Kaffekvarn till la Pavoni Europiccola

mikaelk

Member
Hej!

Jag har nyligen skaffat mig en la Pavoni Europiccola och är på väg att skaffa mig en kvarn! Efter att ha kollat runt lite så lutar det åt en Macap M4 (steglös).

Är det någon som har erfarenhet av denna kombination? Rekommenderas någon annan kvarn...?

Tacksam för svar!

Mikael
 

bchi

Well-known member
Jag har tyvärr inte provat den kvarnen men jag kör min Europiccola med Demoka M-203 och det fungerar ypperligt. Den du tittar på lär knappast vara sämre.
Jag tror steglöst är rätt när det gäller Europiccola, den är väldigt känslig för ändringar i malgraden.
 

mikaelk

Member
Nice, tack för svar!

Ok, då blir det definitivt en steglös variant. Har du några andra tips till en rookie på Europiccola?
 

bchi

Well-known member
Nice, tack för svar!

Ok, då blir det definitivt en steglös variant. Har du några andra tips till en rookie på Europiccola?

Jadu... mängder :cool:
Är du helt ny på den så räkna med att det tar lite tid innan du får ut en behaglig espresso. Men så småningom släpper det.
Är det en begagnad maskin du fått tag på? I så fall kan det vara lämpligt att gå igenom gummipackningar etc. Öppna gärna upp maskinen och se hur den är uppbyggd. Det är ganska rejäla doningar som håller även om du är lite hårdhänt.
Man lär sig sin maskin bättre på så sätt tycker jag.

Lite generella tips inför premiären kan väl vara:
Börja med att ställa in kvarnen på ganska finmalet. Det är svårt att veta från början förstås och chansen att du prickar rätt direkt är väl tyvärr obefintlig. :cool:
Maskinen fungerar bäst när den är ca 2/3 eller mer fylld med vatten. När nivån närmar sig mitten blir det inte lika bra.
Låt maskinen koka upp ett par gånger, ca 10 min, innan du sätter igång att fippla med kvarnen. Släpp sedan ut lite luft ur ångröret för att släppa ut det "falska tryck" som av någon anledning uppkommit (tydligen inte på alla modeller).
Efter att du satt i hållaren så kan det vara bra att dra upp spaken till ungefär mitten, hålla den där några sek och sedan släppa ner den igen. Gör detta några gånger för att mjuka upp packningarna. Du känner nog när rörelsen börjar mjukna upp lite.
Dra sedan upp armen helt för att börja släppa in vatten, dra ner den tills du känner att det blir lite lite motstånd, dra upp den igen, vänta ca 10 sek och tryck sedan ner den helt.
Det är förstås mycket känsla i det hela och malningsgrad, tampning och "armtryck" måste stämma till nästan 100 %. En riktig tamper istället för plastsaken som följer med är ett måste.
När du fått ut din espresso så var försiktig när du tar av hållaren, det kan finnas lufttryck kvar där inne som gör att du får kaffe över hela köket. Vrid den sakta sakta så hör du om det börjar pysa lite.

Det finns förmodligen spaltmeter att skriva om förfarandet men fråga gärna om det är något specifikt du undrar över!
 

bchi

Well-known member
Ett till tips förresten!
Pavonin har ju ingen koppvärmare.
De metoder jag har använt mig av för att värma koppar är att blåsa på i ångröret in i koppen tills den blir varm eller att helt enkelt låta det rinna varmvatten från kranen en stund.
Den första metoden fungerar ok med tunnare glas eller koppar. Med tjockare tar det lite för lång tid. Den andra metoden är ju lite omständig. Båda innebär ett torkande av kopparna efteråt.

För ett par månader sedan kom jag på följande briljanta idé. Enkel och effektiv!
Låt dem inte ligga för länge bara, de blir lätt lite för varma.

Admin varnar! Inga blöta koppar på brödrosten! /Molarin
 

Bilagor

  • Bild124.jpg
    Bild124.jpg
    36.2 KB · Visningar: 38

marran

Well-known member
Jag vet inte hur det är med den nya modellen som har pressostat och såna moderniteter, men på min gamla hederliga där den ställer trycket helt enkelt genom att släppa ut överflödet genom övertrycksventilen (den stora runda cylindern som sticker snett upp från kokaren med ett litet rör ner mot spillbrickan) hänger jag helt enkelt koppen på där, eftersom den fylls med ånga underifrån så värms den jättefort och smidigt, en illy.kopp tar kanske 10s
 

bchi

Well-known member
Jag vet inte hur det är med den nya modellen som har pressostat och såna moderniteter, men på min gamla hederliga där den ställer trycket helt enkelt genom att släppa ut överflödet genom övertrycksventilen (den stora runda cylindern som sticker snett upp från kokaren med ett litet rör ner mot spillbrickan) hänger jag helt enkelt koppen på där, eftersom den fylls med ånga underifrån så värms den jättefort och smidigt, en illy.kopp tar kanske 10s

Moderniteter? :cool: Min maskin är väl runt 15 år gammal och har pressostat. Det pyser iofs ändå en del därifrån men nog inte tillräckligt för att värma en kopp.
Lite OT, men kokar din maskin hela tiden alltså? Den måste bli hiskeligt varm efter ett tag.
 

marran

Well-known member
Jo :)
jag kör så den är varm, sen bryter jag strömmen och sen gör jag kaffe.
Sen låter jag den vara avstängd och upprepar proceduren nästa gång jag ska göra kaffe
 

mikaelk

Member
Nu har jag provat min kvarn och kört några försök med La Pavonin... Första malningarna gjorde mig galen. Det blev alldeles för grovt och jag var ivrig med att komma igång, så jag provade ändå... Vattnet bara rann igenom. :-(

När jag hade vridit till ett fint läge (250g billigt espressokaffe senare) som verkade bra, gjorde jag min andra shot och tro det eller ej, men en tjock vackert gyllenbrun crema uppenbarade sig! Jag trodde inte det var sant, men det var det! Jag använde mig faktiskt av den där lilla plastbiten till tamper som följde med maskinen.

Creman var där, tid 20 sek - och så smakade det mycket bra - tyder väl på ett bra resultat? :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp