Home Barista Jam, Göteborg 8 feb

Matts

Active member
Förra året hade vi en Home Barista jam på Da Matteo i Viktoriapassagen, nu är det dags igen. Alla nördar o hemmabaristor är välkomna. Återkommer med program, men det finns kanske önskemål? Fredagen den 8:e Februari, funkar det?Då har Per kommit hem från Nicaragua och kan berätta om sin kafferesa dit. Efter kaffet dricker vi öl!
Denna kväll bjuder vi på!

Plats da Matteo Torrefazione Vallgatan 5
den 8:e feb kl 18.00
anmälan matts@damatteo.se
 

theseal

Kaffeterroristen
I am game!


Strålande initiativ! Hade göteborg legat närmare malmö hade jag varit på plats!

Vaffan, 28mil eller knappt två timmar i bil är väl inget för en kaffe-nerd att färdas för att frotera sig med likasinnade på ett så här förnämligt sätt? Skulle det vara så att berusning inträder så är jag säker på att det finns extrasängar bland gbg-maffian för att husera även den största malmö-invasion.

<-- tre extrasängar till förfogande.
 

roccster

Well-known member
Jag känner ju inte er, ni kanske rövar bort mig (ni lär iofs. lämna tillbaka mig ganska kvickt). Men visst sjutton låter det ball.
 

Matts

Active member
vad vill ni göra snacka, rosta, göra kaffe på la Marzocco, kanske vill ni prova en GS 3:a, sen kan man ha koppning av espresso eller klassisk brasiliansk. rena lekstuga kan det bli...
 
C

crema

Guest
tycker mest att det skall bli kul att träffa likasinnade. rosta har jag aldrig gjort skulle vara skoj att se hur det gick till. hinner man kyla ner det oxå så att man kan göra en shot i någon fin maskin skulle det vara kannon
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
rosta har jag aldrig gjort skulle vara skoj att se hur det gick till. hinner man kyla ner det oxå så att man kan göra en shot i någon fin maskin skulle det vara kannon

Rosta och kyla ner är snabbt gjort. Att dra en shot är också snabbt gjort, däremot inte så gott kanske. ;)

Det beror på att nyrostade kaffebönor bör få vila sig i 2-3 dagar innan man använder dem till espresso. Under tiden avger bönorna rätt mycket koldioxid och "mognar", smaken ändras/förbättras.

Drar man en shot dag 1 så får man en liten pinglande bismak, väntar man till dag 3 så är den bismaken borta.
 
C

crema

Guest
visste att kaffe avger koldioxid men visste inte att det skulle ge med sig så mycket smak. se där man lär sig något nytt varje dag :)
 

rhide

Well-known member
Vilken bra ide!

8e och 9e arrangerar jag ett stort 20års jubileum, så jag kan inte komma, tusan! Jag hade mer än gärna dykt upp annars, men det får bli nästa gång :(
 

wirre

Active member
Hade varit grymt kul att vara med! Tyvärr har mor och mormor gemensam födelsedags middag den 8 feb kl 18...
Ingen chans att en sådan här tillställning håller på in på små timmarna? Middagen är på 28 + så det är ju nära att sluta upp senare.
 

brengen

Well-known member
Ah så roligt det ska bli!

Själv känner jag mest att det ska bli roligt att träffa andra kaffeintresserade och kanske snappa upp lite tips och tricks från da Matteo-folket.

Fast det är klart att det vore roligt att kika på GS3an och kanske även rosten :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp