Göteborg Espressohouse vs. t ex mahogny

Essenzatjejen

Well-known member
En sak jag blir TOKIG på när det kommer till de stora kedjorna är deras GIGANTSKA muggar.
Folk vänjer sig vid dessa och kollar på mig som om jag är dum i huvudet när jag serverar en stor cappu och säger: "Är det där verkligen en stor?"

Jaaaaaa det är en stooooor den är bara inte utspädd till max eller har en 3cm tjock botten och är så långsmal som det går innan den börjar vajja som en flaggstång.

Essenzatjejen tror knappast att de stora kedjorna håller så hårt på mängden espresso i förhållande till mängden mjölk. (Då vissa enligt en artikel i GP tror att en latte innehåller 4dl mjölk)
 

josef

Well-known member
vem dricker latte med 4 dl mjölk? Det är ju som att vara mjölkmissbrukare. Dubbel Latte Macchiato nästan.
 

wesaft

Well-known member
De måste spä ut den äckliga espresson i botten så mycket det går så att alla småtjejer tycker latte är gott, därav den stora mjölkmängden är min teori.

Men det är nog mycket USA, större är bättre.

edit: syftade på "kassa ställen i allmänhet" inte direkt EH, inte varit där sista tiden.
 

blomkål

Active member
För ett par månader sedan vågade jag mig faktiskt på att beställa en enkel espresso på EH vid NK. Mina förväntningar var utan tvekan lågt ställda (jag hade väntat mig 10-15 sekunder bittert blask med tunn ljus crema). Resultatet var något helt annat, en alldeles utmärkt, nötig och fyllig espresso. Glöm inte att EH regelbundet sänder baristor till Barista Cup, men kvaliteten är nog som någon nämnt mycket ojämn. Men till Condeco eller något annat av Olssons kafeer skulle jag aldrig gå, dels så har jag aldri fått drickbart kaffe där, dels så behandlas personalen som skit enligt uppgifter från vänner som jobbat där.
 

Essenzatjejen

Well-known member
Condeco har för övrigt (vad jag har hört från en vän i personalen) tre knappar på sina maskiner. En knapp för liten latte, en knapp för mellan latte, en knapp för stor latte.

Jag undrar vad det är för trolleri dom sysslar med där de använder samma PF och samma mängd kaffe till de olika storlekarna. Men olika knappar?

Om någon är insatt i trolleriet så får ni gärna berätta.

Lägger dom 1,5 espresso i mellan latten?
 

MartinForsberg

Well-known member
Almänna tankar om kaffeställen!

Inget fik blir ju bättre än ledningen och personalen på respektive ställe, personalen som jobbar där kan bara nå en viss nivå om inte ledningen ser till att utbilda sin personal och också stödja dem i deras dagliga arbete (såvida de inte är fulländade från början ;) )!

Så vi kan ju inte dra alla fik i en franchisekedja över samma kam! Det varierar ju massvis över landet hur de olika kedjornas fik är och variationen har inte så mycket med hur fiket är inrett, vad de har för bönor (såvida det inte är skunk-bönor) eller vilka maskiner som står där utan mer med hur personalen kan hantera sina maskiner!

Det är ju ett hantverk de sysslar med som jobbar där och inte bara ett "trycka-på-knappen" jobb (även om de enklare fiken har det så och en del välskötta helautomatiska maskiner levererar väl så god espresso & latte i nödsituationer).

Jag har råkat ut för riktigt dåliga espresso och latte på fik som höjs till skyarna likaväl som underbara dylika på fik som det klagas över - och själv också gnällt och kritiserat vad jag inte gillar om jag inte får vad jag förväntar mig på ett fik som jag hört skall vara bra!

Jag "övar" själv på att bli bättre på att säga ifrån på ett konstruktivt om än kritiskt sätt om jag inte får vad jag förväntar mig från ett fik, men ibland tar den "Svenska" delen över inuti mig och jag går helt sonika därifrån istället. För någonstans inom mig så "förväntar" jag mig att få något gott och inte något som smakar sump eller är för varmt/kallt! Händer det flera gånger på rad så drar jag mig för att gå tillbaka men kikar ibland in för att se om det förbättrats eller om det finns annan personal på fiket som kanske kan hantera maskinerna bättre.
 

Form

Well-known member
Det som stör mig mest med Espresso House mot de flesta små fristående kaffebarer är deras amerikaniserade muggar. Allt serveras i mugg förutom espresson. Urk!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp