Göteborg Espressohouse vs. t ex mahogny

Natanael

Member
Tja.
Jag skriver mitt första ämne här på riktigtkaffe.se och tänkte börja med att fråga vad en riktig kaffe veteran, eller vad man ska säga, säger om kedjor som espressohouse, condeco m.m.? Själv så blir det ofta att jag går på expressohouse eftersom jag oftast rör mig i centrum av gbg, men jag skulle vilja höra vad ni tycker om dessa stora kaffebarer? Är det väldigt stor skillnad på kaffet om man jämför med en liten kaffebar som mahogny, bar italia m.m.?

Givetvis så är de mindre mkt mkt mysigare och trevligare (personligare) än det stora (nästan mcdonaldslika) espressohouse, men hur skiljer sig kaffet?
 

chutzpah

Well-known member
Jag tar hellre livet av mig än fikar på Espresso House.

Dessutom, som småföretagare själv gynnar jag gärna andra småföretagare.
 

mag

Well-known member
...Är det väldigt stor skillnad på kaffet om man jämför med en liten kaffebar som mahogny, bar italia m.m.?
Givetvis så är de mindre mkt mkt mysigare och trevligare (personligare) än det stora (nästan mcdonaldslika) espressohouse, men hur skiljer sig kaffet?

Allt beror naturligtvis på don och person (baristan) men 90% av de som jobbar på de stora kedjorna är väldigt unga utan varken kunskap, ambition eller intresse för kaffe, för dem är det bara ett pengajobb på väg till något annat. Sedan kan man ju undra lite hur det är ställt med ambitionerna hos företagens ledning, de är troligtvis mer intresserade av att hänga på latte-trenden snarare än att verkligen servera gott och rättvist kaffe.
Nu drar jag alla över en kam, visst finns det undantag (Emma Andersson jobbar väl på espresshouse?) men tyvärr är medlet ganska lågt. Du får väl gå och jämföra själv!
Den enda kedja jag haft goda erfarenheter av är Barista Fair Trade Coffee i Stockholm, de kör med J&N-rostade bönor och verkar ha satsat lite på maskinpark och utbildning av anställda.
 

doppio

Well-known member
Bland kedjorna så går jag nog hellre till Espresso House än till Condeco. Enligt min erfarenhet så är de mer seriösa med kaffet på Espresso House, det är iof. j-kligt dyrt att fika där.

Jag ska visserligen inte säga nåt, innan köpte jag cappuccino nån gång i veckan på Condeco. Men det var mest för att det ligger närmast. Det är rejält varierande kvalité på baristorna där.

Wayne's Coffee vet jag inte vad de håller på med, har aldrig fått nån bra kaffe där. Vet inte om det bara är i den här stan som de misshandlar sina kaffebarer, i andra städer har det varit bättre.

Gillade även Coffee Cup när det fanns.
 

roccster

Well-known member
Jag är absolut ingen veteran, men nog kan jag tänka mig en kopp på Espresso house. Kedjan håller ganska ojämn kvalle. Men den som ligger inne i 5an huset verkar rätt seriös och nog tycker jag att en latte smakar najs där. Priserna är ju lite over the top dock.
 

Bawls

New member
Om jag inte helt missminner mig helt så använder espressohouse av bönor från arcaffe...
Och det är ju rätt bra skit.
 

Natanael

Member
jag kan hålla med om att det ofta är unga baristor som inte bryr sig särskilt mycket om kaffe tyvärr, och att de som är på ett mindre ställe har större ambition och bättre erfarenhet av en god kopp kaffe, och espressohouse är verkligen dyra.

just nu sitter jag och letar efter ett namn på ett kafé i majorna som jag inte kan komma ihåg namnet på. Vad ja minns är iaf att jag fick en väldigt bra expresso där, och att det var ett riktigt bra café. Det ligger i majorna, väldigt gammaldags inrett, har en uteservering på andra sidan gatan i typ en park. Nån som kommer på vad det heter? Ganska känt ställe, men kommer inte på namnet....
 

Molarin

Well-known member
Operation avvänjning (I största välmening)
Ganska långt ner på ditt tangentbord, mellan z och c finns en knapp. Använd den i ord som extraktion och extrem men inte när du skriver espresso. Snälla?

Angående kafé i Majorna så är ju Marmelad ett höjdarställe... Men utan park.
 

HeMo

Well-known member
Jag tar hellre livet av mig än fikar på Espresso House.

Även om jag är ganska bra på generaliseringar själv tycker jag att det är lite väl drastiskt att såga Espresso House rakt av. Jag har t ex under min pappaledighet i höst/vinter roat mig med att testa ett stort antal kaffeställen i Solna (kommer nog att posta mer om detta i en annan tråd så småningom) och kan konstatera att Espresso House i Solna Centrum enligt mig är ett av de bästa. Åtminstone två killar som jobbar där är riktigt duktiga och ambitiösa och Rotonda är enligt min smak en bra böna.

Det man kan säga om de stora kedjorna är väl att det alltid är en chansning. Det finns duktiga baristor även där, även om de är i minoritet. Å andra sidan dräller det av små ställen som helt saknar ambitioner. Och på de flesta ställen som har ambitioner tvingas de ibland ta in vikarier som de inte hinner utbilda, så man går inte helt säker där heller.
 

chutzpah

Well-known member
HeMo,

Jo, det var väl lite drastiskt skrivit, men jag är faktiskt säker att de flesta förstår ju att jag överdrev lite. Jag borde istället ha skrivit:

Jag huggar mig heller i ögat med en slö och rostig gaffel än gynnar Espresso House.

Jag har jobbat där, blev anställd att jobba i den andra butiken på Skomakaregatan i Malmö, långt innan det blev McKaffe ('97). Jag kan tänka mig att det är något helt annat att jobba där nu, när det är en kedje, men då var det inte särskilt kul. Jo, ibland kunde det vara det, och arbetskamraterna var toppen (för det mesta), men så mycket attant var skit. Jag behöver inte gå in på det nu.

För mig, att vägra EH, handlar om personliga saker (och faktumet att alla deras butiker fullkomligt kryllar med fjortisar, och det är den åldern jag avskyr mest).
 

HeMo

Well-known member
HeMo,

Jo, det var väl lite drastiskt skrivit, men jag är faktiskt säker att de flesta förstår ju att jag överdrev lite. Jag borde istället ha skrivit:

Jag huggar mig heller i ögat med en slö och rostig gaffel än gynnar Espresso House.

Ha ha! :lol: Tror inte du behöver vara orolig för att någon missförstod överdriften.

Anledningen till mitt svar var att ditt inlägg kunde tolkas som att E H var ungefär det värsta man kan uppleva i kaffeväg och så behöver det inte vara.
 

Faktor

Well-known member
Nu måste jag påpeka ett grovt sakfel. Fjortis är ingen ålder, det är ett tillstånd. :)

Tack, då slapp jag reda ut det också :)

Ang. espresso house.
Personligen har jag aldrig fått en bra kopp kaffe där, men så har jag heller aldrig blivit serverad av Emma Andersson.

Det som man ser oftast på Espresso House är tyvärr nonchalanta 20-åriga tjejer som inte visar det minsta intresse för vad de gör, och det märks också i koppen.

De gånger jag köper kaffe där är när jag har haft väldigt bråttom iväg. (Det råkar nämligen ligga en precis i närheten av mitt hem).
 

Natanael

Member
Tack, då slapp jag reda ut det också :)

Det som man ser oftast på Espresso House är tyvärr nonchalanta 20-åriga tjejer som inte visar det minsta intresse för vad de gör, och det märks också i koppen.

Amen! Det skulle man kunna säga är stereotypen för en barista på E H! Känns ganska taskigt, men oftast så är det så
 

wesaft

Well-known member
Restauranger/butiker som stängts under 2008 och belagts med förbud mot hantering av livsmedel:
Espresso House, Nils Ericsonsplatsen 4, Allv. hygieniska brister

Någon hade visst inte torkat av ångröret.
 

Heffa

Well-known member
Restauranger/butiker som stängts under 2008 och belagts med förbud mot hantering av livsmedel:
Espresso House, Nils Ericsonsplatsen 4, Allv. hygieniska brister

Oj, när skedde detta? Var kan jag läsa mer om det?

Med risk för att sticka ut hakan på det här forumet så kan jag ju berätta att jag (för det mesta) gillar latten på Espresso House, och det händer nog tre-fyra ggr i månaden att jag äter frukost på just Espresso House i Nils Ericsonsplatsen... :unsure:
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,717
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp