Vilket rosteri gillar du bäst?

Vilket rosteri gillar du bäst?

  • News

    Röster: 8 4.2%
  • Åre kafferosteri

    Röster: 4 2.1%
  • Gevalia

    Röster: 3 1.6%
  • Johan & Nyström

    Röster: 85 44.5%
  • David Haugaard

    Röster: 19 9.9%
  • Löfbergs Lila

    Röster: 2 1.0%
  • Kahls

    Röster: 7 3.7%
  • daMatteo

    Röster: 10 5.2%
  • Bergstrands

    Röster: 6 3.1%
  • Koppi

    Röster: 6 3.1%
  • Zoegas

    Röster: 11 5.8%
  • Lilla kafferosteriet

    Röster: 7 3.7%
  • Annat, som Admin glömt

    Röster: 23 12.0%

  • Totala väljare
    191

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Sedan är det ju så att "de stora" har mer pengar att tjäna in på att spä ut kaffet med billigare bönor. (med stora menar jag de riktigt stora)

Jag menar... om man rostar 100 ton om året och byter ut 5% av bönorna till en billigare sort så blir det ne hel del pengar i årets slut. Jämfört med om man rostar 1 ton om året och byter ut 5% av bönorna till en billigare sort (det blir inte lika mycket man tjänar in i reda pengar).

Nu är den jämförelsen lite haltande, men ju större volymerna är desto mer kan man spara in på små ändringar i råvarupris/kvalitet i alla fall.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Själv tycker jag att J&N:s betydelse för kaffet i Sverige inte kan överskattas. Sedan de startade för bara tre år sedan så har hela svenska kaffescenen förändrats. Visst fanns det gott kaffe förut och visst finns det fler som levererar kaffe av högsta klass, men det J&N gör och har gjort är väl främst att göra specialkaffet tillgängligt. Idag kan jag promenera fem minuter från min dörr till en lokal delikatessbutik och köpa kaffe som rostats veckan innan. Jag kan dessutom genom dem få tag på allt övrigt som ingår i J&N:s sortiment, exv gröna bönor för att rosta själv.
Detta skulle inte varit tänkbart för ett gäng år sedan & det är just det som är så fint.
 
A

Anders76

Guest
ja, Massivo, det blev ju lite "rolig" diskussion när J&N blev kallade för stora av en del här...... Jo, men att Torkel skulle vara i Karlstad och lära Löfbergs och göra kaffe låter jag vara osagt:blush: Däremot har ju faktiskt Löfbergs lagt pengar och andra resurser på specialkaffeevent, och det skall ju vi inte klanka på dem för .


Inte många år sedan "Loket" snurrade hjulen på Bingolotto....Så fräcka var värmläningarna då......

Bra och intressanta tankar om J&Ns entré i kaffesverige av mannen från Nacka ovan
 

Massiv

Massivo utan o
...kanske har missförstått det där med Torkel,men han har väl konsultat dom lite har jag läst någonstans....tror ja :)
Men galet sant är det Yirga skrev om J&N.....
 

Molarin

Well-known member
Torkel är sedan i höstas anställd på Löfbergs lila som ansvarig för utbildningar och specialkaffesortimentet.

Loket ledde Bingolotto där man kunde vinna kaffe från Löfbergs lila och ett värmlandsäventyr. Vad nu det har med saken att göra...
 

treefinger

Well-known member
Själv tycker jag att J&N:s betydelse för kaffet i Sverige inte kan överskattas. Sedan de startade för bara tre år sedan så har hela svenska kaffescenen förändrats. Visst fanns det gott kaffe förut och visst finns det fler som levererar kaffe av högsta klass, men det J&N gör och har gjort är väl främst att göra specialkaffet tillgängligt. Idag kan jag promenera fem minuter från min dörr till en lokal delikatessbutik och köpa kaffe som rostats veckan innan. Jag kan dessutom genom dem få tag på allt övrigt som ingår i J&N:s sortiment, exv gröna bönor för att rosta själv.
Detta skulle inte varit tänkbart för ett gäng år sedan & det är just det som är så fint.

amen!
 

mag

Well-known member
Själv tycker jag att J&N:s betydelse för kaffet i Sverige inte kan överskattas. Sedan de startade för bara tre år sedan så har hela svenska kaffescenen förändrats. Visst fanns det gott kaffe förut och visst finns det fler som levererar kaffe av högsta klass, men det J&N gör och har gjort är väl främst att göra specialkaffet tillgängligt. Idag kan jag promenera fem minuter från min dörr till en lokal delikatessbutik och köpa kaffe som rostats veckan innan. Jag kan dessutom genom dem få tag på allt övrigt som ingår i J&N:s sortiment, exv gröna bönor för att rosta själv.
Detta skulle inte varit tänkbart för ett gäng år sedan & det är just det som är så fint.

Skulle jag svara på frågan utifrån denna aspekt är det ingen tvekan om vem som skulle fått alla röster jag någonsin kan lägga. J&N for president! Och bra inlägg, yirga!
Men skulle jag svara utifrån de bästa kopparna jag druckit så är inte alla dem gjorda på J&Ns bönor. De håller otvivelaktligen en hög nivå, speciellt i singel-kategorin, och kommer förhoppningsvis att så fortsätta trots att de växer. Däremot är jag inte lika övertygad om att alla deras blandningar tål samma hårda granskning, men det har ju förstås också med den delade smaken att göra. Det viktigaste är tillgängligheten och den nästan folkbildande effekt som det kan få eller delvis redan har fått.
 

blomkål

Active member
Jag har för mig att Löfbergs kom tvåa i espressokategorin i NBC i höstas, långt före många av mikrorosterierna. Antagligen var det någon specialblandning, hopkokad av Torkel och långt utom räckhåll för oss konsumenter. Att jätten från Värmland kunde styra upp kvalitetskaffe, kunde jag ändå inte tro.

Att J&N är superviktiga på den svenska kaffescenen kan jag bara hålla med om, de visar att kvalitativt ursprungskaffe inte enbart behöver vara en angelägenhet för en liten konnässörelit som hänger på nördiga forum.
 

treefinger

Well-known member
Jag har för mig att Löfbergs kom tvåa i espressokategorin i NBC i höstas, långt före många av mikrorosterierna. Antagligen var det någon specialblandning, hopkokad av Torkel och långt utom räckhåll för oss konsumenter. Att jätten från Värmland kunde styra upp kvalitetskaffe, kunde jag ändå inte tro.
Intressant helt klart. Men innan man drar för stora växlar på det där vore det spännande om man kunde få reda på lite mer om det tävlingsmomentet, regler, förutsättningar, vilka som deltog, med vilka blandningar eller singlar osv..
 
A

Anders76

Guest
Torkel är sedan i höstas anställd på Löfbergs lila som ansvarig för utbildningar och specialkaffesortimentet.

Loket ledde Bingolotto där man kunde vinna kaffe från Löfbergs lila och ett värmlandsäventyr. Vad nu det har med saken att göra...


Menar att Löfbergs kaffe var ett riktigt "bonnkaffe" för ett par år sedan, och har numera en barista cupvinnare som specialkaffeansvarig...Utvecklingen hos "jättarna" går ju framåt...!
 

blomkål

Active member
Jag tror att tävlingen genomfördes så att rosterierna fick skicka in en bryggblandning och en espressoblandning var som sedan bryggdes av de tävlande lagen och provsmakades blint av publiken som fick rösta. Jag tror inte att det fanns några restriktioner huruvida det skulle vara en blandning eller singelböna. Resultatet fick i alla fall mig att höja en aning på ögonbrynen.
 

Dalena

New member
Hej hej!

Alla talar väldigt gott om J&N...var finns J&N o köpa???
Testa gärna på nåt nytt:)

Några tips för en nybörjare?:blush:

Tack på förhand!!!
 

Dalena

New member
Tack för ditt svar...Är det någon speciell blandning?Fungera de bra i automat-maskin? du rekommendera? Nåt annat än J&N...?

Tack igen :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp