Mjölktermometer - total förvirring

Musicman

Well-known member
Hej,

Nu är jag helt förvirrad - har haft en mjölktermometer som hjälpt mig genom mitt första år (snart) som amatörskummare. Dock började den visa först från 30 grader så jag beställde en från kaffemaskinen`.se (som påstår att den är kalibrerbar, dock följde ingen beskrivning med) för att möjligen få än mer exakthet men när jag nu jämför mjölktemperaturen med en tredje digital (kött) termometer visar det på följande resultat:

Min gamla analoga: 65 grader

Min nya analoga: 45 grader

Min digitala termometer: 57 grader

Hur sjutton skall jag tolka det här?:(

Någon som kan hjälpa mig så att jag hamnar rätt? Jag vill ju kunna lita på tekniken..:cool:

Cheers,

Johannes

P.S När jag skummade mjölken till 65 grader enligt min nya analoga smakade INTE cappun speciellt bra kan jag intyga...D.S
 

RedTop

Member
Hur långt går skalan?

Går den till 100 grader på alla så testa dem genom att mäta i en kastrull med kokande vatten, så ser du vilka som visar fel och ungefär hur mycket.

/RedTop
 

Musicman

Well-known member
Tack för tipsen

Hej,

Jag provade att mäta i kokande vatten och följande resultat blev det:

Min gamla analoga nådde 100 grader först och lite tidigare än kokpunkten.

Därefter kom den digitala som stod och stampade på 93 grader när vattnet kokade. Sist den nyinköpta som aldrig gick över 90 grader. Jag håller med dig Kaffegalningen - Man blir ju besviken...:(

Musicman
 
Hej,

Jag provade att mäta i kokande vatten och följande resultat blev det:

Min gamla analoga nådde 100 grader först och lite tidigare än kokpunkten.

Därefter kom den digitala som stod och stampade på 93 grader när vattnet kokade. Sist den nyinköpta som aldrig gick över 90 grader.

Hej Musicman
Med lite googlande dök något upp; tror att du har gjort absolut rätt - utan att kalibrera den nya thermometern. Se här - alltså, på www.espressowarehouse.com om länken inte fungerar. Kanske hjälper?
Cheers
JC
 

Musicman

Well-known member
Tack Mikrobubblor för länken - skall testa och jobba med skruven på termometern. Borde vara en bra lösning!

Musicman
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,717
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp