En ny blandning: Sälen.

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har för tillfället en riktigt trevlig ny bönmix i kvarnen: "Sälen"

40% Brasilian Santos.
40% Dominikanska Republiken Juncalito.
20% Indian Monsooned Malabar.

Rostat till 2:a crack ungefär, blandade bönorna före rostningen.
Jag är rätt värdelös på att beskriva smaker med ord, men gott är det!

Den som har bönorna hemma kan ju rosta sig en batch... :cool:
 

theseal

Kaffeterroristen
ooooh.... låter spännande.. Hur bär man sig åt för att komma över en mindre mängd för sampling?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tjaa, man får väl köpa sig en Diedrich rostare, och en jutesäck av vardera bönsort och sätta igång och rosta... ;)

(eller så får man utnyttja andra som redan har en rost)


 

Chilhuacle

Well-known member
Har för tillfället en riktigt trevlig ny bönmix i kvarnen: "Sälen"

Den som har bönorna hemma kan ju rosta sig en batch... :cool:

Tack för tipset! Bönorna ligger redan rostade i burkar, bara att blanda och smaka ! :)
..om det nu inte var så att jag hade ådragit mig ett elakartat virus som raderat allt vad smak och luktsinne heter. "fult ord på f" dagis :mad:

Nåja. Får prova senare..kan ju alltid utvärdera extraktionsegenskaper och testa malning.
 
Intressant! Brasiliansk santos är ju alltid en bra bas, och monsoonen ger säkert en spännande touch. Men det måste bli ett väldigt runt kaffe, inte så mycket syrlighet?
 

plind

Well-known member
Låter gott det där:) Vad har Juncaliton för karaktär?

Själv har jag kört ett tag nu på 2 delar Santos och 1 del vardera av Monsoon M.,Kenya och Sumatra Lintong.
Runt och fylligt plus lite syra från Kenyan:coffee:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Låter gott det där:) Vad har Juncaliton för karaktär?

Som sagt, jag är rätt värdelös på att beskriva smaker, ska vi tro på Gokaffe så är det:

"Det här är ett riktigt trevligt kaffe, det som gör det speciellt är att det har en ton av mörk choklad i eftersmaken. Annars går det åt det lite lättare centralamerikanska karaktären med en lite örtig och citrusliknande arom. Det här kaffet ska rostas ganska mörkt för att få fram chokladtonen i eftersmaken, du hittar rätt om du rostar bönorna cirka Full City/Full City+, prova dig fram!
(Kvantiteten är i kilo då du beställer)
Tips:
Det här kaffet är egentligen komplett som det är. Mycket fin som espresso. Tycker man dock att de centralamerikanska kaffesorterna är för tunna i smaken kan man blanda i en del Brasiliansk Santos för att få mer kropp.
Detaljer om kaffet:
071214: Detta är ett estate kaffe från Karoma Estate som är ett familjeägt företag. Skörden 2007.
Google Earth: Juncalito.kmz "

Hah, kul med Google Earth länken! En riktigt bra digital närbild från ett gäng satelliter på det bara, så man kan se de olika byggnaderna och folket som jobbar på plantagen, så...



Såg faktiskt inte tipset om "en del Santos" innan jag letade efter citatet till det här inlägget... känns mindre som ett eget recept nu...



Fast Monsoonen som ger en edge är i alla fall mitt påhitt!:coffee:
En dubbel "säl" med en skvätt mjölk i... smakar smaskens. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
En bättre sälklubba?

Humm, humm. Inte kommer man längre än till nästa rostning innan man stöter på en ännu bättre säl-mix med 100% arabica (tror jag).

Tänkte prova mig på ytterligare en omgång Guatemala San Lucas Atitlan SHB (förra gången fick jag skäll av frugan, hon gillade inte det jag kokade ihop som innehöll Guatemalabönor tidigare).

Recept för "Sälen II, The Avenger"

75%
Guatemala San Lucas Atitlan SHB
25% Indian Monsooned Malabar

Ska tilläggas att jag fick skäll av frugan även den här gången, Guatemala är inget för hennes smaklökar (kan iofs bero på att hennes extraktion blev lite ehrrmm för lång... eftersom jag pulade med annat i köket, men det hon inte vet lider hon inte av. Tänkte jag.:unsure:).

Info om Guatemala bönor (kopierat från www.gokaffe.se ):
Det här är ett mycket balanserat kaffe, kan med fördel drickas som single. Kaffet är lent och inte så utpräglat syrligt och friskt som många andra centralamerikanska sorter, det märks dock naturligtvis att det ändå är en god centralamerikan. Det är ett utmärkt kaffe för såväl presskaffe som mild och mjuk espresso.

Kaffet odlas i bergen kring byn/staden San Lucas i Guatemala som ligger på den östra kanten till sjön Atitlán. Kaffet har där ovanligt goda förhållanden att bli gott, bra klimat och hög höjd gör att bönorna utvecklas långsamt och blir hårda (likamed bra) därav SHB klassningen (Strictly Hard Beans).

En av de stora svenska kaffedrakarnas ("fienden") chefsrostare ansåg att Antigua från Guatemala var det bästa kaffet i världen. Det här är en Antiguadödare, särskilt årgång 2007 som denna är, dessutom till ett mycket fördelaktigare pris än Antiguan.

Google Earth: San_Lucas_Toliman.kmz
Återigen, kul med Google Earth länken! :D

:coffee:
 

theseal

Kaffeterroristen
Menvaffan skall jag behöva göra för att få lägga vantarna på ett kg av detta då??? Sitter ju här och studsar!!! Är i uppsala torsdag fredag nästa vecka, funderar på om jag inte skall ta med vår nya vän "hahaha" med den sköna avataren och åka förbi?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tja, mig veterligen ska jag inte göra något speciellt tors-fre... Om det inte ploppar upp något så är det väl bara att dyka över så rostar vi en omgång.

:cool:

EDIT: Ha, såg just att du har blivit upgraderad till "Kaffeterroristen" :D
 

Essenzatjejen

Well-known member
Jaaa det är kul :D

Men ni skulle allt bra vilja veta hur namnet kom fram...

Fast ni verkar ju ha accepterat det väl...

Ni vet ju vad man säger: if the shoe fits...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp