Eureka Mignon vs. Rancillo Rocky

Nu är det dags att byta kvarn! Min Innova/Ascaso är jättebra men lever om så in i h.....e.

Så vilken rekommenderas? Har lyssnat på Rocky: tyst och fin. Har inte sett eller hört Eurekan IRL, men den verkar ju vara av bra kvalitet och är snygg dessutom...

Tommy
 

Yirgacheffe

Well-known member
Skulle tro att du inte vinner något i malningskvalitet vid ett byte till någon av de kvarnar du nämner. Inovan må skramla runt en del, men den mal trotts allt väldigt bra.
 
Skulle tro att du inte vinner något i malningskvalitet vid ett byte till någon av de kvarnar du nämner. Inovan må skramla runt en del, men den mal trotts allt väldigt bra.

Nej jag tror inte heller det är någon skillnad i malningskvalitet. Jag är dock övertygad om att Arbetsskyddsstyrelsen aldrig skulle godkänna att man använde Innovan på en arbetsplats utan hörselskydd. Så det är mest för barnens skull... ...och grannarna:blush:
 

Yirgacheffe

Well-known member
Finns en tråd här på forumet där lupoo (tror jag det var) på ett högst vetenskapligt sätt (;)) mätte upp ljudnivån på olika kvarnar & enligt det testet så kanske du skulle ta en titt på en Anfim.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Finns ju alltid Mazzer Mini E, den är rätt tyst av sig (jämfört med Isomac Granmacchinino i alla fall). Men så kostar den ett par slantar till...
 
Tack för alla svar. Tycker att ljudnivån på Rockyn är helt OK (bara den inte är sämre på att mala än Innovan, men den verkar ju rätt populär här på forumet ialla fall).
Men är fortfarande nyfiken på Eurekan. Ingen som sett eller hört den ?

Tommy
 

Jocke

Active member
Har du köpt en Eureka än Tommy, vill ha en recension!? ;)

Ska också inhandla kvarn och väljer mellan:
Eureka Mignon
Anfim KS Self
Demoka M 207
Rancilio Rocky
Ascaso i-1
Compak K3

ööööh, alla kvarnar runt 3000kr med andra ord! :D
 
Har du köpt en Eureka än Tommy, vill ha en recension!? ;)

Ska också inhandla kvarn och väljer mellan:
Eureka Mignon
Anfim KS Self
Demoka M 207
Rancilio Rocky
Ascaso i-1
Compak K3

ööööh, alla kvarnar runt 3000kr med andra ord! :D

Nej, inte än. Pratade precis med Kaffegrossisten och de "trodde" Eurekan levde om mer än Rockyn, så det lutar nog mot den senare.

Jag skulle inte rekommendera Ascason – inte bara för att den lever om – bönbehållaren tenderar att spricka i botten och mals ner i kvarnen: Plastoccini:angry:

Tommy
 

Yirgacheffe

Well-known member
Klart att ni skall köpa Eurekan! Det har tassats runt den kvarnen länge nu och någon måste vara först på plan.
Det går säkert att få ett jättebra pris hos Grosshandlarn i utbyte mot löfte om en hyllningsrecension på riktigtkaffe.se;)
 

mrjohan

Well-known member
Compak K3 spelar i en annan liga än de övriga om man ser till tekniska data. Det vore dock kul om någon köper Eurekan. Den måste ju sättas på prov den med!!
 

Jocke

Active member
Compak K3 spelar i en annan liga än de övriga om man ser till tekniska data. Det vore dock kul om någon köper Eurekan. Den måste ju sättas på prov den med!!

Håller med, tyvärr fegade jag ur och köpte en K3. :blush:
Om Compak nu slutat skicka till Sverige så hade jag dock köpt Eurekan.
 

Leff

Active member
Jag väljer faktiskt mellan dessa kvarnar i dagsläget. Någon som har något nytt att komma med? Det lutar faktiskt åt Eurekan. Dels är den snyggare, dels verkar det som, efter några sökningar på nätet, att den faktiskt maler bättre än Rockyn.

Synpunkter. Någon mer än Shogun här på forumet som har en Eureka?
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp