Denna eviga väntan...

AA

Skottjägare
Nu kommer jag låta lite gnällig men det har jag all rätt att göra ;)

Jag väntar på att min migrän skall släppa, min bihåleinflammation som suttit i sedan 22:e skall ge vika, min smak skall komma tillbaks, min nya kvarn skall komma och att sambon skall släppa ut vår bebis som vi nu väntat på i 40 veckor och 6 dagar. Mycket väntan blir det.

Vad gör man då medans man väntar?
Givetvis sysselsätter man sig med kafferelaterat mek.

Jag kollar min maskins temperatur med jämna mellanrum och tänkte att det var dags för det idag igen. Inte för att den någonsin ändrats eller slått fel utan mest för att jag har lagt en "Mini-E" på prylarna som gör det möjligt.
Maskinen har stått oanvänd ett tag nu då mina smaklökar är bedövade så jag tänkte att jag startar upp henne och omsätter lite vatten i kokaren med hjälp av "lek". Jag startar upp henne och låter henne stå en timme med Scace2:an i gruppen och sen kör jag 4-5 testskott och kollar tempen. Alla testskotten låg nästan prick på inställd temp men då GS/3:an "bara" visar temp i 0.2C steg så när instrumentet visade 91.7C och maskinen 91.6C så bara måste man ju ändra offseten på maskinen 0.2C. Sagt och gjort och 4-5 nya skott med exakt samma resultat fast maskinen nu visade 91.8C när instrumentet visade 91.7C. Ingen nytta men jag klagade inte för jag slog ihjäl en timme.

När jag höll på att småmeka lite så tänkte jag att jag kanske skall justera ner pumptrycket. Av med sidan och ut i verkstan och hämta in verktyg. Fram med 2 fasta, 10 och 14, och slå på pumpen och justera ner från 9.0bar till 8.48bar (123PSI).
På med sidan igen och nu måste det testas med ett riktigt skott. Fram med bönor, oöppnad Night Driver rostad 18/12, och skulle hälla ner lite i halsen på kvarnen när jag ser massor av bönrester. Kvarnen måste rengöras. Ut med sladden, skruvar av skivorna och rengör dom med borste, rengör insidan med borste och tryckluft och avslutar med en dammsugning. Ner med bönorna i halsen och maler upp till dubbel i det nakna.
Startar pumpen och det droppar fram ca 30ml riktigt svartbrun crema! Läppjar glaset för att smaka detta förmodade fantastiska skott och mötas av en fantastisk munkänsla! Det känns (klyscha jag vet) som sirap jag dricker. Smaken? Noll och ingen. Anledning? Bihåleinflammation.
Har gör man ett skott som förmodligen hade gått till historien men som istället bara skall glömmas. Attans.

Efter skottet inser jag att kvällen skall ägnas åt mek och inte åt smak. Jag får en idé. Jag skall köra lite skott och mäta temp som jag in sin tur skall logga och skapa grafer på. Jag kör kör 6 skott på 40 sek som jag loggar. Jag tar loggern och går in till datorn och skall föra över mätningarna men nåt går snett. Jag råkar radera loggningarna innan jag fått över dom. Attans. Ledsen? Nä. Man skall ju ha nåt att hitta på i morrn med.

Jag biforar en bild på innanmätet på GS/3:an för dom som aldrig sett hur den ser ut invärtes.

Så mycket text om så lite. Ni som läst den har i alla fall fördrivit tiden en liten stund precis som jag gjort och det är jag i alla fall nöjd med.

Om nu bara bebisen hade behagat hoppa ut så man kan slappna av, bihåleinflammationen gett med sig så man får vara med på förlossningen, den där kvarnen komma så man kan få lite ordning på skotten, smaken komma tillbaks så jag kan smaka skillnaden i trycket och den dära h*lvetes migränen försvinna så man hade kunnat gå och lägga sig.....

:)

Ha de´

/AA
 

Bilagor

  • IMG_0155.jpg
    IMG_0155.jpg
    61.5 KB · Visningar: 81

alexanderruas

Well-known member
underbart och geekigt så det förslår.
så fort bebisen är född kommer du förstås inte ha så många kvällar (eller ens timmar) för dig själv så njut ordentligt av dina kvällar med din GS3 baby så länge det varar - med eller utan smaklökar!

;-)

alexander
 

Dogbert

Active member
Nu vet inte jag vilket temperaturmätande instrument AA använde men som en mer allmän kommentar till temperaturmätning gäller att ordinära digitala termometrar som man köper för någon/några hundringar har en absolutnoggrannhet på +-2 grader. Det beror på att spridningen i de ingående "mätande" komponenterna är ganska stor.

Dock så är +-2 grader lite av worst case så de flesta exemplaren är bättre än så.

Men lite bedrägri tycker jag ändå att det är när billiga inomhustermometrar visar temperatur med en decimal.

(Dock kan decimalen vara ok om man skall mäta temperaturskillnad).
 

AA

Skottjägare
Dataloggern som användes var en Omega HH506 och proben är en T-type som sitter i en Scace2.
Dataloggern är kalibrerad mot en annan logger som i sin tur varit ivägskickad på kalibrering. Den testades (senast igår) med kokande vatten med resultat 100.0C på displayen. Felmarginalen på dataloggern är +-0.3C på T-probar inom mätområdet.

Är mätningen 100%-ig? Förmodligen inte. Spelar det nån roll? Nä.
Så länge mitt instrument och min dispaly säger lika så är jag nöjd.

/AA

Ps. Tack för kommentarerna!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Är mätningen 100%-ig? Förmodligen inte. Spelar det nån roll? Nä.
Så länge mitt instrument och min dispaly säger lika så är jag nöjd.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga "Spelar det egentligen någon roll om GS3:an visar 1,5 grader fel?" Nä, inte så länge den håller felvisningen konstant och man kan justera temperaturen upp eller ner.

Vilka siffror det sedan är på displayen spelar i slutändan mindre roll, det är smaken i koppen och den stabila (och justerbara) temperaturen som är intressant.:cool:

Vad kör du med för pre-infusion på GS3:an? Jag är rätt säker på att man kan justera det.:)
 

AA

Skottjägare
Du har så klart rätt KG. Så längde det smakar smask i koppen så spelar resten ingen roll.

Preinfusionen har många parametrar som kan ställas. Jag har dock inte kommit till den sidan i manualen än ;)
Vet inte heller om det funkar om man inte har direktanslutning.
Får kolla på det när pappaledigheten börjar. Då får man ju 10 timmar över som normalt går till jobbet ;)

/AA
 

wesaft

Well-known member
Krya på dig AA!
Jag nominerar dig till månadesn inlägg, nu känns det väl lite bättre?
Synd att loggningen sket sig, men så är det ibland, blev inte Marvklass på det hela.
Du är en bra kaffenörd :)
 

alexanderruas

Well-known member
Får kolla på det när pappaledigheten börjar. Då får man ju 10 timmar över som normalt går till jobbet ;)

/AA

ho ho ho... jag kan höra dig om ett år "om man ändå hade lite tid för sig själv och sin GS3-bebis!".

en har hund innan de skaffar barn och får sedan dåligt samvete att de efter barnet föds inte har lika mkt tid för att ge hunden den kärlek den förtjänar... kan tänka mig att det skulle kunna bli så om man hade en GS3'a innan man fått ungar...

;-)

a
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Får kolla på det när pappaledigheten börjar. Då får man ju 10 timmar över som normalt går till jobbet ;)

/AA

Första barnet skulle jag tro...:lol: Om ett tag kommer du att ha GS/3:an som ett verktyg för att försöka hålla ögonen öppna under dygnets ljusa timmar, mörka timmar eller alla dygnets timmar.....;)

Lycka till med barnafödandet eller som jag brukar kalla det, var teknikers mardröm, ingen koll, ingen aning.

P.S. Antagligen det nördigaste inlägget jag läst men kul D.S.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,696
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp