Hahaha, kul historia! Vilken tur att de inte drog iväg med honom till Guantanamo...![]()
![]()
Hahaha, kul historia! Vilken tur att de inte drog iväg med honom till Guantanamo...![]()
![]()
Dyrt kaffe är ett billigt nöje.
Det har vi inte sett än...
Kul historia, med cliffhangers och allt BTW!
Den främsta egenskapen hos fantastiska kaffen, är att de är färska!
www.gokaffe.se
Funderar på om inte Guatemala + Dominikanska + Monsoon gör sig bra som en sälklubba (ett annat namn för en god icke-syrlig arabica mix)?
Men originalet var bra det med. Det är det som är så kul med att rosta själv, man kan pula och testa med olika blandningar... halva nöjet nästan!
Den bästa mängden jag får till att rosta per gång är 275 gram (med Genecafén). 250 gram blir bra men är för lite, 300 gram fungerar men blir inte lika jämnt i färg/rostningsgrad. (alla vikter före rostning) Så för att koka ihop ett ½-kg måste jag rosta två gånger... fan man blir sugen på en som klarar större mängder helt klart. Som det är nu får man rosta ofta...
Visst skulle jag kunna rosta ihop en sväng av något åt dig, frågan är vad? Originalet, "The Avenger" eller något annat?
PS. Eller ännu bättre, prova att rosta själv och bli biten... Alla kaffenördar förtjänar att rosta kaffe, helst med en kafferost.
Tycker den är lika nödvändig som en bra kvarn. (nästan i alla fall...)
Jag har rostat i både ugn och popcornmaskin, och visst är det kul, men förmodligen blir det bättre resultat i din utrustning som är avsett för det. Dessutom har jag inga av de sorterna som ingår i Sälen hemma. Jag blev ju egentligen mest sugen på att prova Sälen, så det är ju originalet jag vill ha. ½ kg drog jag bara till med. 275g funkar också.
Jag har dock inte vägarna förbi Uppsala. Rör du dig något i Stockholm? Annars får vi ta till postmästarn. :/
Leva och veva
Yee got PM, mister!
(snart i alla fall, måste skumma igenom ett par anra trådar först...)
Jag har rostat en variant på sälen. Hade ingen Monsoon så jag bytte ut de 20% mot en del robusta och en del Colombiansk Excelso och måste säga att denna rostning är den godaste jag fått till under min ca 2 ½ månader långa rostningskarriär.
Tyckte att kaffet blev runt och välbalanserat men ändå inte tråkigt. Kommer nog att köra med denna blandning ett tag, jag tror att jag rostat lite för mesigt för att få ut det bästa av blandningen.
Ah, kul att höra!
Upps, kom på att jag har en liten beställning till johey också... måste rosta idag tror jag.![]()
Ta hand om det när andan faller på. Det ska vara rostat med lust snarare än ångest. Annars vill jag inte ha det.![]()
Leva och veva
Följ oss!