Rosta i wok

Efter ett mycket angenämt och lärorikt besök på kontra i köpenhamn fick jag med mig en påse gröna bönor hem att leka med. Efter att ha frågat lite om rostning visade dom mig en liten utställning med kaffebönor från olika tidsdelar av rostningen etc. Sen föreslog dom att rosta bönorna i en wok för att man då kunde röra om bönorna lättare och oftare. Har tidigare rostat ett fåtal gånger i ugn och då fått bråka med brandalarmet och samtidigt hålla koll på bönorna, lite väl mycket action:blush:. Resultatet har blivit ganska ojämt rostade bönor.
Så jag undrar om någon har någon erfarenhet av att rosta i wok eller stekpanna? och i såfall vilket gradtal ni haft, samt om det ryker utav bara den?
 

Chilhuacle

Well-known member
Rostar ju egentligen i ugn, men det skulle vara kul att testa nåt annat. Så det får väl bli wok/stekpanna nästa gång jag rostar hemma. Får bara se till att göra rent gjutjärnet ordentligt först.
 

knasper

Well-known member
Tidigare stekpannerostare, numer iRoast2 anmäler sig. Stekpanna har fördelar: under fläkt, billig utrustning, lång- eller kortrostning väljer du själv. Stekpanna har nackdelar: svårt att få jämn rostning (trots nogsam omrörning), lät att dra på för hög temp, lång- eller kortrostning väljer du inte själv.

Klart alla skall testa, utrustningen har väl de flesta. Jag körde gjutjärnspanna och det kan nog vara sämre ur värmeregleringssynpunkt. En tunn wok satt på mellanvärme och med omrörning från start kanske blir rätt?
 

Chilhuacle

Well-known member
Testade wokrostning idag, det blev en minst sagt annorlunda upplevelse. Skulle nog inte ha gjort det medan ungarna var uppe.

Jämnheten i rostningen blev kanske inte på topp, + att det tog lite lång tid. Ska testa igen bara för att se om jag kan få bättre resultat.

Än så länge är det väldigt lite som får mig att vilja fortsätta rosta på det här sättet. Nackdelar som jag upplevde det jämfört med ugnsrostning var.

1. Det tog förhållandevis lång tid (kan justeras naturligtvis)
2. Traaaaaaaaaaadigt att röra om nästan hela tiden, (det finns annat att göra i köket också)
3. "Fääärdig", samt "lilleman busar" ledde till ett gäng brända bönor.
4. Förhållandevis liten mängd färdiga bönor.
5. Ojämn rostning jämfört med ugn
6. Kan bara rosta en sorts bönor i taget (jag rostar aldrig blandningar)
7. Svårt att kyla, rensa eller hälla upp andra batcher samtidigt (eller laga mat).

Fördelar:

1. Ugnen ledig
2. Kanske lite mindre rök, men det kan bero på den mindre bönmängden.

Men min summering är hittills: oändligt mycket mera opraktiskt och ojämnare resultat än ugn.:(


Vi får se hur det känns efter nästa gång (det får vänta till nästa vecka), skam den som ger sig.:)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kanske ingenting att ge sig på om man har en el-ugn?
Men någon med gasugn kanske skulle ge det ett försök (när man råkar ha ett gäng barnledig tid då, förstås...).

Well done, pionjär!:coffee:
 

Chilhuacle

Well-known member
Njae, ser inte så ut nu, men man behöver alltid reda ut en del svagheter på vägen med nya metoder innan man kan se styrkorna, därför fortsätter jag att testa wokrostning en tid framåt (på kvällstid). :)

Teoretiskt kan det nog bli ganska effektivt om man har flera pannor/wokar som man kan röra om i samtidigt. En springande punkt är i så fall att det behövs en kylare dit man bara kan snabbkyla och få undan bönorna efter hand. Den måste kunna hantera de brända silverhinnorna och gärna separera bort dem. Dammsugare och plåtburkar kräver för mycket uppmärksamhet.

Måste nog börja tillverka bönkylare nu (läste ditt första kylarförsök KG, verkade vara kul även om elsidan inte verkar vara din grej;))

Men ffa vill jag nu få till lite jämnare rostning, om resultatet blir dåligt så hjälper inte all effektivitet i världen...
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp