Lite tempmätningar...

RedTop

Member
I veckan fick jag äntligen min Vibiemme Domobar som jag köpt begegnad. Skicket lämnade tyvärr en del i övrigt att önska, men det tar jag i en separat tråd.

Som jag skrev i fredags i en annan tråd som behandlade bryggtemperaturer, så lånade jag hem en en logger och tre termoelement från jobbet och har gjort en första mätning på maskinen för att se att termostaten inte är helt fel inställd.

Mätpunkterna var följande:
Gruppledning - på ledningen från kokaren till gruppen
Kokare - nere i hålet i kokaren där termostatens givare är nerkörd
Grupphuvud - uppe och mitt på grupphuvudet

Se bifogad fil för en grafisk presentation!!!
(Det är lite skräp i slutet på mätningen på gula kurvan beroende på att jag var där och pillade på givaren. Det kan man bortse ifrån.)

Jag gör följande observationer:
* Temperaturen på grupphuvudet är stabil inom ca 1 grad efter 20 minuter från påslag
* Temperaturen på framledningen till gruppen varierar mellan ca 90 grader och 125 grader. Ganska stor hysteres på termostaten tycker jag.
* Cykeltiden på termostaten är ca 10 minuter

Just nu är maskinen demonterad för rengöring, men mer mätningar kommer. Då också vid extrahering.

Kommentera gärna! :)

/RedTop
 

Bilagor

  • Domobar - Mätning1 (Small).jpg
    Domobar - Mätning1 (Small).jpg
    17.6 KB · Visningar: 49

RedTop

Member
Väldigt långa cykler! På min maskin (BFC Junior) har jag en cykel på knappt 1,5 min.

Cykeltiden i sig är ju inte så intressant i sig. Den beror ju på hur stor kokaren är mm., men däremot är jag skeptisk till 35 graders hysteres (90 till 125 grader)! Blir ju en väldig skillnad om jag gör extraheringen precis innan termostaten slår till eller precis efter den slagit ifrån. Hur mycket brukar hysteresen vara?

Jag drar slutsatsen att termostaten är bytt på maskinen eftersom fabrikationsdatum på den är flera år senare än datumet på pumpen. Kan ju vara en olämplig termostat som sitter där!

/RedTop
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Cykeltiden i sig är ju inte så intressant i sig. Den beror ju på hur stor kokaren är mm., men däremot är jag skeptisk till 35 graders hysteres (90 till 125 grader)!

Vilket i sig hänger ihop med cykeltiden... ;)

Hade termostaten slagit på en liten dutt var 30:e sekud istället så borde temperaturen vara rätt så konstant.:cool:
 

iZappa

Well-known member
Typiske resultater for den type single-boiler-E61 maskiner. Termostater med alt for stort dødbånd. Samme problemer på Zaffiro.
 

RedTop

Member
Typiske resultater for den type single-boiler-E61 maskiner. Termostater med alt for stort dødbånd. Samme problemer på Zaffiro.


Fullt normalt alltså, men likväl inte bra!

Jag ser åt vilket håll det lutar. Jag räddade en Eurotherm PID regulator i en skrotlåda på jobbet, så det är väl bara att börja fundera på någon tyristorelektronik som klarar kokarens effekt... ;)

/RedTop
 

RedTop

Member
Fanns mer i skrotlådorna på jobbet än jag hade hoppats på.
Det här artar sig bra! :D

Och som vanligt: Killen i filmen är proffs så prova inte det här hemma! Man ska ha respekt för el! :lol:

17660435.jpg


/RedTop
 

iZappa

Well-known member
Samme her. Ikke noe galt med denne typen maskiner egentlig. Bare et fryktelig merkelig valg av termostater.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,694
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp