i den här tråden)

Kaffeforum kommer att samla på sig all världens forumtroll, här är gratis betesmarker och nämner man ordet "troll" så är man fel ute och kommer att raderas. Man ska inte prata om "de onämnbara" här verkar det som. :unsure:
 

MaZ

Well-known member
GAH! SLUTA!

För tusan! Sluta intala er att ett helt lösryckt påstående från ingenstans skulle vara sant! Hittils har inga som helst fakta lagts fram att påståendet skulle vara sant, alltså ska vi varken avfärda eller verifiera det.

Vad säger då en enkel rimlighetskalkyl?
Unga: Idag är det trändigt med kaffe, och vågen har inte släppt än. Caféer är en plats där man träffar vänner och kanske även nya människor. Rimligen är därför frekventa cafébesökare och kaffedrickare måna om sitt utseende. Det leder mig att tro att unga som ofta dricker kaffe och ofta besöker caféer antingen ligger på eller till och med under snittet.

Medelålders: För några år sedan (fortfarande?) var Sverige en av de största kaffekonsumenterna i världen. Jag har MYCKET svårt att tro att ett vidgat intresse av kaffe, och kanske därför även mat och dryck i allmänthet skulle göra en tjockare - snarare tvärt om. Är man mer intresserad av smaker och lukter äter man gärna långsamare för att känna alla smaker - varför man blir mätt tidigare och kanske äter mindre.

Helt enkelt vill jag dra slutsatsen att påståendet är helt ogrundat och bör kastas åt fåglarna.


Wake up and smell the coffee..

Du är tjock, första steget är att erkänna att du har ett problem.
 

rhide

Well-known member
Ssshhh, akta Er! Alla som är seriösa och kommer med kraftuttryck eller tvivlande åsikter i sina riskerar att få sina inlägg raderade av admins!

(precis som X antal inlägg redan har raderats i den här tråden)

Kaffeforum kommer att samla på sig all världens forumtroll, här är gratis betesmarker och nämner man ordet "troll" så är man fel ute och kommer att raderas. Man ska inte prata om "de onämnbara" här verkar det som. :unsure:

Jag är verkligen imponerad av dig KG, över 3000 inlägg och ändå säger du i princip alltid något relevant! :) Heder till dig, men heller absolut inget ont om admins - jag tror verkligen inte de skulle ta bort ett inlägg utan bra anledning.

Förmodligen var väl trådskaparen ironisk, men allt som har med rationellt tänkande att göra ligger mig väligt nära till hjärtat - och jag tycker att det ser ut som att folk försöker övertala sig själva att Mr Ripley här har rätt.

Nåväl... lyssna är silver, och att inte bry sig är guld :blush:
 

wesaft

Well-known member
rhide, trendiga lattedrickande ungt folk har inte med saken att göra, även om deras latte gör att de drygar ut kalorinintaget, för mycket i vissa fall.

Vi pratar om den lilla exlusiva skaran av kaffenördar som vaknar kallsvettiga av överextraherade mardrömmar ;)
Är de tjockare än genomsnittet? ingen aning, jag tror inte det.
Någon kaffebarsarbetare eller butiksarbetare kanske kan göra den bästa uppskattningen?

Intressant urvalsgrupp, jag tycker att kaffenördar är trevligare än genomsnittet, men det är en annan femma :)

Bidrar med en egobild.
Vid den här tiden meckade jag med Giotton som mest .
EOT?
DSC00410_320.jpg
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp