Malningsgrad till Gaggia Classic

calle81

Member
Hej!

Igår gick jag till kaffeaffären i solna centrum för att köpa kaffe til min gaggia Classic. Väl där pratade jag med farbrorn som jobbade där och han rekomenderade sin egna bönblandning solna royal. Jag berättade för honom att jag hade en Gaaggia Classic och då sa han att jag alltid ska säga det pga att man behöver mala bönorna finare än till andra maskiner med den. Väl hemma doserade jag och tampade med ca 15 kg tryck. När jag sedan skulle göra espresson tog sig inte vattnet igenom kaffet. Inte en enda droppe. Jag började om och tampade mycket lösare och då började det droppa lite lite grann efter ett tag :unsure:.

Är kaffet för finmalet eller vad tror ni är problemet? Jag har tidigare bara kört med Illy-espresso och det har fungerat bra.
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Jag upplevde liknande på min morsas Gaggia Classic med finmalet kaffe. Dock så väntade jag med att stänga av. Efter ca 15-20 sek började det sippra fram och kaffet som droppade fram var mycket gott.

Jag blandade med lite grövre malet kaffe (fifty fifty)och lättare tampning och då började det rinna genom efter ca 6 sek.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp