Ett besök på R. Dalton Filadelfia Estate – Antigua Guatemala

AJ

Well-known member
Första finca besöket i Guatemala förlades i Antigua och på R. Daltons ”lilla” finca. Plantagen som grundades 1870 är ca 365 hektar stor och har även ett hotell och en bra restaurang/café. Numera är huvudkontoret dock i Houston, USA.
Fincan ligger jättemysigt med utsikt över Antiguas tre närliggande vulkaner. Guatemala har förövrigt 38 st vulkaner, flera aktiva.
dalton1.JPG

Restaurangen/cafét
dalton2.JPG

Deras kaffe (Filadelfia Estate Genuine Antigua) vann Cup of Excellence award, 2001 och 2002.
dalton3.JPG

Nästan allt kaffe i Guatemala växer i skugga. Positivt för kvalitén.
dalton3x.JPG

hotel1.jpg

Ingången till hotellet.
dalton5.jpg

Kaffe
dalton6.JPG

dalton7.JPG

Goda cappus och crepes (men riktigt fula koppar!) även om jag gillade deras espresso bättre. Kaffet funkar inte så bra med mjölk har jag upptäckt när vi kört det hemma.
Tyvärr var inte Jhonni González, Guatemalas representant i WBC 2005 där, utan det var en ung och ganska ny barista som jobbade.

https://www.rdaltoncoffee.com/

/AJ
 
Senast ändrad:

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kul! Fan att jag är lite avundsjuk på dig alltså...

När jag blir mångmiljardär ska jag resa runt till roliga kaffeplantage i en jordenrunt-resa. ;)
 

AJ

Well-known member
ja, verkligen trevligt med bilderna! Ser fram emot fler sådana inlägg från dig.

Tackar! Sitter faktiskt och går igenom bilderna från en liten utflykt till Fedecocaguas anläggningar. Fedecocagua (http://www.fedecocagua.org) är en kooperativ organisation, en av Guatemalas största kaffeexportörer och jobbar mkt med rättvisemärkt kaffe. De är tex Starbucks leverantör. Var där med min fru, hennes kaffereportage kommer förresten i SvD nästa söndag, N bilagan.
 

DUÅ-Lars

Active member
Vad roligt att se Alessandro!

Jag och min sambo var där i somras och jag har försökt hittat tiden att fixa en ordentlig postning i ämnet men det har varit fullt upp....;).Vi hade en riktigt trevlig guide och vi hade bara en korkad amerikanska i släptåg så det blev mkt kaffesnack och fotande.

Den trevligaste kaffedagen hade vi dock hos två små familjer i Costa Rica som hade byggt micromills och deras gästfrihet var outstanding. Jag ska ta mig tiden att fixa detta men vi har tankat ut alla bilder och min gamla bärbara dör nog om jag försöker men dy burk är på ingång:)

Fortsätt NJUT i värmen!
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp