Kaffemaskin till företaget - ge mig tips!

rackis

Member
Ska precis byta kontor och vi tänkte fira det med ett inköp av en ny kaffemaskin. Ingen av oss är så väl bevandrade på kaffemaskinsområdet men vi slurpar alla i oss en hel del kaffe (konsulter inom IT).

Prisklass tror vi blir nånstans runt 5000.

Podsmaskiner verkar rätt smidigt, vi vill inte ha för krångligt när vi gör en kopp - frågan är då om man kan få en större size på koppen kaffe? (är det så simpelt att man bara laddar i ett par pods på raken och får en riktigt stark men stor kopp kaffe?)

Vi vill kunna göra latte - om man inte kör manuellt med ångmunstycke är då enda alternativet en helautomaskin? (antagligen blir priset mer än 5000 va)


Så frågan är - halvauto eller helauto? Pods eller ej?

Gahhh, vet inte om nån blev klokare här men alla tips mottages tacksamt...

PS. Vi är 5 pers kontoret.
 

Molarin

Well-known member
Jag är lite sugen på att köpa Gaggias nya kapselmaskin till jobbet. Den kapsel kag smakat var dock inget som gjorde mig överväldigad men det var tydligen den mildaste varianten.

Men den har vanligt ångmunstycke...
 

jojo

Well-known member
Jo den är det.. (Silvia) det funkade super med pods.

Dock måste jag säga att Silvian verkligen är väldigt mycket snyggare än den där pods-gaggian.. enligt mitt tycke :)
 

AJ

Well-known member
Fundera också lite på rengöringsbiten. De halvautomatiska maskinerna tenderar att kräva lite mer rengöring och omsorg än de helautomatiska. Inga stora saker men värt att nämnas. Dock så producerar de ju bättre kaffe vilket kanske uppväger.
 

rackis

Member
Hur ofta behöver man rengöra en halvautomatisk maskin? Kan tänka mig att vi på vårt företag skulle kunna betala en extra slant för att slippa rengöring så kanske en helautomatisk då. Men de helautomaskiner som finns runt 5000, är de något att ha?

Fick även ett tips om nespressos maskiner som man kan leasa, man betalar endast för kaffet. Maskin och service ingår (tom lån av maskin vid speciella tillfällen). Någon som har erfarenhet av Nespressomaskiner eller kanske just denna deal?
 

Brölar

Well-known member
Hur ofta behöver man rengöra en halvautomatisk maskin? Kan tänka mig att vi på vårt företag skulle kunna betala en extra slant för att slippa rengöring så kanske en helautomatisk då. Men de helautomaskiner som finns runt 5000, är de något att ha?

Med en halvauto blir det ju en del rengöring, torkning etc efter varje shot och sen en lite större rengöring och avkalkning med glesare intervall. Har en Silvia hemma.
Min erfarenhet är att folk på jobbet tycker att allt som är krångligare än att sköta en vanlig kaffebryggare är för mycket jobb. På jobbet har vi en Jura C5 som ger mycket gott kaffe, men det är i stort sett bara jag som sköter rengöringen på den och då är den ändå busenkel att sköta. Mycket fin maskin som jag rekommenderar.
 

jojo

Well-known member
Angående Nespresso: Jag tycker det smakar ganska gott, men det är ju långt ifrån en kopp kaffe från en ordentlig espressomaskin som Silvia eller en stor HX maskin. Du säger att du bara ska betala för kaffet... men vad kostar det? :)

Finns det dessutom någon miljöaspekt med all plasten kring kapslarna??
 

Conny Hysén

Active member
Rackis!

Du får nog be chefen "lätta på lädret" en aning....5000 kr räcker inte. Jura Z5 är mitt förslag om ni även dricker latte, men den ligger väl runt 18000:- ex moms. Om man räknar att chefen får nöjd personal så är ju det billigt.;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp