Ang. HTPC

roccster

Well-known member
Nu till saker som verkligen är viktiga, HTPC. Hur klarar man sig utan? Svar: det gör man inte.

Då jag (som tydligen flera här inne) har detta intresse så vill jag bara tipsa er som är i tagen att skapa en HTPC om att kolla in Mediaportal: http://www.team-mediaportal.com/

Säkert en gammal nyhet för många. Jag har kört Mediaportal i drygt ett år och den är riktigt bra. Givetvis blir det mer meck med en applikation som utvecklas på frivillig basis, till skillnad från MS Media Center. Men detta är något jag gillar. Det ger mig mer möjligheter att skräddarsy funktionen och inte bli låst till MS utvecklare.

Jag hoppas att inte denna tråden är för långt borta från ämnet. Att avnjuta en kaffe framför ett avsnitt av någon av mina favoritserier är det som gör min dag. :)

Säg till om ni vill veta mer :blush:
 

GLC

Well-known member
Ja, trevlig tråd. Jag har kört Media Center i några månader men gick häromdagen över till Media Portal, vilken skillnad - vilken dröm! Underbart med inställningsmöjligheter!
 

theseal

Kaffeterroristen
chippat XBOX med XBMC, 5.1, DD, 720P, under 1500kr, modda fläkten och stäng av hårddisken och strömma från nätverket istället så håller den flabben också.

http://www.xboxmediacenter.com/

Det bästa är att man inte behöver zippa upp img filen för att spela DVD-R:en, nämde jag att man kan styra den via ett www-interface?

Nackdelen är att 733MHz prollen inte orkar med att avkoda .x264 filer eller skickar HDMI på nåt bra sätt, så det blir vä TYVÄRR byte till en snordyr HTPC när man skaffar sån mårdärn platt tv med HD-capabilities.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag valde att inte välja något.

Något mediecenter-interface alltså, varken microsofts eller andra. Varför?

1- Det finns ingen anledning att ha ett "mediecenter-interface".
2- Jag vill inte bli låst av microsoft och dess begränsningar.
3- Jag vill inte pilla och peta på updateringar, mecka och försöka få allt att fungera, jag vill att det bara ska fungera utan pill.

Sååå, vad gör jag då? Jo:

Jag har ett tangentbord, en mus, och operativsystemet. Det räcker.

Mus: http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/mice/devices/3443
Tangentbord: http://www.logitech.com/index.cfm/keyboards/keyboards/&cl=se,sv

Musen är perfekt, den kan man hålla i handen när man sitter i soffan och styra runt, stänga applikationer och starta nya. (jag har genvägar på skrivbordet till allt som behövs).

Tangentbordet är perfekt, man kan surfa, skriva och använda den lilla plattan till mus när man tangentbordar (då får luftmusen snällt vänta på sin tur).

Jo, jag har en fjärrkontroll också, men den använder jag aldrig (bara frugan som använder den till att zappa mellan TV kanalerna, jag zappar aldrig. Jag bara väljer vilken kanal jag vill se på istället).

På skrivbordet har jag genvägar till:

DVBViever - För att se på TV.
Theatertek - För att se på filmer, med FFDShow filtrering för uppskalning, mm.
Firefox - För att surfa.
Winamp - För att lyssna på musik.
Photoshop Albums - För att se på bilder.

Dessa kan jag lekande lätt styra mig fram till med MX Air från soffan, starta valfri applikation och bara njuta. Vill jag byta så stänger jag programmet ifråga och startar nästa, eller kör dem parallellt med fönster i olika storlekar samtidigt, eller minimerar ett tjog och sparkar igång något annat. (om jag typ letar efter något på nätet och frugan eller ungarna vill se på TV, då får de nöja sig med halva TVn).

:coffee:
 
C

crema

Guest
det fina med Mediaportal är att du kan streama med dreambox via nätverket. och i och med det inte behöver köpa en till "tv interface"
 

roccster

Well-known member
Crema,

Det där var en riktigt kool feature. Idag kör jag satellit, och distriburerar den signalen till alla rummen. Problemet är ju att alla får samma kanal som satellitmottagaren har. Har börjat fila lite på telias digital TV men inte hittat nåt fräckt kort till datorn för den.
Hur funkar det när man streamar från Dreamboxen? Kan alla rum (där man har access) titta på varsin kanal?
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Nix du streamar en kanal i taget. Men jag är inte säker på hur nya 8000 serien klarar det då du kan skjuta in flera tuners och köra samtidigt. Det kanske är lösningen, någon?
 
C

crema

Guest
man skall tydligen kunna att cs och på så sätt se olika kanaler eller är jag ute och cyklar
 

Bjarne

Well-known member
Min HTPC blev lite dyr, men det är tänkt att burken ska stå sig länge.

Vanligt ATX-moderbord i HTPC-låda, Core 2 Duo 2.6GHz, 2G RAM, Fläktlöst grafikkort och fläktlös CPU-kylning. Endast nätdelen har tyst fläkt. (tyst nog).

Kör Vista MCE (Ultimate) men är inte helt nöjd. Hauppage's TV-kort funkade på tidigare XP-MCE2005, men inte under Vista :(

Funderar på att köra Media-Portal igen, om det lirar på Vista, och kanske byta TV-kortet. I övrigt MS-fjärr och trådlöst tangent/mus-kombo. Rullar smidigt så länge det är filmer från disk. 1920x1080 HDMI från datorn till platt-TV:n blir tokasnyggt - dock yttepytte om man vill surfa DN på TV...

Bästa programmet är VLC-player som kör ALLT, även från image-filer (utan att packa upp dem) :D

Har nån testat MediaPortal på Vista och isåfall, lirar det bra?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har för mig att man kan streama DVBViewer via nätverket med hjälp av någon plugin (har inget behov så jag har aldrig testat).
Har man flera kortläsare kan man se på olika kanaler i alla fall, eller spela in ett och se på ett annat.

Då borde man kunna streama en kanal och se på en annan tycker jag...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
kanske byta TV-kortet.

FireDTV ska tydligen vara det bästa kortet (i alla fall när jag knåpade ihop min HTPC för några månader sedan).

1920x1080 HDMI från datorn till platt-TV:n blir tokasnyggt - dock yttepytte om man vill surfa DN på TV...

Ändra på DPI, inte på upplösningen. Då blir all text lite större medans grafiken och all film fortfarande är i full HD. :cool:

Sedan kan man ju alltid hålla in CTRL och scrolla med musen för att "zooma in" mer, i alla fall med firefox.
 

Bjarne

Well-known member
Ska spana in FireDTV, kanske blir räddningen :)

Sant, glömde bort dpi-delen. Tur annars att man har bra syn när man sitter i soffan ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ska spana in FireDTV

Den finns dels som en extern liten låda (som kopplas via firewire), eller som en liten enhet som passar på "floppyplatsen" (floppyDTV?) och sedan som en som tar upp en kortplats i datorlådan, den kopplas inte till kortplatsen på moderkortet utan tar bara upp kortplatsen (den kopplas till firewire).
 

Bjarne

Well-known member
Japp, det var TV-kortet jag syftade på. Slarvigt förklarat.

Jag har också en WinTV Nova-TD (dubbla mottagare i ett USB-läppstift) till min laptop. Kanske den lirar så slipper jag investera i mer pryttlar, det kan ju faktiskt bli för många ibland ;)

Moderbordet har bara en PCI-plats ledig nu, alt. 2 x PCI-express-platser, så det börjar bli lite trångt.
 

Bjarne

Well-known member
True, men moderbordet hade inte stöd för FireWire från början. Behöver en sån controller isåfall. Valde bort FireWire före andra features när jag letade moderbord - bråttom innan Julafton lixom ;)
 
Topp