Någon som kan pid i Göteborg?

Budha

Well-known member
Tja,
Har köpt alla möjliga komponenter man kan behöva för att fixa en PID men jag saknar det absolut viktigaste, Kunskap!
Så nu undrar jag om det finns någon i göteborg som kan hjälpa mig att montera och fixa pid:en.

Apparaten är en Grimac Twenty.

A
 

theseal

Kaffeterroristen
hmmm, är inte twentyn en HX maskin? Det är väl riktigt snällt att säga att PID:a en HX maskin är en utmaning. Nån mer insatt kan säkert förklara mer.
 

Budha

Well-known member
Jo precis det är en hx maskin. Har läst lite artiklar om det ska vara värt att pid:a en hx eller inte och kom fram till att det är värt det . även om det är svårt så går det att göra med bra resultat osv. Har man dessutom gjort det innan så borde det gå hyffsat snabbt att göra det igen?!?
 

theseal

Kaffeterroristen
coool!!! Jag var "under the impression" att PID på HX var omöjligt.... Jag följer gärna detta arbete på nära håll, har själv en HX maskin som jag älskar, men jag skulle vilja kunna reglera temp lite mer noggrant.
 

wesaft

Well-known member
Jag vet inte hur man gör exakt, men kan hjälpa dig som mentalt stöd.
Sälen skulle bli överglad att se mig också :)
 

Yirgacheffe

Well-known member
Det här får ni ta & dokumentera ordentligt till oss alla. -Bilder, pdf:er & youtube. En riktig frossa i experimenterande med Budhas maskin:)
 

Budha

Well-known member
hehe.. experiment låter kul. Visst kör på det. Men är det någon med faktisk kunskap i hur man PID:ar en kaffemaskin? Theseal?
 

wesaft

Well-known member
Jag kan lura in dig i falsk trygghet, oroa dig inte.
Jag har läst reglerteknik och hunnit glömma bort allt ;)

Koppla ur pressostaten.
Välja mätningsställe, ovanpå kokaren eller en probe i.
koppla in ssr och pid, voila :)
 

Pac

Maskindoktorn
Jag kan vara med som teknisk hjälp.

Det blir lite som en blind höna som leder en annan. Jag har aldrig gjort en PID'ning på en kaffemaskin men har de prakriska kunskaperna och Tobbe_Ls mobilnummer :D
 

Budha

Well-known member
hehehe.. härligt PAC =) ska bara se när jag är ledig nästa gång, verkar dock bli tidigast den 19:e jan. Hur ser det ut för er?
 

Tobbe_L

Well-known member
Inget svårt att PIDa en hx;)
Sätt en måltemp på ca 120grader o låt autotuningen börja.
En snabb PT100 senstor monterad direkt i kokaren rekomenderas.
När jag hade min sensor i dykröret så blev systemet allt för långsamt.

Jag kör numer med både pressostat o PID inkopplade.
Men på min maskin går pressostaten via ett ssr så det var redan fixat.

Vinsten... humm liten....
Lite bättre tempstabilitet men det är allt.
Man får fortfarande flusha lika mycket.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vinsten... humm liten....
Lite bättre tempstabilitet men det är allt.
Man får fortfarande flusha lika mycket.

Jag har faktiskt svårt att riktigt förstå vitsen med att PID modda en HX apparat... Hur mycket man ska flusha beror fortfarande på hur länge sedan det var man tog en shot eller hur många man gjort på rad (hur varmt grupphuvudet är).

Ska någon monstermodda en HX så släng in en extra kokare som Ni Piddar istället, och en rotopump. ;):cool:
 

Budha

Well-known member
KG> tänk lite positivt istället, nu finns alla grejjer osv så nu är det lagom sent att se bakåt och tänka på varför det är onödigt. =) Vinsten är liten säger en del och det kan jag finna mig i utan problem. liten vinst är iaf en liten vinst. ;)
Tack för dom positiva tankarna förresten.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Rotopumpen och den extra kokaren, där har du positiva förslag. ;)
Ska bli kul att följa, om Ni dokumenterar det hela. :)

Hur ska man kunna mäta temperaturer på ett vettigt sätt? Jag tänker som jämförelse, för att få siffror på hur pass stor den lilla vinsten blir.

Kanske köra en flush på X antal sekunder och sedan dra några småflushanden som ska agera espresson, och dokumentera temperaturerna på dessa. Köra samma mätning före och efter PID, och se hur pass stabilare resultat det blir efter PID.

:coffee:
 

Tobbe_L

Well-known member
Rent prestandamässigt så tror jag inte PID behövs på en hx-maskin.
Temp. variationerna med PID jämfört med utan så kanske det skiljer några grader.
Med bara pressostaten så är det 2-3 grader som kokaren varierar under sin cykel. Med PID så är den stabil. Detta är alltså i vila inte när man gör kaffe.
Tempen ut ur grupphuvudet påverkas minimalt. Där är det flushing som gäller.
(Jo jag har både tempgivare i kokaren o i grupphuvudet ;) )

Men vi är ju nördar så varför skulle man inte PIDa :D
Det är ju kul....
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp